Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vztah mezi držením těla a svalovými dysbalancemi u dětí předškolního věku
Volfová, Stanislava ; Dvořáková, Hana (vedoucí práce) ; Hrabinec, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá držením těla dětí předškolního věku. Vzhledem k labilitě dětského stoje a množství faktorů ovlivňujících držení těla, může hodnocení u této věkové kategorie představovat problém. Cílem práce je posoudit úroveň držení těla předškolních dětí v regionu Liberce a provést analýzu potenciální závislosti držení těla na svalových dysbalancích a pohybových stereotypech. Ve studii byly použity následující metody: kombinace pohledových metod Kleina, Thomase & Mayera a Jaroše & Lomíčka, Mathiasův test, Thomayerova zkouška a svalové testy dle Jandy. Na základě výsledků byly zvoleny nejvhodnější kompenzační metody: Spirální dynamika a Senzomotorická stimulace.
Vliv hlubokého stabilizačního systému na pohybový aparát
Burianová, Zuzana ; Hošková, Blanka (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent)
5 Abstrakt Název: Vliv hlubokého stabilizačního systému na pohybový aparát Cíle: Cílem studie je prokázat vliv terapeutických postupů na hluboký stabilizační systém s využitím některých vyšetřovacích metod a principů používaných v praxi v oboru fyzioterapie. Metody: Diplomová práce má charakter případové studie. Je zpracována experimentální formou na základě kvalitativního výzkumu. Pro výzkum bylo záměrně vybráno pět klientů, kteří měli obtíže v oblasti krční, hrudní a bederní páteře. Aplikací cvičebních postupů byla snaha prokázat pozitivní účinek na hluboký stabilizační systém. Z vyšetřovacích metod byly použity: anamnéza, statické orientační vyšetření, goniometrické orientační vyšetření páteře, hodnocení držení těla, vyšetření posturální stabilizace, palpace, stereotyp flexe krku dle Lewita a "S" reflex. Testování bylo provedeno dvakrát, s odstupem 3 až 4 měsíců. Výsledky: Výsledky prokázaly výrazné zlepšení stavu u čtyř klientek z pěti. Zmírnily se, nebo dokonce vymizely bolesti, parestézie nebo ztuhlost krční, hrudní či bederní oblasti páteře. Zlepšilo se posturální držení a aktivace svalového korzetu. Cvičení také pozitivně působilo na stereotyp dýchání a potvrdila se nutná aktivní spolupráce klientů pro co nejefektivnější účinek na hluboký stabilizační systém. Klíčová slova: páteř, hluboký...
Individuální léčebná tělesná výchova u dětí s vadným držením těla v šesti letech
Střídová, Zuzana ; Ocmanová, Renata (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
V práci jsou shrnuty současné poznatky, definující správné a vadné držení těla. Cílem bylo pozitivně ovlivnit kvalitu držení těla vybraného vzorku dětí s vadným držením těla na základě shrnutých informací. Čtyři děvčata a pět chlapců ve věku šesti let cvičilo po dobu 7,5 týdnů specifickou cvičební jednotku. Byla sestavena s ohledem na nejčastěji oslabené funkce. Po této době se u všech dětí projevila zlepšující tendence. Vadné držení těla nebylo zcela odstraněno, ale došlo ke zvětšení symetrie dříve asymetrických odchylek. Autorka předpokládá odstranění vadného držení těla po delší době takto nastaveného pohybového režimu. Na konci práce jsou shrnuta preventivní doporučení, týkající se dětského věku a školní docházky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vliv metody Spirální stabilizace páteře podle kurzu 1A na změnu vadného držení těla u dětí od 10 do 15 let
JÍRŮ, Markéta
