|
Kompetence vedoucích a začlenění dětí s ADHD na letních dětských táborech
Joštová, Karin ; Bačáková, Radka (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název Kompetence vedoucích a začlenění dětí s ADHD na letních dětských táborech. Cíle práce Posoudit kompetence vedoucích a začlenění dětí s ADHD na letních dětských táborech. Metody Výzkumu se zúčastnilo 22 zkušených vedoucích, 8 mužů a 14 žen (ve věku 26 5,2) z 18 různých letních dětských táborů, kterým byla zaslána anketa s otevřenými otázkami. Jako metoda při zpracování shromážděných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza. Kódováním získaných odpovědí a poté seskupením podobných kódů dohromady bylo ke každé z dílčích otázek identifikováno zastřešující téma. Výsledky Výsledky byly zpracovány ve 3 sekcích, které odpovídají na dílčí výzkumné otázky: 1. Spojení osobní zkušenosti a základního vzdělání o ADHD se jeví jako dostačující pro práci s dětmi s ADHD na LT. 2. Účast dítěte s ADHD na letním táboře výrazně neovlivňuje fungování ani program tábora. 3. Vedoucí si uvědomují odlišnosti dětí s ADHD a podle toho s nimi pracují. Jsou trpěliví a reagují na nastalé situace s klidem. Závěr Vedoucí letních dětských táborů mají základní informace ohledně problematiky ADHD a v kombinaci s jejich mnohaletými zkušenostmi z praxe (ze školek, škol a letních táborů) jsou dostatečně kompetentní řešit problémové chování dětí s ADHD. Jsou schopni adekvátně reagovat na nastalé situace a děti s...
|
|
Volný čas dětí staršího školního věku a jeho prožívání. Výsledky reprezentativního výzkumu v České republice 2021 (monitorovací studie)
Patočková, Věra ; Čermák, Daniel ; Šafr, Jiří
Cílem publikace je čtenáře seznámit s detailnějšími výsledky vlastního reprezentativního šetření Volný čas dětí a jeho prožívání 2021, které monitorují stav problematiky trávení volného času dětí na počátku třetího desetiletí 21. století. V úvodu jsou shrnuta hlavní zjištění a představeny základní parametry výzkumu. Následují výsledky podrobnějších analýz. Ty nejprve seznamují s tím, kolik volného času děti mají. Hlavním těžištěm studie jsou dvě následující rozsáhlejší části věnované tomu, jak děti svůj volný čas tráví a jak ho prožívají. Závěrečná část představuje vybrané faktory ovlivňující možnosti a způsoby trávení volného času: názory rodičů na volný čas dětí, výdaje domácností spojené s volným časem dětí, spokojenost s možnostmi pro trávení volného času a pociťované bariéry.
|
|
Volnočasové aktivity ve Skalici v letech 1975-2012
ŽÁKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá volnočasovými aktivitami v obci Skalice na Soběslavsku v jižních Čechách od roku 1975 do roku 2012. Dojde také k přiblížení těch, kteří provozovali volnočasové aktivity v obci Skalice. První část práce se věnuje teoretické rovině volného času, jeho funkcím, historii a možnostem trávení volného času. Jednotlivé pojmy jsou popsány na základě odborné literatury. Další část práce je věnována samotné obci, Skalické historii, zařízením využívaným při trávení volného času a lidovým tradicím a zvyklostem, které jsou v obci stále dodržovány. Zároveň se práce zaměřuje na obecní spolky a sdružení, jako je například sbor dobrovolných hasičů nebo myslivecké sdružení.
|
|
Sportovní kynologie jako volnočasová aktivita
TOČÍKOVÁ, Lucie
Předkládaná bakalářská práce se orientuje na sportovní kynologii. První část bakalářské práce se zabývá teoretickým vymezením pojmu sportovní kynologie a volný čas. Dále se práce zaměřuje na etologii psa a organizaci sportovní kynologie na území České republiky. První kapitola je dále věnována disciplínám sportovní kynologie, zkušebním řádům a táboru talentované mládeže. Druhá část práce je věnována kvalitativnímu výzkumu, pří němž byly získány informace pomocí rozhovorů se psovody. Rozhovory byly vedeny tak, aby vyplynuly cenné údaje o tom, proč si lidé volí tento sport jako volnočasovou aktivitu, jak vnímají svůj vztah se psem, co je pro ně motivací v tomto sportu a jak vnímají sportovní kynologii v kontextu volného času.
|
|
Volnočasové aktivity jako prostor k naplňování vybraných potřeb seniorů v rezidenčním zařízení
BLAŽKOVÁ, Jana
Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat, jaké potřeby seniorů mohou být naplňovány skrze volnočasové aktivity v pobytovém zařízení a za jakých podmínek. Bakalářská práce se zabývá procesem stárnutí a stářím a změnami s ním spjatými a adaptací na stáří. Dále popisuje potřeby, jejichž saturace je v seniorském věku významná, neboť přispívá ke kvalitnímu životu seniora. Následující kapitola se věnuje specifikům volného času ve stáří. Dále se práce zaměřuje na domov pro seniory a adaptaci seniora na nové prostředí po přestěhování se do domova pro seniory. v neposlední řadě práce hovoří o aktivizačních činnostech v domově pro seniory. Jsou zde popsané druhy aktivizačních činností a potřeby, které je při daných činnostech možné naplňovat. Další podstatnou částí bakalářské práce je náplň práce aktivizačního pracovníka. Teoretickou práci budou ilustrovat příklady z konkrétního zařízení pro seniory.
