Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Charakter umělé potratovosti v České republice, Francii, Itálii a Švédsku
Mistrová, Aneta ; Rychtaříková, Jitka (vedoucí práce) ; Kocourková, Jiřina (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat trendy umělé potratovosti a postoje obyvatel k problematice interrupcí ve čtyřech evropských zemích na konci 20. a počátku 21. století. Nejprve jsou zmíněny definice, vymezeny studované okruhy a legislativa. Dále je uvedena použitá metodologie a zdůrazněna také obtížnost mezinárodního srovnávání umělé potratovosti. Specificky jsou představeny vybrané aspekty interrupcí, včetně souvislosti s užívanou antikoncepcí. Následuje analýza umělé potratovosti, kde je krátce zmíněn dlouhodobý vývoj v České republice, Francii, Itálii a Švédsku a poté již trendy umělé potratovosti dle věku, které jsou analyzovány pomocí měr a indexů. V závěru této části je také zkoumán průměrný věk ženy při umělém přerušení těhotenství. Na základě dat z mezinárodního šetření European Values Study, byly ve stejných čtyřech státech analyzovány postoje respondentů k otázkám souvisejícími s indukovanými potraty. V úvodu této druhé části jsou vysvětleny užité proměnné a stanoveny základní hypotézy. Postoje respondentů byly analyzovány jednoduchými deskriptory a hlouběji užitím binární logistické regrese a metody GLM. V poslední, závěrečné kapitole, jsou pak shrnuty nejdůležitější poznatky zjištěné v této diplomové práci.
Plánované rodičovství v Egyptě
Efimenko, Yulia ; Kocourková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kurtinová, Olga (oponent)
Plánované rodičovství v Egyptě Abstrakt Práce se zaměřuje na zkoumání plánovaného rodičovství z hlediska jeho hlavních účelů, vývoje a šíření ve světe a rozvojových zemích. Klíčovým cílem práce je analýza plánovaného rodičovství v Egyptě, jako v jedné z nejlidnatějších zemích světa a hodnocení úspěšnosti programů zaměřených na snížení úrovně plodnosti. Na základě dostupných dat jsou zkoumány populační trendy, které se odehrávají v daném státu během několika posledních desetiletí. Klíčová slova: plánované rodičovství, Egypt, plodnost, antikoncepce, rozvojové země
Plánované rodičovství u žen ve fertilním věku
Ikramova, Sitora ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Kocurová, Jana (oponent)
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Příslušné kapitoly teoretické části jsou zaměřené na anatomii pohlavního ústroje žen, menstruační cyklus, plodnost a fertilní věk. Další kapytoly pojednávají o způsobech plánování rodičovství z různých úhlů pohledu (zdravotních, sociálních, ekonomických a právních). Další kapytola je soustředěná na moderní metody antikoncepce, jejich porovnání a následuje zanalyzování výhod a nevýhod příslušných metod plánování rodičovství. Empirická část je tvořena kvantitativním výzkumem na základě dotazníkového šetření, které bylo provedeno mezi ženami fertilního věku. Zkoumaný soubor tvořili 106 respondentek. Hlavním cílem práce je zjistit, zda ženy v ČR plánují své rodičovství. Z výsledků práce vyplývá, že 77 % respondentek plánuje své rodičovství a relativně dobře umí předcházet nechtěnému těhotenství, pomocí různých antikoncepčních metod. Více než 50 % respondentek preferuje metodu hormonální antikoncepci. Výsledky průzkumného šetření jsou prezentovány pomocí tabulek a grafů. Klíčová slova: Fertilní věk, pozitivní plánování rodičovství, asistovaná reprodukce, negativní plánování rodičovství, antikoncepce, umělé ukončení těhotenství, zdravý životní styl.
