|
Sexuální výchova osob s mentálním postižením v ústavní péči.
KOCIHOVÁ, Veronika
Práce shrnuje dosavadní poznatky v oblasti sexuality a sexuální výchovy osob s mentálním postižením. Cílem bakalářské práce je zjistit názory a postoje poskytovatelů služeb CSS Empatie a rodičů uživatelů služeb CSS Empatie k sexualitě a sexuální výchově osob s mentálním postižením. Hlavním cílem je pak porovnání těchto názorů a postojů k sexualitě a sexuální výchově u jedinců s mentálním postižením. Práci lze rozdělit na teoretickou a výzkumnou část, kdy se teoretická část zabývá aspekty mentální retardace, sexuality, sexuální výchovy a také službami sociální péče o osoby s mentálním postižením. Ve výzkumné části jsou popsány zjištěné postoje a názory rodičů osob s mentálním postižením a pracovníků CSS Empatie a jejich porovnání.
|
|
POJETÍ SEXUÁLNÍ VÝCHOVY V ČR: VÝVOJ A SOUČASNÁ PRAXE
SATTRAN, Jan
Práce se zabývá vývojem pojetí sexuální výchovy v České republice ve státních dokumentech a v praxi. Teoretická část se věnuje vymezení základních údajů a náhledů na sexuální výchovu. Také se věnuje vývoji začleňování sexuální výchovy do českých škol. Praktická část porovnává z literatury získané údaje s výpověďmi tří odborníků angaţovaných v sexuální výchově. Práce ukazuje na přítomnost pozitivních trendů, převáţně v rámci koncepce výchovy, které jsou však částečně brzděny během přechodu do praxe.
|
|
Informovanost žáků základních škol v Milevsku o problematice HIV/AIDS
VINKLEROVÁ, Lucie
AIDS je pandemické onemocnění známé bezmála tři desetiletí a nejúčinnější prevencí je informovanost a uvědomělé sexuální chování jednotlivců. Zejména mladí lidé mají o onemocnění vědět co nejvíce, aby se mohli účinně chránit. Cílem práce je zjistit zdroje informací o HIV/AIDS a úroveň vědomostí o tomto onemocnění dospívající populace, resp. žáků nejvyšších ročníků základních škol v Milevsku. V teoretické části této práce se zaměřuji na dospívající jedince, jejich životní styl a především na probouzející se zájem o sexualitu a jejich sexuální chování. Hledám vlivy, které tyto sexuální aspekty mohou ovlivňovat, včetně sexuální výchovy ve škole a v rodině. Zabývám se vlivem informací o HIV/AIDS na sexuální chování mládeže. Krátce popisuji preventivní programy AIDS určené pro dospívající jedince. Výzkum provedený dotazníkovou metodou ukazuje, že žáci jsou o problematice prevence HIV/AIDS rámcově informovaní, ovšem některým skutečnostem je třeba se věnovat podrobněji. Pozitivním zjištěním je, že až dvě třetiny dotazovaných se domnívají, že získané informace o HIV/AIDS ovlivní v budoucnu jejich sexuální chování tak, aby nedošlo k nákaze. Jen samotná informovanost ale k zábraně šíření infekce nestačí. Je potřeba dále realizovat preventivní programy, poskytovat kvalitní informace v rámci sexuální výchovy, ale i v médiích a směřovat k odpovědnému sexuálnímu chování jednotlivce. V neposlední řadě je důležité zajišťovat a podporovat takové prostředí ve společnosti, které bude pozitivní a nebude napomáhat šíření nákazy.
|
|
RIZIKO PŘEDČASNÉHO ZAHÁJENÍ SEXUÁLNÍHO ŽIVOTA ŽEN
SMUTNÁ, Kateřina
Moje bakalářská práce se nazývá {\clqq}Riziko předčasného zahájení sexuálního života žen``. Tato práce má dvě části, část praktickou a teoretickou. Teoretická část popisuje anatomii a fyziologii ženského těla a jeho vývoj. Začátek pohlavního života je důležitou etapou života ženy a je ovlivněn mnoha faktory, které mohou mít kladný i záporný vliv, tyto faktory mohou být kulturní, zdravotní i sociální. Pro mladé ženy uvažující o zahájení vlastního pohlavního života je velmi důležité, aby měly dostatek informací o svém těle a procesech, které v něm probíhají, a prevenci rizik vyplývající z nevhodného chování v dospívání. Pro zdraví pohlavní život ženy je velmi podstatná dostatečná informovanost o péči o tělo a vlastní zdraví, následně i o reprodukční zdraví, důležitá je kvalitní sexuální výchova a biologie na školách spojená s mimoškolními výukovými programy pro mládež. V teoretická části jsem zároveň popsala i legislativní podmínky zahájení pohlavního života v ČR. V praktické části jsem se svým šetřením pokusila zjistit, jaká rizika mladé ženy znají a jaký mají názor na jejich prevenci. Pro své šetření jsem zvolila formu kvalitativního výzkumu, pro tento výzkum jsem vytvořila výzkumné otázky a sestavila dotazník a soubor otázek. Šetření probíhalo ve dvou kategoriích, první kategorie matek, která vyplňovala dotazník a druhá kategorie dcer, s kterou jsem vedla standardizovaný rozhovor. Snažila jsme se zjistit rozsah informací o reprodukčním zdraví a zdroje informací v této oblasti, které ženy využily. Zjišťovala jsem jaké ženy znají rizikové faktory ovlivňují pohlavní život. Na závěr práce jsem utvořila seznam příloh.
