| |
| |
|
Festival francouzského filmu v České republice
KRAMÁŘOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se věnuje Festivalu francouzského filmu, který má v České republice již svoji tradici.\\ První část práce je zaměřena na minulé ročníky festivalu a shrnuje jeho historii.\\ Zahrnuje i charakteristiku organizace, pojetí a cíle této filmové přehlídky. Náplní druhé části je zatím poslední loňský ročník, v pořadí již patnáctý. Analyticky pojednává o jeho programu, tvůrcích a jednotlivých filmech.\\ Poslední část shrnuje organizaci a způsoby propagace včetně partnerů a sponzorů festivalu. V závěru práce se nachází zhodnocení přínosu festivalu k šíření francouzské kultury v České republice.\\ Bakalářská práce obsahuje rozsáhlejší resumé ve francouzštině.\\
|
| |
|
Lekce Švankmajer
Kim, Eun Sue ; Ulver, Stanislav (vedoucí práce) ; Kubíček, Jiří (oponent)
Jan Švankmajer si opakovaně q různými způsoby do svých filmů přenáší y literárných děl a studií předobrazy lidí, kteří potlačují svobodu jednice nebo lidí, jejichž svoboda je potlačována. Film Šílení je také jedním z těchto typických příkladů. Hlavní cíl této práce sopčivá v rozboru pohledu Jana Švankmajera na otázku svobody, zejména skrze film Šílení, který je naplněn symboly a motivy svobody a útlaku, šílenství a trestání. Možná, že i my sami, ač žijící v současnosti nalezeme něco společného a utlačovanými hrdiny ze starých literárných děl. Ve snaze nalézt odpověď na abstraktní otázku, co je to svoboda si vypůjčím osobní pohled Jana Švankmajera a pokusíme se jej sdílet.
|
|
Nové perspektivy distribuce českých dokumentárních filmů - digitální kinodistribuce DCI a VOD portály
Kinkalová, Barbora ; Rezková, Hana (vedoucí práce) ; Oukropec, Petr (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá nové možnosti filmové distribuce z pohledu oblasti dokumentárního filmu. Zabývá se tím, co by mohl přinést jednak nastávající systém digitální distribuce ve standardu DCI a také možnost šíření snímků prostřednictvím video on demand (VoD) portálů. Práce je tak rozdělena na dva hlavní tematické okruhy.
První část obsahuje nejprve stručný popis vývoje digitalizace kin do současnosti. Poté už se věnuje aktuálnímu fungování digitální distribuce DCI a konkrétním případům dokumentů, které byly v první polovině roku 2010 takto šířeny. Zabývá se také zásadní rolí Ministerstva kultury CR a jeho Odboru médií a audiovize. Dále práce popisuje změny, které nový systém přináší, ze tří hlavních úhlů pohledu- z perspektivy kin, distributorů a producentů. Na konec se tato první část věnuje i novým trendům v marketingu dokumentárních filmů, které souvisí právě s nástupem digitalizace a potřebou cíleného marketingu.
Druhá část práce nejdříve obecně popisuje fungování VoD portálů. Zabývá se legislativou, tématem teritorií, zařazením VoD serverů do distribučního řetězce a také formou podpory prostřednictvím evropského programu MEDIA. Podrobně se pak věnuje fungování konkrétních osmi zahraničních VoD portálů, které uvádějí dokumenty, ať už výhradně, nebo spolu s jinými oblastmi filmu. Posledním z popisovaných portálů je český docalliancefilms.com. Na závěr se práce zabývá shrnutím současné situace VoD portálů a výhledem do budoucna, kdy se snaží pojmenovat možné budoucí trendy vývoje tohoto způsobu distribuce.
|
|
Producent časosběrného dokumentárního filmu
Třeštíková, Hana ; Strnad, Pavel (vedoucí práce) ; Horská, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem časosběrného natáčení dokumentárních filmů z pohledu producenta. Pojednává nejen o vývoji časosběrného dokumentárního filmu v České republice, ale zabývá se také ekonomickými aspekty výroby a následné exploatace.
Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole je vysvětlena používaná terminologie. V dalších dvou kapitolách je popsaný vývoj dokumentárního filmu obecně a posléze dokumentárního filmu časosběrného v České republice. Ve čtvrté kapitole, v hlavní kapitole této práce, je popsán systém financování, úskalí výroby a způsoby distribuce časosběrných filmů. Závěrečná kapitola patří případovým studiím, kde jsou popsané jednotlivé aspekty na konkrétních filmech.
|
|
Mrtvý čas ve tvorbě Nuriho Bilge Ceylana
Wiński, Tomasz ; Bouda, Marek (vedoucí práce) ; Valak, Radim (oponent)
V mé práci se snažím analyzovat chronologicky seřazené celovečerní filmy
Nuriho Bilge Ceylana z hlediska možností a omezení nenaračního vyprávění
pomocí čistě filmových výrazových prostředků - takových, jako
mizanscéna, střih, kompozice obrazu či kreativní práce s asynchronním
zvukem. Jedna se o pět filmů toho významného tureckého režiséra, které
ziskalý v posledních letech řádu oceněni na největších filmových
festivalech: "Kasaba" ( "The Small town" ), "Mayis sikintisi" ( "Clouds
of May" ), "Uzak"( "Distant" ), "Iklimler" ( "Climates" ) a "Üç maymun"( "Three Monkeys" ). Ve své analýze jsem se zaměřil na čistě formální sekvence - ale
zkoumal jsem také vzájemné relace, koexistenci a vzájemné působení
sekvencí mrtvého času a dějových prvků v těchto filmech.
|
|
Směřujeme k utopiiI, bratře!
Bušta, Jan ; Fila, Kamil (vedoucí práce) ; Marek, Petr (oponent)
Filmový režisér je už z podstaty své práce i svého vnitřního založení permanentně konfrontován se ?světy, které nejsou?, s ?utopiemi?, které musí pro své publikum důvěryhodně (?žitelně?) zkonstruovat.
To je ústřední teze, z níž vychází trojce esejů, které se pokoušejí implikovaného ?bratra režiséra? ? pojímaného coby všeobjímajícího autora, jak audio-vizuální, tak myšlenkové koncepce filmového díla ? konfrontovat s nutností vypořádat se se zpracováním tématu ?utopického společenství?, utopie jako takové.
Technokratický snílek, bratr režisér, je v pěti obmýšlených filmech Ztracený obzor (Lost Horizont; Frank Capra), Muž z prvního století (Oldřich Lipský), Avatar (James Cameron), Vesnice (The Village; M. Night Shyamalan) a Pobřeží moskytů (The Mosquito Coast) postaven před úkol ?zobrazit nezobrazitelné?. Zhmotnit pomocí celé škály možností kinematografického vyjadřování ?realizovaný utopický svět?.
Široký rozptyl esejistického stylu pak autorovi práce, který se rovněž považuje za filmového režiséra, umožňuje, aby se nechal volně unášet svým tématem a mohl se skokově zabývat tu ?světlem?, tu ?časem?, tu konstruováním ?prostoru? či ?postavy?... To vše při vědomí možného profesního zobecnění jím nastolených tezí a metafor.
|
|
Kameramani českého dokumentárního filmu
Šuster, Jan ; Jícha, Marek (vedoucí práce) ; Ulver, Stanislav (oponent)
V diplomové práci se zabývám především pohledem kameramanů, jako profesionálů, ale i jako lidí na problematiku filmového obrazu v dokumentárním filmu. Snažím se hledat a stavět pohled na dobu a život české kinematografie skrze oči čtyř kameramanů čtyř různých věkových generací. V úvodu procházím stručnou historií českého dokumentárního filmu. Po ní se dostávám k rozhovorům s kameramany, které jsem vybral na základě jejich dlouhodobých zkušeností s obrazem v dokumentárním filmu. Každý z nich je výraznou osobností a každý svou prací posouval nebo stále posová kupředu kvalitu české kameramanské profese. Všem posléze kladu stejné otázky a snažím se tak získat vícegenerační pohled na problematiku české dokumentární kinematografie a zároveň na kameramany osobně. V závěru práce shrnuji obecné a vzájemně porovnávám různorodé postoje. Vstupuji do závěru i svým vlastním pohledem a tak se konfrontuji s názory jak poslední, pátý a nejmladší z kameramanů.
|