Tato bakalářská práce je zaměřena na vadné držení těla u dětí od 10 do 15 let a možnost ovlivnění těchto nestabilit pomocí metody Spirální stabilizace systému podle kurzu 1A. Jedná se o stabilizační cvičení svalových spirálních řetězců s pomocí elastických lan. Vadné držení těla u dětí vzniká na základě nerovnováhy mezi svalovými skupinami. Je to zapříčiněno i tím, že děti v dnešní době více než pohybovým aktivitám, dávají přednost sedavému způsobu života zejména u počítače a televize. Právě nedostatek pohybové aktivity vede k ochabování svalstva, které je důležité pro správné držení těla. K dalším rizikovým faktorům pro vznik vadného držení těla jsou špatné pohybové stereotypy, přetěžování svalových skupin, dlouhé stání, nesprávné sezení, dlouhé zaujmutí nepřirozené polohy, nevyhovující nábytek (nesprávná židle, matrace atd.), jednostranně zaměřené pohybové aktivity atd. Na vznik vadného držení těla může mít vliv i špatná životospráva dětí, tedy nedostatek spánku, špatné stravovací návyky, což může mít za následek obezitu. V teoretické části je popsána anatomie a kineziologie páteře, ramenního pletence a dolních končetin. V další části je vysvětlen pojem svalová dysbalance, vadné držení těla a pojem postura obecně. Třetí kapitola je zaměřena konkrétně na metodu Spirální stabilizace páteře a to na její obecné zákonitosti, principy, hlavní spirální řetězce atd. Poslední úsek teoretické části patří dalším metodám, které se mohou při léčbě vadného držení těla také uplatnit. Prvním cílem práce bylo zmapovat možnosti fyzioterapie u dětí s vadným držením těla ve věku od 10 do 15 let. Druhým cílem bylo zjistit, zda a jaký vliv bude mít pravidelné cvičení metody Spirální stabilizace páteře podle kurzu 1A na vadné držení těla u dětí od 10 do 15 let. Pro praktickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat proběhl formou rozhovoru, při kterém byla odebrána anamnéza, jak od dětí, tak od rodičů. Dále bylo provedeno vstupní a výstupní kineziologické vyšetření. Rodiče respondentů byli také požádáni o vyplnění informovaného souhlasu. Bakalářská práce může být využita jako informační a edukační materiál pro odbornou i laickou veřejnost o vadném držení těla a o metodě Spirální stabilizace páteře a jejího využití v praxi.
Vliv kompenzačních cvičení na hráče ledního hokeje se zaměřením na bolestivé stavy zad
SKRYJA, Libor
Teorie je směrována k seznámení s danou problematikou. V této části je popsána základní anatomie páteře včetně biomechaniky chůze. Velká pozornost je věnována právě senzomotorické stimulaci a možnosti jejího využití. Praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor obsahuje 5 respondentů, kteří hrají hokej a trpí bolestmi zad. V praktické části byla odebrána anamnéza a provedena funkční diagnostika. Byl vyšetřen stoj aspekcí, provedeno dynamické testování ve stoji k ověření případného porušení pohybového aparátu. Dále bylo součástí testování zkrácených a oslabených skupin svalů a vyšetřen stereotyp aktivace určitých svalových skupin. Probandé byli edukováni o dané problematice formou obrázků a textu, jiní navíc absolvovali palpační vyšetření včetně aplikace měkkých technik a využití PIR. Terapie probíhala formou pěti návštěv po určité době. Někteří probandé byli edukováni o možné aktivaci HSS v rámci budoucích terapií, u jiných navíc byla aplikace znázorněna praktickou ukázkou včetně zacvičení. Na závěr každé návštěvy (1-5) byla odebrána vizuální analogová škála (VAS) k vyhodnocení vnímání bolesti. Někteří probandé byly vyšetřeni, rehabilitováni a zhodnoceni v rámci skupinové terapie, jiní v rámci individuální terapie. Z hlediska celkového zhodnocení případného zlepšení v odstranění poruch dané problematiky bylo provedeno výstupní vyšetření funkční diagnostiky a odebrána VAS v rámci závěrečné páté návštěvy. Data byla získána odebráním VAS u jednotlivých návštěv a prostřednictvím těchto dat bylo vyhodnoceno celkové vnímání bolesti v rámci případného odstranění. Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat a zpracovat, jakým způsobem lze bolestivost zad ovlivnit. Ze získaných údajů vyplývá, že pozitivního efektu dosáhli všichni jedinci, kteří podstoupili zvolenou skupinovou či individuální terapii. Bolavá záda jsou typická u vadného držení těla a dochází při ní ke zvyšování napětí ve svalové tkáni či tvorbě tzv. spoušťových bodů (TrPs).
