|
Život Arta Tatuma a jeho význam v histor ii jazzu
Lobanova, Elena ; SLAVÍČEK, Jiří (vedoucí práce) ; Kristian, Vítek (oponent)
Tato práce pojednává o životě a tvorbě jazzového klavíristy Arta Tatuma, jeho významu pro generace muzikantů mezi 40-50 lety. V práci je kladen důraz na jeho hudební život a historii jazzu v 30-40 letech. Jádrem práce je popsání rozvoje Tatuma jako osoby a vznikání a popisu jeho vlastního stylu hry na klavír. Jádrem pojednání je analýza nahrávky jazzového standardu "Ain't Misbehavin' " od vynikajícího klavíristy Fattsa Wallera z roku 1938 v interpertaci Arta Tatuma. Autor své poznatky podkládá vlastními hudebními postoji a východisky.
|
|
Proměny hudby Paula Motiana během jeho k ariéry
Tengler, Jakub ; SLAVÍK, Jiří (vedoucí práce) ; ŠOLTIS, Daniel (oponent)
Tato práce je zaměřena na osobnost bubeníka, perkusionisty a skladatele Paula Motiana. Paul Motian je kritikou stále častěji označován za jednoho z nejlepších jazzových bubeníků v celé historii jazzu. Cílem práce je zmapovat Motianův umělecký život, schopnost charakterizovat několik rozdílných etap jeho hudební kariéry a pochopení jeho hudebního myšlení. Práce je doplněna o transkripce z různých období a analýzy jeho vybraných nahrávek.
|
|
Dílo Erwina Schulhoffa ovlivněné jazzem
Kabrna, Ondřej ; RŮŽIČKA, Karel (vedoucí práce) ; HONZÁK, Jaromír (oponent)
Diplomová práce mapuje tvorbu Erwina Schulhoffa, zejména tu, která je ovlivněna jazzem a dobovou populární hudbou. Je proto provedena charakteristika všech jeho děl od roku 1914 až do autorovy smrti. Autor práce prošel veškeré dostupné notové materiály včetně dochovaných autografů, podává tak informace o prozatím málo probádaných oblastech Schulhoffova díla, s množstvím notových ukázek. Zároveň srovnává tvorbu tohoto skladatele s ostatní českou a světovou tvorbou skladatelů ovlivněných jazzem a dobovou populární hudbou. V poslední části práce se zabývá možnostmi transformací Schulhoffova díla a nabízí vlastní řešení.
|
|
OSOBNOST A HUDBA AHMADA JAMALA, ANALÝZA JEHO PŘÍSTUPU K JAZZOVÉMU KLAVÍRNÍMU TRIU
Šupák, Michal ; RŮŽIČKA, Karel (vedoucí práce) ; Růžička, Jiří (oponent)
Tato práce je zaměřena na osobnost Ahmada Jamala, jazzového klavíristy, který v padesátých letech dvacátého století svým osobitým minimalistickým stylem a nekonvenčním přístupem k aranžmá položil základy moderního jazzu zejména v oblasti klavírního tria. Z nich pak ve své tvorbě vycházeli mj. Miles Davis, Cannonball Adderley nebo Keith Jarrett. Za pomocí transkripcí a rozboru tří skladeb z legendárního alba Live at The Pershing: But Not For Me z roku 1958 se autor práce snaží čtenáři přiblížit Jamalův styl hry, jeho kompoziční a aranžérské prostředky v rámci klavírního tria a definovat prvky, které učinily jeho dílo zásadní pro pozdější vývoj v této oblasti.
|
|
Kontrabas v jazzu jako sólový nástroj
Tichý, Petr ; HONZÁK, Jaromír (vedoucí práce) ; Novotný, Marek (oponent)
Cílem hledání této práce je mapování cesty kontrabasové hry a její emancipace od doprovázení v raných jazzových kapelách až po sólové koncerty. Práce mimo jiné popisuje okolnosti a důvody vzniku prvního alba sólového kontrabasu nahraného v prosinci roku 1968 Barrem Phillipsem.