|
|
Informovanost dospívajících v otázce HIV/AIDS
SOMPEKOVÁ, Zuzana
Abstrakt Bakalářskou prací na téma {\clqq}Informovanost dospívajících v otázce HIV/AIDS`` jsem se snažila o zjištění, jak jsou naši dospívající mladí lidé informování o HIV a AIDS, o prevenci proti sexuálně přenosným chorobách, jaké je jejich sexuální chování, jestli dodržují zásady bezpečného sexu a jaké jsou jejich znalosti o správné manipulaci s potencionálně infikovanými injekčními jehlami. V teoretické části se zabývám úlohou rodiny v sexuální výchově a mluvím o rodině a rolích rodičů ve vztahu k sexuální výchově. Dále se zabývám otázkou, jak a kdy začít s informováním dospívajících potomků. V další části popisuji dospívání, vztah dospívajících k dospělým. V další kapitole rozvádím téma {\clqq}Sexuální výchova ve škole`` , definuji sexuální výchovu jako předmět a jeho cíle, důvody povinné sexuální výchovy. Nedílnou součástí této kapitoly je také téma bezpečného sexu. Dále se zabývám rizikovým chováním a oblastmi rizikového chování dospívajících, zde uvádím faktory ovlivňující rizikové chování, což jsou např. individuální, rodinné či společenské aspekty. Ve své práci se zmiňuji o všech sexuálně přenosných chorobách, dále pak také o jejich prevenci. Prevenci jsem rozvedla do tří skupin {--} primární, sekundární a terciární prevenci, popsala jsem zásady úspěšné prevence. V poslední kapitole teoretické části uvádím rizikové a ochranné faktory, do nichž řadím dědičnost, osobnost dítěte, rodinu, školu, vrstevníky a širší okolí. Pro praktickou část jsem použila dotazníkovou metodu. Chtěla jsem zjistit, zda jsou dospívající dostatečně informováni o HIV a AIDS, jestli dbají na prevenci při sexuálním styku a zda ví, jak bezpečně postupovat při kontaktu s použitou injekční jehlou. Výsledky jsem zpracovala pomocí tabulek a grafů. Z tohoto výzkumu jsem poznala, že dospívající mládež je o problematice HIV/AIDS rámcově informována, ale informace nejsou příliš podrobné detailní a dostačující. Je třeba zintenzivnit a zkvalitnit preventivní programy, rozšířit sexuální výchovu, která by měla být realizována již od nižších ročníků vzhledem k věku. Měl by být zajištěn odborný dohled nad publikovanými informacemi na internetu a v časopisech pro mladé, dbát, aby tento zdroj mladí lidé více využívali jako doplňující a hlavně aby měli jistotu, že zde nebudou žádné nevalidní informace či dokonce desinformace.
|
|
Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví u dospívajících
BRYCHTOVÁ, Michaela
V této práci jsem se zabývala problematikou informovanosti, u žáků ve věku 11 až 15 let, o pohlavně přenosných chorobách. Ve svém výzkumu jsem zjišťovala jaké mají informace o těchto nemocech a jestli ví jak se před nimi chránit. Žáky jsem měla rozdělené podle toho kam dochází do základní školy, jestli na vesnici či ve městě. Stanovila jsem si hypotézy: Hypotéza 1 Žáci základních škol (od 11-15let) nemají informace o prevenci pohlavně přenosných chorob. Hypotéza 2 Žáci základních škol, kteří studují na vesnicích mají méně znalostí o prevenci pohlavně přenosných chorob než žáci studující na základní škole ve městě. Tyto hypotézy se mi nepotvrdily.
|
| |
| |
|
Pohlavní zneužívání
Mitlöhner, Miroslav
Výklad skutkové podstaty trestného činu pohlavního zneužívání ve znění současné právní úpravy. Pohlavní zneužívání je upraveno § 242 a § 243 trestního zákona.
|
| |