Charakter umělé potratovosti v České republice
Mistrová, Aneta ; Kocourková, Jiřina (oponent) ; Rychtaříková, Jitka (vedoucí práce)
Charakter umělé potratovosti v České republice Jedním z cílů práce je analyzovat trendy umělé potratovosti po roce 1987, kdy již na vývoj umělé potratovosti nemají vliv restriktivní legislativní úpravy. Nejprve byl uveden přehled užitých metod. V další části je prostor věnován umělé potratovosti dle věku ženy, ale také dalších diferenčních ukazatelů potratovosti (rodinný stav, vzdělání či region). V závěru kapitoly je krátce uveden vývoj užívání moderní antikoncepce, jenž bezprostředně souvisí s poklesem intenzity umělé potratovosti. Rovněž stručně je v následující části nastíněno mezinárodní srovnání umělé potratovosti, které je vzhledem k omezené dostupnosti dat, obtížné. Dalším cílem je zjistit, na základě dotazníku, postoje české veřejnosti k umělému přerušení těhotenství (UPT). Tomuto tématu je věnována předposlední kapitola, v jejímž úvodu jsou stanoveny základní hypotézy. V neposlední řadě je zkoumán názor veřejnosti dle různých kritérií (např. pohlaví, bydliště či vyznání). V závěru jsou pak shrnuty nejdůležitější poznatky této bakalářské práce.
Reprodukční zdraví u dospívajících dívek.
ŠTACHOVÁ, Tereza
Předkládaná bakalářská práce pojednává o reprodukčním zdraví dospívajících dívek. Reprodukční zdraví je pojem poměrně mladý, jeho problematika je aktuální a měla by být v centru zájmu celé společnosti. Základními teoretickými východisky bakalářské práce bylo ukázat podstatný obsah pojmu reprodukční zdraví u dospívajících dívek se specifickým zaměřením na nejaktuálnější tématiku. Proto je úvodní část práce rozdělena do několika podkapitol. První z nich je věnována reprodukčnímu zdraví. Zahrnuje úvod do problematiky reprodukčního zdraví, stručný popis reprodukčních orgánů ženy, základní informace o menstruačním cyklu a intimní hygieně. Druhá podkapitola se věnuje faktorům, které poškozují reprodukční zdraví. Pozornost byla zaměřena na gynekologické záněty, pohlavně přenosné choroby, dále na karcinom hrdla děložního a karcinom prsu. Ve třetí podkapitole byla rozebrána problematika dospívání se zaměřením na tělesné a psychické změny v tomto období, rozvoj sexuality, syndrom rizikového chování dospívajících a na informace o antikoncepci. Poslední podkapitolou je edukace porodní asistentkou. Tato podkapitola obsahuje teoretický základ edukace a účelně se zaměřuje na výchovu k reprodukčnímu zdraví. Cíle práce byly stanoveny tři. Prvním cílem bylo zmapovat úroveň znalostí o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a studentek středních odborných učilišť. K tomuto cíli byla zvolena Hypotéza 1.: Studentky gymnázií mají lepší znalosti o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Druhým cílem bylo zjistit, jaké jsou hlavní zdroje informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a středních odborných učilišť. K tomuto cíli byly určeny hypotézy: Hypotéza 2.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií je odborná literatura. Hypotéza 3.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek středních odborných učilišť je internet. Třetím cílem bakalářské práce bylo porovnat, jak jsou studentky různých středních škol informovány o sexuálně přenosných chorobách. K tomuto cíli byla vytýčena Hypotéza 4.: Studentky gymnázií mají více informací o sexuálně přenosných chorobách než studentky středních odborných učilišť. Sběr dat byl proveden pomocí kvantitativní metody výzkumu, jejíž technikou byly dotazníky vytvořené autorkou práce. Výzkumné šetření probíhalo na dvou gymnáziích a dvou středních odborných učilištích v Jihočeském kraji. Dotazníky byly rozdávány v březnu 2015. Celkový počet respondentek čítal 160, z toho 79 ze středních odborných učilišť a 81 z gymnázií. Získaná data byla zpracována v programu Microsoft Excel 2010 a k ověření platnosti hypotéz byl použit chí-kvadrát test s 5% hladinou významnosti. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že respondentky z gymnázií mají lepší znalosti o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Jako hlavní zdroj informací o reprodukčním zdraví figurovala u obou skupin rodina. Vědomosti v oblasti sexuálně přenosných chorob se u respondentek neliší. Na podkladě analýzy výzkumného šetření byla Hypotéza 1. potvrzena, ostatní stanovené hypotézy vyvráceny. Se zřetelem k výsledkům výzkumu by bylo vhodné, aby porodní asistentky věnovaly větší pozornost edukaci dívek v oblasti reprodukčního zdraví. Měly by klást důraz především na vzdělávání dospívajících v oblasti pohlavně přenosných chorob. Zároveň by měly věnovat pozornost edukaci o samovyšetřování prsů. Bakalářská práce může sloužit jako výukový materiál pro budoucí studentky oboru Porodní asistentka. Stejně tak může být využita jako podklad k přípravě přednášek pro dospívající dívky.
