National Repository of Grey Literature 8,403 records found  beginprevious8401 - 8403  jump to record: Search took 0.76 seconds. 

Poverty, foreign aid and self-help
Jonáš, David ; Chalupníček, Pavel (advisor) ; Mládek, Josef (referee)
This diploma work analyzes two different approaches to "fight" poverty -- foreign development aid and self-help in communities. First part is concerned with international poverty and its dimensions. Second part concerns with ideas, background theories, goals and adverse effects of foreign aid. As an alternative to foreign aid, self-help in communities is analyzed in next part, with its advantages and shortcomings. The two approaches to development are tested on Kenya's example. Major task of this work is to compare the two concepts and try to decide which one conducts better in development. Outcome of this work suggests that foreign development aid fails to fulfill its goals and has many adverse effects on a recipient country (including Kenya). On the other hand, self-help has usually direct impact on conditions in which poor people are living, therefore is more effective in figthting poverty.

The development of noble identity in early modern period: example of France
Machačka, Jakub ; Kubiš, Karel (advisor) ; Maur, Eduard (referee)
Má práce se zabývá vývojem šlechtické identity ve Francii v období 16. a 17.století. Na začátku bych měl především vymezit, co se pod pojmem šlechtická identita a identita obecně chápe. Jako identitu či spíše identifikaci lze chápat ztotožnění jednotlivce s určitou společenskou skupinou, s jejími názory, hodnotami, symboly, vzorci chování, a to formou aktivní (prohlášením, tvorbou, vystupováním), nebo pasivní (konkludentně, pasivní pOdporou).! Tím pak vzniká nejen daná identita, ale i ono společenství, ke kterému se váže, přesněji řečeno jeho právní a sociální status. Vše je spolu nerozlučně spjato, tj. každé společenství má určitou identitu (kmenovou, třídní, národní, profesní), projevující se jeho statutem, a každá identita se váže k určitému společenství a je tvořena jeho statutem - systémem právě oněch hodnot, kterým se ono společenství definuje a zároveň vymezuje vůči oněm jiným společenstvím. Zde se budu zabývat spíše oním statutem sociálním, chápaným jako pozice, kterou nositelé dané identity zaujímají v rámci společnosti, definována komponenty identity jako vystupování, projevy, vzezření, symboly atd.2 Na rozdíl od statutu právního (souboru právních norem a pravidel) není pevně definovaný, podléhá výraznějším a rychlejším změnám a tudíž lépe odráží danou společenskou situaci, jak skupina mění a...

Theory and Practice with Children with Specific Needs
Morávková, Simona ; Pokorná, Věra (advisor) ; Michalová, Zdena (referee)
Bad succes of children is one of the most common topics of pedagogical and psychological literature in all the civilizated countries. Since sixties experts hav realised that the remedy oťall kinds of defects shouldn't be orientated only on children's behaviour, but on their globál condition. This should be an importatnt turnaround. Since then vve don't use a term: "disorder", byt vve ťocus on iťs solution itselť. For example vvhat to do vvhen a pupil switches letters while vvriting, has problems with reading, or even is difficult to control, cheats, steals things. My essay could be a kong of motivation to give the children more time, trying to get to knovv them better. The most imortatnt thing is chilďs sociál situation and iťs position in group, family, school. We should also try to fing out its way of communication. Iťs neccesary to communicate with a pupil as an individual.