Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  začátekpředchozí44 - 53  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role žáků při šikaně ve škole
VÍTOVÁ, Alena
Bakalářská práce se zabývá tématem rolí žáků při šikaně ve škole. Práce je zcela teoretická. Nejdříve se seznámíme s problematikou šikany obecně, dále v kontextu faktorů, které jí ovlivňují. Zaměříme se na problematiku šikanování ve vztahu k sociální skupině vrstevníků, vytváření vztahů a rolí. Cílem práce je upozornit na význam problematiky šikany, charakterizovat role jednotlivých účastníků, popsat možnosti řešení šikany a na základě srovnání vybraných projektů řešení šikany se pokusit navrhnout postupy k řešení.
Význam edukace a prevence úrazu u dětí při kontaktu se psem
CHLOPČÍKOVÁ, Marie
Disertační práce s názvem: "Význam edukace a prevence úrazu u dětí při kontaktu se psem" vznikla se záměrem poukázat nejen na aktuální stav znalostí a zkušeností dětí při kontaktu s nejoblíbenějším zvířecím společníkem - psem, ale především jako nový edukačně - preventivní koncept, který by měl pomoci snížit u dětské populace riziko vzniku negativních zkušeností (úrazů, napadení) se psy. Cílem disertační práce bylo zkvalitnit znalosti dětí o zodpovědném a bezpečném přístupu ke psům. Teoretická část práce poukazuje na komplexní význam vztahu dítěte a psa. Jednotlivé kapitoly popisují zásadní vliv psa na psychický, emocionální i sociální vývoj dítěte s důrazem na pochopení rozdílů humánně animální komunikace a rizik s ní spojených. Práce současně nastiňuje i problematiku úrazu a konfliktních situací způsobených psem u dítěte, díky neznalosti základních pravidel bezpečného přístupu ke zvířeti.V neposlední řadě pak zdůrazňuje význam primární prevence v dané problematice. Výsledky empirické části práce poukázaly na nejčastější rizikové faktory v chování dětí (příčiny a mechanismy), které mohou předcházet vzniku konfliktních situací. Na základě znepokojivých výsledků první etapy výzkumu byl vytvořen nový interaktivní edukačně preventivní program, vycházející ze zooterapie - metody canisterapie, techniky AAE (Animal Assisted Education - "vzdělávání za asistence zvířat"), kooperativní výuky a situačního učení. Pro zhodnocení efektivity preventivní aktivity byla vytvořena i zpětnovazebná kvantitativní studie, která prokázala zlepšení znalostí o bezpečném přístupu ke psům u žáků prvního stupně základních škol po absolvování preventivního programu.Úspěch praktické podoby preventivního programu ve vzdělávacích zařízeních následně podpořili vznik edukačního materiálu - pracovního sešitu pro děti. Pomůcku lze využít nejen jako didaktický materiál, ale především zdroj vizuálně zpracovaných informací a zásad pro bezkonfliktní soužití dítěte a psa. Disertační práce je uchopitelným materiálem nejen pro laickou veřejnost v rovině vzdělávací, ale i odbornou z hlediska praktikování canisterapie a prevence dětských úrazů.
Možnosti vojenské sestry v prevenci obezity u vojáků AČR.