Možnosti fyzioterapie u dětí s vadným držením těla staršího školního věku
MAREŠOVÁ, Barbora
Tato bakalářská práce je zaměřena na vadné držení těla u dětí staršího školního věku a možnosti fyzioterapie, které lze u této věkové skupiny využít. Vadné držení těla je velice často zahrnuto mezi civilizační choroby, které jsou z velké části způsobené nedostatkem pohybu a jednostranností moderního života. Obecně jde o dlouhé setrvávání ve statických polohách a o úbytek fyzicky náročnější práce. Cílem mojí práce je nastínit problematiku u této věkové skupiny dětí a posoudit vliv fyzioterapeutické léčby u pacientů staršího školního věku s vadným držením těla. V teoretické části je popsáno správné držení těla, svalové řetězce podílející se na stabilizaci trupu, anatomie hlubokého stabilizačního systému a samotné vadné držení těla. Další kapitola se zabývá starším školním věkem z hlediska somatického i motorického vývoje. Poslední kapitola popisuje fyzioterapeutické metody, které lze u této problematiky využít. Pro praktickou část mé bakalářské práce jsem zvolila metodu kvalitativního výzkumu se dvěma dívkami staršího školního věku. Každá z nich dostala skupinu vytvořených cviků, které si po edukaci měly cvičit doma samy po celou dobu terapie cca 10 týdnů. Navíc docházely na 9 sezení, při kterých jsme se zaměřovaly na vadné držení těla a akutní problémy dívek. Na začátku i na konci terapie byla odebrána anamnéza a kineziologický rozbor. Na tomto základě byl sestaven individuální krátkodobý i dlouhodobý fyzioterapeutický plán. V příloze jsou ukázky několika cviků zaměřených na zvolenou problematiku. Tato bakalářská práce může sloužit jak pro odbornou tak i laickou veřejnost, a to za účelem informovanosti o možnostech využití různých fyzioterapeutických postupů u vadného držení těla.
Možnosti fyzioterapie u dětí s vadným držením těla v předškolním věku
HRDINA, Jakub
Bakalářská práce se zabývá problematikou vadného držení těla v předškolním věku a ovlivněním tohoto procesu prostřednictvím fyzioterapie. Teoretická část popisuje vadné držení těla včetně trendů výskytu, postavení jednotlivých segmentů při správném držení těla, hlubokého stabilizačního systému páteře a ontogenetického vývoje jedince od narození do ukončení předškolního věku. Součástí teoretické části je soupis vhodných fyzioterapeutických postupů. Vadné držení těla je způsobeno svalovou dysbalancí v podobě ochablosti svalů na jedné straně a zvýšeným svalovým napětím na straně druhé. Na rozdíl od strukturálních poruch nejsou u vadného držení přítomny žádné anatomické odchylky, a tudíž lze tuto posturální poruchu korigovat. Vyšetřování posturálních funkcí v předškolním období je však komplikované, protože některé vývojové odchylky jsou v dětství fyziologické. Proto je někdy problém určit, kterou odchylku je vhodné korigovat. Předškolní období začíná ve třech letech a končí v šesti až sedmi letech. Typické je napodobování blízkých osob. Spousta dětí v tomto věku pobývá v mateřských školách, které mohou být zdrojem různých rizik. V případě nedostatečného rozvoje pohybových dovedností a koordinace pohybů, jednostranného zatěžování nebo nedostatku spontánní pohybové aktivity se tato rizika mohou promítnout v podobě vadného držení těla. K zpracování praktické části bakalářské práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Data byla získána prostřednictvím dvou kazuistik, které zahrnují anamnézu společně s kineziologickým rozborem. Výzkumný soubor tvořily děti v předškolním věku s diagnostikovaným vadným držením těla. Probandi byli vybráni z Dětského rehabilitačního centra Lentilka v Pardubicích. Na základě výsledků vyšetření byly sestaveny individuální cvičební jednotky, které byly využity v domácím prostředí. Dále bylo využito senzomotorické stimulace, proprioceptivní neuromuskulární facilitace a cvičení na závěsném zařízení TerapiMaster. Důležitým aspektem léčebné tělesné výchovy u dětí je vhodná motivace. Protože hra v předškolním období má svůj opodstatněný význam i při fyzioterapii, většina úkonů byla k něčemu připodobňována.