|
|
DĚJINY ČESKÉHO JAZZOVÉHO PIANA
Kabrna, Ondřej ; RŮŽIČKA, Karel (vedoucí práce) ; Růžička, Jiří (oponent)
Diplomová práce mapuje nejstarší projevy jazzu v Čechách, podrobně se zabývá jazzovými klavíristy. Práce končí rokem 1968. Celé období je rozčleněno do několika etap, v každé je nejprve krátce nastíněna celková situace hudby jazzové oblasti, jmenována důležitá seskupení a sólisté a poté jsou jmenováni důležití klavíristé. Činnost většiny jmenovaných je dokumentována ukázkami jejich hry, tj., jsou citovány důležité nahrávky. Autor tím popisuje i jednotlivé pianistické styly konkrétních hráčů, zároveň tím dochází ke srovnání českých hráčů s okolním světem a americkým jazzem.
|
|
Strukturální prvky v hudbě Milese Davise
Rajnošek, Bharata ; SLOVÁČEK, Antonín (vedoucí práce) ; KOP, František (oponent)
Práce Strukturální prvky v hudbě Milese Davise se zabývá proměnou jazzového paradigmatu, dotýká se letmo několika zásadních momentů v překotném životě velikána Milese Davise, a snaží se zachytit alespoň pár subjektivně důležitých okamžiků v životě Milese Davise. Práce také vymezuje čím je jazz pro autora, ve stručnosti pak též autorovy základní hudební preference. S tím pak dále souvisí snaha o uchopení fenoménu jazzové osobnosti a v kontextu pak i samozřejmě Milese Davise. Autor se snaží o pochopení jedinečnosti jeho přínosu a vlivu na hudbu obecně. V překvapivém závěru objevuje jako nejdůležitější Davisův vliv začátek jeho jazzrockového období. Tam spatřuje zcela zásadní vrchol - proměnu samotné podstaty jazzové interpretace - změnu v přístupu k jazzovému tématu jako hlavě celé skladby. Skladba je nahrazena pouhým motivem či frází. Tím dochází k posunu možností živé interpretace a zároveň nejdůležitějšímu posunu ve vývoji jazzového paradigmatu a způsobu práce se strukturálními prvky.
|
|
Současní přední trumpetoví interpreti
Doležal, Jakub ; REJLEK, Vladimír (vedoucí práce) ; ROUČEK, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce Současní přední trumpetoví interpreti je věnována hlavním osobnostem současné trumpetové scény napříč klasickou hudbou, jazzem a orchestrálním hraním. Pojednává hlavně o životopisech, dosavadních úspěších vybraných hráčů a jejich současném vystupování. U každého interpreta jsou také uvedeny značky a typy nástrojů, na které hraje, pokud to je možné, tak i druhy nátrubků. Jsou zde uvedeni zástupci jak starší, tak mladší nastupující generace. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První pojednává o osobnostech, které se věnují téměř výhradně sólové interpretaci klasické hudby. Druhá kapitola se zabývá významnými interprety současné jazzové scény. V další části práce jsou pak uvedeny nejvýznamnější osobnosti věnující se jazzu i klasické hudbě a závěrečná kapitola je věnována významným orchestrálním sólistům.
|
|
Multižánrová flétnová tvorba Mika Mowera
Juričová, Jana ; VÁLEK, Jiří (vedoucí práce) ; KOUTNÍK, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce mapuje život a flétnovou tvorbu britského flétnisty a multižánrového skladatele Mika Mowera. Jeho dílo je silně ovlivněno nonartificiální hudbou, proto je v práci i rozsáhlejší kapitola o historii užití flétny jako plnohodnotného nástroje v jazzu. Tato kapitola se věnuje jak žánrům jazzu, tak významným interpretům. Druhá část práce se zabývá Mowerovými koncertními skladbami pro flétnu (koncert, sonáty, suity, sólové skladby).
|
|
Taneční orchestr Metroklub
ŠULISTOVÁ, Hana
Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První se zabývá vývojem české moderní populární hudby a jazzu od 40. let 20. století do současnosti, se zaměřením na swingovou hudbu. Druhá část je věnována Tanečnímu orchestru Metroklub, jeho historii a vývoji od druhé světové války do současnosti. Zaměřuje se na jeho proměny pod vlivem politického vývoje, jeho repertoár, veřejnou činnost i jednotlivé členy souboru.
|