KOUKALOVÁ, Radka
Současný stav: V současné době patří obezita mezi pět nejčastějších chronických onemocnění a dle odborníků se jedná o závažné onemocnění, pro které je typické zmnožení tělesné tukové tkáně v organismu nad optimální mez (Svačina 2008, Müllerová 2009). V důsledku špatného životního stylu trpí více než polovina obyvatel České republiky nadváhou či obezitou. Při každoročních lékařských prohlídkách, kterých se musejí zúčastnit všichni vojáci z povolání, byly zjištěny znepokojující skutečnosti. Z vyšetřovaného souboru na základě hodnot BMI (index tělesné hmotnosti) bylo zjištěno, že nadváhou trpí 57% mužů a 26% žen. Obézních je 14% mužů a 8% žen. To v celkovém shrnutí znamená, že nadváhou nebo obezitou trpí až 70% vojáků z povolání. Na základě těchto zjištění byl v armádě České republiky zahájen projekt s názvem "Cílené intervence, prevence a záchyt nadváhy a obezity u vojáků z povolání v armádě České republiky". Po vyhodnocení se ukázalo, že projekt měl své opodstatnění a proto by měl i nadále pokračovat. Cíl výzkumného šetření: Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda mají vojenské sestry nějaké možnosti v prevenci obezity u vojáků armády České republiky. K tomuto cíly byla stanovena jedna výzkumná otázka: Jaké možnosti mají vojenské sestry v prevenci obezity u vojáků armády České republiky? Další dva cíle jsou zaměřeny na vojáky z povolání. Na jejich znalosti v prevenci obezity, na znalosti zdravého životního stylu a schopnosti dodržovat jeho zásady. Metodika: K získání potřebných dat ke zpracování bakalářské práce bylo použito obou druhů výzkumu. Kvalitativní výzkum byl prováděn formou polostandardizovaných rozhovorů s vojenskými sestrami. Rozhovory byly přepsány a následně analyzovány pomocí metody otevřeného kódování. Kvantitativní výzkum byl prováděn pomocí anonymních dotazníků, které byly rozdány mezi vojáky z povolání. Dotazníky byly zpracovány a graficky vyhodnoceny. Závěr: Z této práce vyplynulo, že nadváha i obezita jsou závažným problémem současné populace i vojáků armády České republiky, proto je důležité se touto problematikou aktivně zabývat a hledat řešení. Tato bakalářské práce má praktický výstup, který navrhuje možný preventivní program týkající se prevence obezity u vojáků armády České republiky.
Účinnost preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity.
VÁLKOVÁ, Jana
Sex je přirozeným prostředkem reprodukce, ale zdaleka není praktikován pouze za tímto účelem. V posledních letech došlo k velkému uvolnění morálky a dnes bychom jen těžko našli mladého člověka s přesvědčením, že sex slouží pouze k reprodukci. Pohlavní život již není tabu a proto je třeba hovořit také o nežádoucích jevech, které jej doprovází. Jsou jimi nechtěné těhotenství a šíření sexuálně přenosných chorob. Sexuálně přenosná onemocnění představují závažný globální problém, nevyhýbající se ani naší společnosti. Největší rizikovou skupinu, z hlediska nákazy, představují mladí lidé, kteří při výběru trvalého partnera procházejí nejrůznějšími vztahy. K boji, proti sexuálně přenosným chorobám, slouží především primární prevence, která má význam právě u těch, kteří ještě nezačali sexuálně žít. Z tohoto důvodu je často realizována formou preventivních programů ve školských zařízeních. V teoretické části této práce byla zmapována současná situace sexuálně přenosných chorob v České republice. V praktické části práce bylo cílem získat přehled o účinnosti preventivních programů v primární prevenci sexuálně přenosných chorob u studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity. Za tímto účelem byly stanoveny čtyři hypotézy. První hypotéza zní: Mladí lidé získávají více informací o nebezpečí sexuálně přenosných chorob z médií a ze strany vrstevníků, než od školy a rodičů. Druhá hypotéza zní: Zkušenost s náhodným sexem má čtvrtina respondentů. Třetí hypotéza byla formulována takto: Ženy mají více znalostí o sexuálně přenosných chorobách než muži. A čtvrtá hypotéza zní: Ženy dodržují zásady bezpečného sexu spíše než muži. Ke sběru empirických dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika dotazník. Dotazník byl anonymní a měl elektronickou podobu. Výzkumný soubor byl tvořen studenty/studentkami prezenčních bakalářských oborů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity, kteří svou věkovou strukturou spadají do nejvíce ohrožené skupiny nákazou sexuálně přenosnými chorobami. Výzkumu se zúčastnilo 531 respondentů. První, třetí a čtvrtá hypotéza nebyla na základě statistického testu potvrzena. Třetí hypotéza byla statisticky potvrzena. Z popisné statistiky je zřejmé, že mladí dospělí nemají dostatečné vědomosti o sexuálně přenosných chorobách a nemají obavy z jejich nákazy, což se také odráží v jejich chování. Preventivní programy primární prevence sexuálně přenosných chorob v České republice nejsou, dle dosažených výsledků a mého názoru, zcela dostatečné a nelze hovořit o jejich prokazatelné účinnosti. Lze ovšem říci, že poskytují alespoň určité povědomí o rizicích spojených s pohlavním životem. Dle mého názoru je třeba vytvořit přesnou podobu učebních osnov a začlenit sexuální výchovu do Rámcového vzdělávacího programu, jako samostatný předmět, jak ve školských zařízeních základních, tak i středních. Zapojit rodiče do procesu primární prevence, prostřednictvím zvyšování jejich informovanosti a schopností získané informace předávat. Dále je třeba propagovat bariérovou formu antikoncepce a zavést plošné preventivní programy v boji proti sexuálně přenosným chorobám.
