Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  předchozí6 - 15dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Didaktický potenciál lidové umělecké tvorby pro žáky 1. stupně základní školy
Agossa, Lucie ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Koncept této diplomové práce vychází z folkloru, folklorismu, národní umělecké tvorby, lidových zvyků a tradic, a to konkrétně v regionu Slovácka. V teoretické části tedy tyto pojmy definuji. Poukazuji na zneužitelnost folkloru k politickým či reklamním účelům. Představuji umělce, kteří se zabývali zpracováním folkloru ve výtvarném umění, a zároveň seznamuji se současnými umělci, kteří se nechali inspirovat slováckými folklorními motivy. Ve výzkumné části jsem zvolila metodu strukturovaných rozhovorů pěti respondentů činných na folklorním poli, přičemž mým cílem bylo tyto rozhovory následně analyzovat a identifikovat významové uzly. Rozklíčování toho, co je pro dotazované nejdůležitější, není pro mne překvapením, ale potvrzením a utříděním myšlenek tak, aby to mohlo být pevnou základnou při pedagogické činnosti. V praktické části je nabídnuto pedagogické portfolio, které je ověřeno v praxi, a k danému tématu je snaha využít jeho didaktický potenciál na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA folklor, folklorismus, kvalitativní výzkum, lidová umělecká tvorba, ornament, pedagogika, Slovácko, tradice a zvyky, umění
The Power of Tradition(?): Folk Revival Groups as Bearers of Folk Culture
Pavlicová, Martina
A growing interest in rural folk culture among the intelligentsia could be seen throughout Europe (and in the Czech Lands also) in the nineteenth century, often as a symbolic aim of finding a national identity. The turn of the twentieth century saw the demise of many archaic manifestations of folk culture in the everyday life, however also the beginning of their “second life”. The paper is opening questions about the role of folk revivals groups in this process.
Zrození venkovského lidu
Machalíková, Pavla ; Winter, Tomáš
Text je úvodem sborníku z plzeňského sympozia. Vysvětluje základní tematiku, které je kniha věnována.
Preface
Stavělová, Daniela ; Buckland, Jill Theresa
The preface introduces into the topic of the edited volume that brought together ethnochoreologists, anthropologists of dance, ethnomusicologists, folk music scholars and educators, oral historians and anthropologists, some indeed combining these disciplinary fields. It explains the different statements and perspectives used in the collection by the authors investigating folklore revival movement and opens the door for further critical examination of the power of such cultural practices, their political salience, whether at national, institutional or individual levels, and their deep-seated impact on people who have encountered and evaluated folk revivalism in their lives.
The Folklore Revival Movement in Former Czechoslovakia: Dichotomy of the Term
Stavělová, Daniela
In the Czech Lands, the folklore movement is used to refer to the existence of folklore ensembles and their stage production. Recently, however, the term has gained negative connotations as it is associated with the era of Communism, especially the ideological pressures of the 1950s. The reason for these negative associations is that folklore was performed as politically harmless entertainment preferred by the ideology of the day, thus, the folklore movement became representative of values associated with the ideology. The paradoxical, and less known, fact is that members of folklore ensembles often used this environment as a refuge that they could escape to from the grim reality of the political system and a meaningful way of realizing their alternative ideas that they were unable to realize in their professional life. The contribution explores this ambivalence through the memories of surviving actors of the folklore movement, therefore, the principal method used here is oral history, with the main focus on an individual human story – a little history in the context of big history.
Radio Broadcasting as Role Model, Authority and Norm in Czech Musical Folklorism in the Second Half of the Twentieth Century
Vejvoda, Zdeněk
The presentation of Czech folk music in concerts and on stage from the 1950s to the 1990s is characterized by unprecedented dynamics, especially marked in the changing style of interpretation, now very different from the technologically imperfect recordings of Czech folk music made in authentic settings in the early 20th century. Much was done to the arrangement of folk songs and instrumental melodies, by amateurs as well as musicians with a professional training, who, it is important to note, maintained contact with the folklore movement in general, unlike in the pre-WWII times. Of crucial importance has been radio broadcasting and the exquisite works of leading composers affiliated with professional radio orchestras. In Bohemia, these personalities included Zdeněk Bláha, Zdeněk Lukáš, Jan Málek, Vladimír Baier, Jaroslav Krček and Josef Krček, to name but a few. In 1953, the regional studio of the Czechoslovak Radio saw the establishment of the Plzeň Folk Ensemble, recruiting players from the radio symphonic orchestra. The style of play of its prominent instrumentalists and the style of singing of a number of its solo members has, till the present day, been considered a role model for the interpretation of regional folklore.
From Folklore to World Music
Uhlíková, Lucie ; Přibylová, I.
The papers presented there are colleted here along with an immediate response to some of the views presented at the final discussion.
From Folklore to World Music : a Discourse in Terminology
Uhlíková, Lucie ; Přibylová, I.
Explaining some terms and historical and social contexts in the Czech ethnology.
From Folklore to World Music - a Discourse in Terminology
Uhlíková, Lucie ; Přibylová, I.
Explaining some terms and historical and social contexts in the Czech ethnology.
Rozpomínání versus zapomínání : o éře tzv. nových lidových písní v totalitním Československu
Uhlíková, Lucie
Příspěvek je věnován otázce paměti ve spojení s tzv. novou lidovou písní, která v totalitním Československu vznikala na půdě folklorního hnutí. Šlo o písně skládané v duchu lidové tradice, avšak s aktuálním obsahem, často politicky angažovaným a agitačním.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   předchozí6 - 15dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.