Postoje žen k hormonální antikoncepci
BRABCOVÁ, Michaela
Předkládaná bakalářská práce se snaží zmapovat postoje žen k hormonální antikoncepci. Mezi základní lidská práva totiž patří i tzv. plánované rodičovství, tj. právo umožňující partnerům svobodně rozhodnout o počtu svých dětí a době jejich narození. S touto problematikou pak přímo souvisí fenomén negativního plánovaného rodičovství, kdy si partnerský pár děti nepřeje, a proto volí metodu antikoncepce. Hormonální antikoncepce je jedním z nejrozšířenějších a nejspolehlivějších prostředků regulace porodnosti. Úvodní, teoretická část práce je rozdělena do několika kapitol. První z nich je věnována samotnému vzniku antikoncepce a následně popisuje historii antikoncepce hormonální. Další kapitoly se zabývají již konkrétně kombinovanou hormonální antikoncepcí a antikoncepcí gestagenní. Závěr teoretické části je věnován edukaci. Nejprve je zde pozornost zaměřena na edukaci všeobecnou, následně pak již konkrétně na edukaci ženy v oblasti antikoncepce, která je vedena porodní asistentkou. Praktická část bakalářské práce se věnuje již konkrétně postojům žen k antikoncepci, které byly zjišťovány za pomoci dotazníku v rámci kvantitativního výzkumu. Před jeho zahájením byly stanoveny tyto cíle hlavní cíl: Zjistit, jakou metodu antikoncepce ženy třech různých věkových kategorií preferují; dílčí cíl 1: Zmapovat, zda užívání antikoncepce závisí na stupni vzdělání, kterého žena dosáhla; dílčí cíl 2: Zjistit, na základě jakých faktorů se ženy rozhodovaly při výběru antikoncepce; dílčí cíl 3: Zjistit, které změny při užívání hormonální antikoncepce na sobě ženy zaznamenaly; dílčí cíl 4: Zjistit, zda ženy užívající hormonální antikoncepci využívají i jiné metody antikoncepce; dílčí cíl 5: Zjistit, zda ženy-kuřačky vědí o riziku vzniku trombózy, které je spojeno s kouřením při užívání hormonální antikoncepce, a zda tuto metodu antikoncepce užívají. Za účelem naplnění daných cílů byly vytvořeny příslušné výzkumné otázky.