Role středisek výchovné péče v rámci prevence rizikového chování
ŘÍHÁČKOVÁ, Věra
Cílem bakalářské práce bylo vypracování preventivního programu pro konkrétní základní školu, reagující na její aktuální situaci a oblast rizikového chování ve městě. Základní škola se nachází v obvyklém městě, kde je průměrná sociální úroveň. Škola stojí v klidné čtvrti a slouží dětem z celého města a okolních vesnic. Je dobře materiálně zajištěna a žáci se v ní proto cítí dobře. Jelikož se už v minulosti zde šikana objevila, vypracovala jsem preventivní program proti šikaně pro šestý ročník základní školy. Šestý ročník sem si vybrala proto, že je jednou z nejrizikovějších skupin na základní škole. Většinou do něj přicházejí žáci noví a vznikají zde třídy atletické, ve kterých mají žáci sklony k sebeprosazování se, a ti málo úspěšní či naopak velmi úspěšní se mohou stát obětí šikany. Hlavním cílem programu je, aby žáci uměli mezi sebou komunikovat a měli ve svém třídním pedagogovi oporu. Preventivní program je dlouhodobý a komplexní. Do programu byly zvoleny aktivity (hry) seznamovací, komunikační, na utužování vztahů, morální, pohybové a zábavné. Všechny zvolené hry měly za cíl dosáhnout kladného vztahu mezi žáky, aby uměli spolu komunikovat a řešit různé problémy. Žáci by měli mít ve svém třídním učiteli oporu, proto by se do dění her měl zapojovat i on. Hodnocení preventivního programu probíhá průběžně a závěrečně pedagogy i žáky. Průběžné hodnocení je zakomponováno do třídnických hodin, kde žáci odpovídají na dané otázky a jednou za 2 měsíce metodik prevence realizuje s žáky sociometrii. Dále pedagog celý rok žáky sleduje a při výskytu problému ve třídě začne s třídou pracovat. Závěrečné hodnocení probíhá na konci školního roku, kdy si žáci zahrají hru na komunikaci a řešení různých problémů a díky tomu pedagog zjistí, zda byl či nebyl preventivní program účinný. Celý vypracovaný preventivní program byl nabídnut základní škole, pro kterou byl vypracován.
Pohled žáků středních škol na rizikové chování adolescentů a jeho primární prevenci ve výchovně vzdělávacím procesu
BURDOVÁ, Monika
Cílem práce je zpracování problematiky pohledu žáků středních škol na jednotlivé projevy rizikového a zdraví škodlivého chování a na primární prevenci v edukačním procesu. Cílem praktické části práce je především prozkoumat odpovídajícími metodami šetření, jak se v průběhu středoškolského studia mění a vyvíjí názory a postoje žáků v oblasti rizikového chování. Dalším záměrem je ověřit u žáků jednak jejich úroveň znalostí o případných rizicích některých forem chování v období dospívání a jednak jimi pozorovatelný efekt realizovaných preventivních programů.
Problematika extremismu na SŠ v okrese Prachatice a následná preventivní opatření
MARTÍŠKOVÁ, Petra
Bakalářská práce pojednává o problematice extremismu na středních školách v okrese Prachatice a o preventivních programech, které jsou proti tomuto fenoménu na školách realizovány. Cílem práce je zjistit postoje a názory žáků středních škol v okrese Prachatice na problematiku extremismu. Získat přehled o tom jaké množství informací mají žáci SŠ o extremismu. Záměrem práce je také zmapovat, zda existuje rozdíl mezi dívkami a chlapci, co se týká postojů ať negativních či pozitivních k extremistickým projevům ve společnosti. A dále jestli existuje rozdíl ve znalostech či postojích k tomuto jevu vzhledem k typu stření školy ? gymnázium versus střední odborné učiliště. Součástí práce je popis a zhodnocení účinnosti preventivních programů na středních školách. Zhodnocení je provedeno jak ze strany žáků SŠ tak také ze strany neziskové organizace, která tyto preventivní programy pro školy připravuje. Výsledky výzkumu a samotné posouzení daných zjištění je uvedeno v závěru bakalářské práce.