|
|
Postoj Romů vůči zdravému životnímu stylu
HOFMANOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá tématem "Postoj Romů vůči zdravému životnímu stylu". Pro získání informací bylo využito metody kvantitativního šetření s využitím techniky dotazníku. Díky tomu je možné v práci představit postoje čtyřiceti respondentů a jejich prostřednictvím i jejich rodin. Výzkum se zaměřil na oblast stravy, pohybu, spánku, trávení volného času a také na rizikové faktory zdravého životního stylu, kam řadíme užívání tabákových výrobků, konzumaci alkoholu a užívání drog. Cílem bylo zmapovat povědomí respondentů o zdravém životním stylu a jeho složkách, jak jsou zásady zdravého životního stylu dodržovány u respondentů a jejich rodin, jaký mají názor na rizikové faktory a zda se tato tvrzení projevují i v rámci každodenní rutiny respondentů a členů jejich rodiny.
|
|
Trávení volného času na Instagramu u dětí na 2. stupni základní školy
ŘÍHOVÁ, Aneta
Bakalářská práce se zabývá trávením volného času na Instagramu u dětí na druhém stupni základní školy. V teoretické části se věnuje otázkám souvisejícími s dospíváním, se sociálními sítěmi a rizikům, které se vyskytují v online prostředí. Samostatná kapitola je zaměřena na platformu Instagram. Součástí této bakalářské práce je vysvětlení základních pojmů a kvantitativní výzkum vztahující se k Instagramu. Výzkum probíhal pomocí online dotazníkového šetření a byl určen pro žáky druhého stupně základní školy. Analýza výsledku výzkumu prokázala, že Instagram se stal jedním z fenoménů současné doby. Zjištěné výsledky jsou zohledněny v závěru.
|
|
Trávení volného času středoškolské mládeže v době koronaviru
BLÁHOVÁ, Jana
Bakalářská práce na téma "Trávení volného času středoškolské mládeže v době koronaviru" se zaměřuje na problematiku trávení volného času středoškolské mládeže ve městě Trhové Sviny v době, kdy je společnost omezována koronavirovou pandemií. V teoretické části jsou charakterizovány základní pojmy volný čas, mládež, adolescence, objasnění funkcí volného času a činitelů ovlivňujících volný čas mládeže ve společnosti. V praktické části je analyzováno pomocí dotazníku trávení volného času středoškolské mládeže v době koronaviru, je-li mládež spokojena s využitím svého volného času a jak vypadá distribuce jejího volného času v době koronaviru. Cílem práce je zjistit jakým způsobem tráví volný čas středoškolská mládež v době koronaviru, jak se mění využívání, podoba a funkce volného času středoškolské mládeže v koronavirové době oproti běžnému stavu.
|
|
Letní tábory, jako způsob trávení volného času dětí s poruchou autistického spektra
KŘEMENOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na téma poruch autistického spektra a trávení volného času, respektive na letní tábor, jako možnost trávení volného času. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku poruch autistického spektra, historický vývoj a základní klasifikaci poruch autistického spektra dle Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10. Dále na charakteristiku volného času, historický vývoj volného času, funkci a možnosti trávení volného času. V poslední teoretické kapitole jsou popsány letní tábory. Praktická část je zaměřena na dva výzkumné cíle. Prvním cílem je identifikace přístupů organizací připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra. Výzkumný cíl je zjišťován pomocí ankety, kterou vyplnilo 103 organizací připravující letní tábory nejen pro děti s poruchou autistického spektra. Druhým cílem praktické části je představení vybraného letního tábora z pohledu několika aktérů, a to z pohledu vedení organizace, samotnými pracovníky připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra a z pohledu rodičů dětí s PAS. Tento cíl byl naplněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů s aktéry tábora, a to konkrétně s vedoucími organizace, dvěma pracovnicemi organizace a matkou dítěte s poruchou autistického spektra, které se účastnilo letního tábora.
|
|
Volný čas dětí staršího školního věku nejen v období koronavirové pandemie
HAVLOVÁ, Adéla
Diplomová práce se zabývá volným časem dětí staršího školního věku. Charakterizuje základní pojmy, které se pojí k danému tématu, tj. volný čas, volnočasová kompetence. Pozornost je věnována pojmu serious leisure v pojetí autora R. Stebbinse. Práce představuje výsledky vlastního výzkumného šetření v období koronavirové epidemie, realizovaného kvalitativní metodou, jakým způsobem děti vnímají a prožívají volný čas, zda směřují k volnočasové kompetenci a také zda změny ve společnosti kvůli koronavirové pandemii ovlivnily prožívání volného času dětí.
|