Antikoncepce očima rodičů a spolupráce s porodní asistentkou
ŠLINCOVÁ, Jana
Antikoncepce je jednou z forem negativního plánování rodičovství, které zahrnuje snahu a opatření v regulaci počtu obyvatelstva a zamezení nežádoucímu těhotenství. V současné době je dostupné velké množství moderních antikoncepčních přípravků, ale ne pro každou ženu či pár je vhodná každá metoda. Obzvláště u dopívajících dívek je proto nutná edukace této problematiky. Právě rodiče mají na sexuální rozvoj svého dítěte největší vliv, jelikož jsou dítěti prvními a nejdůležitějšími učiteli sexuální výchovy. Je tedy důležité, aby rodiče byli vzděláni v oblasti antikoncepce a byli tak schopni dcerám poradit. V rámci ošetřovatelské péče má podporovat a edukovat ženy při výběru vhodné antikoncepce porodní asistentka. Teoretická část je zaměřena na metody antikoncepce, úlohu rodiny v sexuální výchově a na edukaci porodních asistentek. Praktická část je zaměřena na informovanost rodičů o antikoncepci a na možnosti porodních asistentek edukovat v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce. Pro zpracování dané problematiky bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření v kombinaci s kvantitativním výzkumným šetřením. Kvantitativní šetření probíhalo formou dotazníků, které byly anonymní. Byly určeny pro rodiče dívek středoškolského věku. Kvalitativní výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovoru, které byly vedeny s porodními asistentkami v gynekologicko-porodnických ordinacích v Českých Budějovicích. Stanoveny byly 4 cíle a s nimi související hypotézy a výzkumné otázky. Cíl 1 Zmapovat znalosti rodičů o metodách, účincích, spolehlivosti a problematice antikoncepce. Cíl 2 Zjistit, podle jakých kritérií rodiče vybírají antikoncepci pro své děti. Cíl 3 Zjistit, zda rodiče upřednostňují informace o antikoncepci od porodní asistentky v gynekologické ambulanci, před jinými informačními zdroji. Cíl 4 Zjistit, zda má porodní asistentka možnost v rámci své edukační činnosti seznamovat rodiče s metodami antikoncepce. Cíle byly splněny. Hypotéza 1, která zní: ?Rodiče mají informace o metodách antikoncepce?, se potvrdila. Potvrzeny byly také Hypotéza 2 a Hypotéza 3, tedy že rodiče nechávají rozhodnutí v otázce antikoncepce na svém dítěti a největším kritériem pro výběr antikoncepce je vysoká spolehlivost. Hypotéza 4: ?Rodiče dávají přednost informacím o antikoncepci od jiných zdrojů, než od porodní asistentky? byla také potvrzena. Z kvalitativního výzkumného šetření bylo zjištěno, že porodní asistentky jsou informovány o nejnovějších trendech antikoncepce vzhledem k vysoké návštěvnosti gynekologických ambulancí dealery farmakologických firem. Z výsledků vyplynulo, že poskytovatelem zásadních informací je lékař. Porodní asistentky tedy i přesto, že mají v kompetencích edukaci v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce, nemají významnou úlohu v edukaci týkající se této problematiky. Tato bakalářská práce může posloužit, jako zdroj informací a studijní materiál pro další ročníky porodních asistentek. Dále by se tato práce dala využít, jako edukační materiál pro porodní asistentky v praxi i pro budoucí uživatelky či uživatele, kteří uvažují o užívání některé z metod antikoncepce.
Etické aspekty odpovědného rodičovství
SMRČKOVÁ, Leona
Diplomová práce pojednává o proměně rodiny v dnešní společnosti, o jejích rolích, o způsobech soužití, které rodinu nahrazují. Hodnotí význam manželství a rodičovství pro děti a pro jejich budoucí život. Popisuje, jaká úskalí jsou spojená s odpovědným rodičovstvím a jaká je úloha rodičů při dospívání jejich dětí. Hodnotí uvedená témata z pohledu křesťanské etiky. Dotýká se také problémů současné společnosti, kterými jsou neplodnost a asistovaná reprodukce, a etických otázek s nimi souvisejícími.