Preventivní program proti šikaně na základní škole
JURKOVÁ, Ivana
Ve své bakalářské práci se zabývám preventivním programem proti šikaně na základní škole. Cílem bylo na základě studia odborné literatury a analýzy současného stavu dané školy vypracovat školní program proti šikaně pro tuto základní školu. Práce je rozdělena do třech kapitol. Nejprve se věnuji objasnění pojmů, jako je šikana a šikanování, dále charakterizuji její aktéry a následky, které u nich mohou vzniknout. V následující kapitole se zaměřuji na prevenci šikany, kterou nejprve vymezím, a následně představím některé metody a formy prevence. Součástí kapitoly jsou instituce, orgány v systému prevence šikany, které poskytují pomoc v případě prevence nebo již šikany vzniklé. V poslední kapitole je obsahem školní program proti šikanování, jeho charakteristika, předpoklady k fungování, diagnostika žáků a evaluace preventivních programů. Na základě prostudovaných odborných informačních zdrojů a analýzy současné situace dané základní školy je poslední částí této bakalářské práce mnou vytvořený škoní program proti šikaně pro tuto konkrétní základní školu. Program obsahuje třináct klíčových komponent, potřebných pro jeho funkčnost. Preventivní program následně poskytnu předem vybrané základní škole.
Primární prevence a její vazba na rizikové chování dětí a mládeže
NÝDLOVÁ, Pavla
Práce se zabývá problematikou primární prevence ve školách a její vzabou na rizikové chování dětí a mládeže. Teoretická část obecně popisuje sociální prostředí škol, výskyt sociálně patologických jevů ve školách, z nichž plyne potřeba prevence, popisuje systém primární prevence v ČR a také se zabývá efektivní primární prevencí. Praktická část sleduje strukturu prevence ve školách a její návaznost na rizikové chování dětí a mládeže. Zkoumá výskyt sociálně patologických jevů z hlediska první zkušenosti a zjišťuje, zda je prevence dostatečně včasná a kontinuální.
Prevence zneužití střelných zbraní
RYBOVÁ, Eva
Problematika zneužívání střelných zbraní v naší republice je závažným společenským problémem. To si vynucuje komplexní řešení této problematiky, jak z hlediska výchovného, ale i z pohledu společenské nebezpečnosti. Ve 20. století prošel vývoj zbraní větší revolucí, než za celou lidskou historii. Postupně se zbraně vyvinuly jako velmi účinné, oblíbené, ale i obávané doplňky lidského pokolení. Staly se doplňky, které často mění osudy lidí, ale i celá společenská zřízení. Zbraně tak v rukou člověka sehrávají společensky pozitivní i negativní úlohu v závislosti na tom, ve které době a prostoru a za jakým účelem jsou použity. Dnes je mnoho zbraní používáno ale i pro jiné účely, například při sportu, lovu a sběratelství. Z tohoto důvodu máme platné právní úpravy usměrňující používání zbraní. I přesto je charakteristické pro současnost nerespektování právních norem a zvyšující se kriminalita spojená s užitím zbraní s nejtěžšími následky a to na lidském zdraví. V předložené bakalářské práci je proveden rozbor současných právních norem našeho státu ohledně držení a nošení střelných zbraní. Jsou porovnány statistické údaje za období roku 2005, 2006 a 2007 týkající se držitelů zbrojních průkazů, zbrojních licencí, legálně přihlášených střelných zbraní a trestné činnosti páchané se zbraní na území České republiky. Na základě uvedených a vyhodnocených skutečností je předložen preventivní program s cílem snížení kriminality páchané se střelnou zbraní. Je určen pro děti předškolního věku, školního věku, dospívající mládež, ale i pro samotné držitele zbrojních průkazů a zbrojních licencí. Poslední část programu je zaměřena na vyhledávání nelegálně držených zbraní. Organizátorem preventivní činnosti se stává Policie České republiky, která však spolupracuje i s ostatními státními organizacemi. Policie České republiky není jen represivní orgán, ale slouží lidem pro jejich šťastný život a pocit bezpečí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   začátekpředchozí44 - 53  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.