Fyzioterapie u adolescentů při specifické sportovní zátěži - kickbox
MAŠKOVÁ, Adéla
Současným neblahým trendem naší doby se stal sedavý způsob života. Jedním ze základních faktorů, který ovlivňuje životní styl u dětí a mladistvých, je rodina. Pokud jsou neaktivní rodiče, dost často svou nelibost v pohybových aktivitách naučí i své potomky. Nedostatečná fyzická aktivita vede ke vzniku řady civilizačních onemocnění a je úzce spjata s problémy pohybového aparátu. Sportovní aktivity jsou kompenzací za nedostatek pohybu. Sportování má pozitivní vliv na naše tělesné a duševní zdraví. Zvýšenou pozornost bychom měli věnovat při výběru konkrétního sportu, zvláště pokud se jedná o výběr sportu pro děti a mladistvé, protože najdeme spoustu sportovních aktivit, které jsou zaměřeny jednostranně. Takové jednostranné zatěžování vede ke vzniku funkčních poruch, k bolesti pohybového aparátu, a při dlouhodobém trvání bez dostatečné kompenzace může způsobit zdravotní problémy a vadné držení těla. Funkční a posturální poruchy mají negativní dopad na sportovní výkon, mohou zhoršovat kvalitu pohybového aparátu a dokonce mohou vyřadit sportovce z tréninkového procesu. Ideální způsob, jak se vyvarovat obtížím pohybového aparátu, je využití fyzioterapeutických postupů a metod, při kterých dochází k pohybové kompenzaci a svalové harmonizaci. V teoretické části popisuji poznatky, které souvisí s držením těla. Uvádím zde testy, kterými můžeme zhodnotit posturu a ozřejmit vadné držení těla. Pro seznámení a přiblížení k problematice jsou vysvětleny základní bojové techniky, které se používají v kickboxu, jeho charakteristika a klasifikace závodních disciplín. Dále uvádím fyzioterapeutické metody, které můžeme použít pro ovlivnění vadného držení těla. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký vliv má trénování kickboxu na držení těla u adolescentů a zda bude mít použití fyzioterapeutických postupů a metod pozitivní vliv na jejich posturu. V praktické části práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor tvořili tři probandi, navštěvující lekce kickboxu minimálně po dobu jednoho roku. U probandů bylo provedeno vstupní a výstupní kineziologické vyšetření a zhodnoceno jejich držení těla. U každého z nich byly nalezeny funkční poruchy a svalové dysbalance. Po dvou měsících terapií došlo u probandů k mírnému zlepšení držení těla. Pro ovlivnění postury a celkového držení těla by bylo potřeba delšího časového úseku, než stanovené dva měsíce. Provedený výzkum vedl k naplnění výzkumných cílů a k zodpovězení výzkumné otázky. Bakalářská práce může sloužit odborné i laické veřejnosti. Konkrétně může být využita trenéry bojových umění pro zkvalitnění tréninků a zlepšení sportovních výkonů.
Autochtonní muskulatura a její vliv na skoliotické držení
VRÁNOVÁ, Barbora
Tématem této bakalářské práce je vliv autochtonní muskulatury na skoliotické držení. Pojmem autochtonní muskulatura se rozumí nejhlubší vrstva zádových svalů, uložená podél páteře. Autochtonní muskulatura je jednou ze složek hlubokého stabilizačního systému páteře. Společně s bránicí, m. transverzus abdominis a se svaly pánevního dna tvoří oporu především bederní páteře. Funkcí autochtonní muskulatury je nastavení správné pozice dvou sousedních obratlů vůči sobě a zabránění tak nesprávnému zatěžování páteře. Její dysfunkcí může vzniknout skoliotické držení těla. Obsahem bakalářské práce je teoretická a praktická část. V teoretické části je vysvětlen pojem autochtonní muskulatura a skoliotické držení. Dále teoretická část obsahuje testy vyšetřující autochtonní muskulaturu a vybrané koncepty a metody pro její aktivaci. Cílem práce bylo zpracovat kazuistiky pacientů se skoliotickým držením těla a porovnat jejich stav při vstupním a výstupním vyšetření při navržené a uskutečněné kinezioterapii. A zmapovat konkrétní vliv posilování autochtonní muskulatury na skoliotické držení u sledovaných pacientů. Na podkladě cílů byly položeny výzkumné otázky. Zda lze u pacientů pozorovat zlepšení postavení osy páteře a zdali má posilování autochtonní muskulatury pozitivní vliv na skoliotické držení. Praktická část byla tvořena metodou kvalitativního výzkumu. Sběr dat během výzkumu se uskutečnil formou zpracování kazuistik za použití metody rozhovoru, pozorování a kineziologického rozboru. Kazuistiky obsahují odebranou anamnézu, vstupní a výstupní kineziologický rozbor, krátkodobý plán terapie, popis průběhu terapie a dlouhodobý terapeutický plán. Výzkumný soubor se skládal ze čtyř probandů různého věku. Všichni pacienti trpí skoliotickým držením těla. Terapie trvala po dobu 10 týdnů. V průběhu uskutečněných terapii došlo k mírnému zlepšení skoliotického držení těla aktivací hlubokého stabilizačního systému páteře, nikoliv jen autochtonní muskulatury. Hluboký stabilizační systém vždy pracuje jako celek a není možné aktivovat pouze jednu jeho složku. Nelze tedy říci, že autochtonní muskulatura má pozitivní vliv na skoliotické držení. Z výsledků je ale patrné, že aktivací hlubokého stabilizačního systému páteře je možné toto držení zlepšit.