Znalosti žen o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce
NOVÁKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá zjištěním znalostí dívek a žen o hormonální antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jednou z nejspolehlivějších metod je hormonální antikoncepce, která má v současné době mnoho forem a je distribuována velkým množstvím výrobců. byly poučeny o její spolehlivosti, výhodách a rizicích. Úvodní, teoretická část je rozdělena do několika kapitol, kdy první je věnována historii antikoncepce od starověku po současnost a tomu, jak se postupně vyvíjely a zdokonalovaly její metody. Popsány jsou předpoklady pro výběr antikoncepční metody a jedna z částí je věnována hodnocení jejich spolehlivosti tzv. Pearlovým indexem. Formy antikoncepce jsou prvotně rozděleny na nehormonální a hormonální. V nehormonálních metodách jsou pouze stručně popsány její jednotlivé formy, a to přirozené, bariérové, IUD a sterilizace. Nechybí ani zmínka o nespecifických metodách, které si čas od času najdou své přívržence. Hormonální metody antikoncepce jsou popsány podrobněji. Gestagenní antikoncepce je rozdělena na kapitoly o minipilulkách, depotních injekcích, podkožních implantátech, dále pak o příznivých účincích těchto forem a také o jejich možných rizicích. Další části jsou věnovány nitroděložnímu systému a postkoitální antikoncepci, opět včetně jejich výhod a rizik. Kombinovaná hormonální antikoncepce, která je v podstatě nejvyužívanější metodou ochrany proti otěhotnění, je rozdělena dle způsobu aplikace. Jsou jimi perorální forma, transdermální náplasti a vaginální kroužek Nuvaring. Popsány jsou také její výhody i rizika. Závěr teoretické části je věnován edukaci, která je zaměřenana poučení dívek a žen o kontracepci porodní asistentkou. V praktické časti bakalářské práce byl pomocí rozhovorů proveden kvalitativní výzkum. Před jeho zahájením byly stanoveny tři cíle (Cíl 1: Zjistit znalosti dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce. Cíl 2: Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním věku, které již rodily. Cíl 3: Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již rodily.). Pro zhodnocení cílů bylo použito kvalitativní šetření. Sběr dat byl proveden pomocí strukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s osmi respondentkami. Z toho byly čtyři studentky druhého ročníku SZŠ a čtyři ženy ve fertilním věku, které již rodily. Výsledky výzkumu byly zpracovány do tabulky a schémat. V další části práce byla vedena diskuze nad získanými výsledky. Dívky měly obecné znalosti jak o hormonální antikoncepci, tak o jejích výhodách a rizicích. U žen ve fertilním věku byly tyto vědomosti o něco podrobnější, ale i tak bylo zaznamenáno v odpovědích několik nedostatků. Při porovnání obou skupin navzájem byly v mnoha směrech více informované respondentky ze skupiny žen po porodu, ale tyto rozdíly nejsou nikterak významně markantní. V závěru bakalářské práce byly vyhodnoceny stanovené cíle. Jelikož znalosti dívek a žen o hormonální antikoncepci, včetně jejích výhod a rizik, byly zhodnoceny jako neucelené, bylo by zapotřebí zintenzivnit edukaci o tomto tématu. A to především formou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy nebo porodní asistentkou v ordinaci gynekologa. Tímto se nabídlo téma vhodné pro některý z dalších výzkumů, kdy navazujícím zkoumáním by mohlo být například zmapování edukace o formách ochrany před otěhotněním porodní asistentkou.
Smysl života ženy v současné společnosti, se zaměřením na problém mateřství a interrupce
HRUŠKOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá smyslem života současných žen, se zaměřením na oblast mateřství. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část pojednává o možném chápání a utváření smyslu života ženy, kterým se může stát mateřství. To však v soudobé společnosti může narazit na řadu překážek. Nejčastěji se jedná o dlouholeté studium, touhu budovat kariéru, pocity příliš mladého věku, nebo obavy o partnerský vztah. Důležitou roli také plní antikoncepční opatření, která umožňují plánovat rodinu, nebo se jí vyhnout. V důsledku společenských změn byla pozornost zaměřena i možnost umělého přerušení těhotenství. Praktická část se snaží zmapovat názory žen na postavení dítěte v jejich životě. Na základě výše uvedených překážek mateřství, byly stanoveny tři okruhy zkoumání a to smysl života v sepjetí s hodnotami, vztah k dětem, vztah mezi mateřstvím a pracovní kariérou a dále vztah k mechanismům, pomocí kterých ženy odmítají mít děti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.