| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Aspect of Social Integration of Unaccompanied Immigrant Female Minors in Italy: the Case of Nigerian Females
Dvořáčková, Lenka ; Wladyniak, Ludmila Maria (vedoucí práce) ; De Oliveira Filho, José Hildo (oponent)
Tématem bakalářské práce je (re)socializace a integrace nezletilých migrantek v Itálii. Cílem je zjistit, jak probíhají tyto procesy v zařízení pro nezletilé cizince. Práce je zaměřená na díky z Nigérie, protože právě tato národnost je nejvíce zastoupena v centrech pro dívky. Práce také stručně zmiňuje imigrační situaci v Itálii. Teoretická východiska, ze kterých text vychází je teorie sociální integrace, která byla rozvinuta Bosswickem a Hackmannem. Jejich teorie dělí sociální integraci na 4 kategorie: strukturální, kulturní, interaktivní a identifikační. Sběr dat proběhl v jednom zařízení pro nezletilé cizince, kde bylo provedeno pozorování. Analýza terénního deníku se okazuje na výše zmíněné kategorie sociální integrace.
|
|
Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku
TKADLEČKOVÁ, Magdalena
Bakalářská práce se zabývá tématem Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku. Práce si klade za cíl zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bylo doplnit komparaci kvalitativními daty, která analyzují význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie. Vzhledem k výše uvedeným cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Existují v učebních osnovách kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky konkrétní předměty, které přímo zprostředkovávají nácvik praktických životních dovedností? 2. Jaké obsahové odlišnosti mají učební osnovy vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky v souvislosti s uplatněním nácvikových metod praktických životních dovedností? Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří první čtyři stěžejní kapitoly. První se zabývá vymezením základních pojmů zrakového postižení, etiologií zrakových vad a její klasifikací a kompenzačními možnostmi. Druhá kapitola se věnuje osobám se zrakovým postižením. Třetí kapitola popisuje praktické životní dovednosti a jejich možnosti a čtvrtá kapitola se věnuje sociální integraci. V praktické části jsou charakterizovány cíle a výzkumné otázky, metodika a techniky sběru dat. K naplnění cílů byl použit kvalitativní sběr dat. V tomto případě se jedná o komparativní analýzu dokumentů a narativní rozhovor. Obsah a operacionalizace této oblasti je detailněji popsána v praktické části.
|