Posouzení prostorových podmínek a pracovního místa v počítačových učebnách vybraných ZŠ v okrese Písek.
KLUIBEROVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se zabývá prostorovými podmínkami a pracovním místem počí-tačových učeben, a také zásadami správného sezení žáků a jejich pocitem pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Teoretická část obsahuje informace o ergonomických požadavcích na uspořádání pracovního místa u počítače, které se týkají stolu, sedadla, monitoru, klávesnice a myši. Dále jsou uvedeny požadavky na prostorové podmínky počítačové učebny a další fakto-ry prostředí. Jedná se o podlahovou plochu, výšku místnosti, rozmístění pracovních míst a faktory jako osvětlení, okna, hluk a mikroklimatické podmínky a větrání. Zmíněny jsou i zdravotní důsledky práce s počítačem, především obtíže pohybové-ho aparátu, obtíže zrakové a psychické. V práci je také popsán pohybový aparát, poloha vsedě a držení těla a příklady kompenzačního cvičení v souvislosti se statickou zátěží. Závěr teoretické části je věnován školní zátěži s jejími důsledky, a také škole podporující zdraví. Cílem diplomové práce je zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách vybraných základních škol v okrese Písek. Dále zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně a dodržování zásad správného sezení. Praktická část shrnuje výsledky, které vyplynuly z mého průzkumu. Výzkum byl proveden mezi žáky 6. ? 9. tříd na vybraných základních školách v okrese Písek prostřednictvím vlastního měření, s následným porovnáním zjištěných hodnot s danými kritérii, a pomocí anonymních dotazníků. Měřením byly hodnoceny prostorové podmínky počítačové učebny a pracovní místa žáků a dále dodržování zásad správného sezení. Dotazníky byly zaměřeny na zjištění pocitu pohody žáků v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Zjištěná data byla statisticky testována pomocí chí-kvadrát testu. Konečné výsledky výzkumu ukazují, že pracovní místa v počítačových učebnách základních škol vyhovují ergonomickým požadavkům. I přesto, že žáci mají pro práci vyhovující podmínky, při zjišťování dodržování zásad správného sezení bylo shledáno, že tyto zásady dodržovány nejsou. V hodnocených učebnách byly patrné jisté nedostatky z hlediska prostorových podmínek a dalších faktorů prostředí, i tak ale z výzkumu vyplývá, že žáci pociťují pohodu v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Z důvodu statické zátěže a jejího vlivu na pohybový aparát žáků je nezbytné, aby byly ve školách uplatňovány prvky prevence, především v oblasti zásad správného sezení. Žáci by s nimi měli být seznámeni a jejich dodržování by mělo být pravidelně a důsledně kontrolováno pedagogy. Nedostatky zjištěné v učebnách a na pracovních místech je účelné odstranit pro vytvoření optimálního prostředí a podmínek pro práci žáků. Vhodně upravené pracovní místo je základním požadavkem v prevenci poruch pohybového aparátu a umožňuje také snáze dodržovat zásady pro správný sed. Negativní vlivy dlouhodobého sezení a nevhodných pracovních podmínek, působící na zdraví žáků, jsou významné i s ohledem na budoucnost. Zdravotní potíže mohou být totiž přeneseny až do dospělého věku. Žáci by tedy měli být na tato rizika upozorněni a vedeni k tomu, aby si své pracovní místo vždy před započetím práce vhodně upravili.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.