| |
|
Testing of Nozzles
Foldyna, Josef ; Sitek, Libor ; Ščučka, Jiří ; Klich, Jiří ; Hlaváček, Petr
Based on the request made by the company NET Ltd. Staré Město pod Sněžníkem, tests of quality of nozzles for generation of high-speed water jet were performed at the Department of material disintegration of the Institute of Geonics AS CR, v. v. i., in Ostrava. Three nozzles provided by NET were tested. The nozzles were marked as nozzle CKM – A, nozzle CKM – B, and nozzle ACMK. The nozzle quality was evaluated by the determination of their discharge coefficient at various operating pressures and by visual inspection of the quality of the nozzle and the water jet.
|
|
Vlastnosti trysek – experimentální ověření na zažízení stavěném pro výzkum šroubovicových nestabilit
Tesař, Václav ; Kellnerová, Radka ; Kukačka, Libor ; Kordík, Jozef
Současné přístupy k charakterizaci trysek (tj. vyjádření jejich vlastností jedním číslem popřípadě minimálním počtem číselných údajů) lze popsat jako založené na teorii nultého řádu (ztráty v trysce zcela zanedbány) nebo prvého řádu (ztráty charakterizovány jedním konstantním ztrátovým součinitelem). Autor V. Tesař zavedl v r. 1985 teorii druhého řádu. Ta plně popisuje všechny změny ztrátových vlastností se změnami Reynoldsova čísla. Základní myšlenkou je vyjádření ztrát odtlačovacím účinkem mezní vrstvy v ústí trysky. Dalším předpokladem je to, že růst tloušťky této vrstvy se řídí zákonitostí pro laminární mezní vrstvu. Teorie byla doposud ověřována jen nepřímo, z průběhu naměřených ztrát. Předpokládaný příspěvek popisuje přímou experimentální verifikaci založenou na měření profilů mezní vrstvy v ústí velkého modelu trysky, a to ve velkém rozsahu Reynoldsových čísel. Model z r. 1985 byl plně potvrzen.
|
|
Hydraulics of overflowed bridge
Chára, Zdeněk ; Vlasák, Pavel
The paper deals with an open channel flow around model of a bridge when the water depth is higher than height of the bridge opening. Both the pressured flow through bridge opening and free surgace flow over the model were studied. For both cases discharge coefficients were determined and for overflowed model also the velocity profiles were measured to evaluate the ratio of discharges going below and over the bridge model.
|
| |