|
Interakce mezi TiAl taveninou a keramickými tavícími kelímky s povlaky
Dočekalová, Kateřina ; Dlouhý, Antonín ; Zemčík, L. ; Fiala, J.
V tomto příspěvku je pozornost zaměřena na studium interakce mezi taveninou TiAl a keramickými kelímky. Pro experimenty byly použity keramické kelímky bez povlaku (systém tavenina TiAl - kelímek Al2O3) a s dezoxidačním povlakem (systém tavenina TiAl - povlak CaO - kelímek Al2O3). Analýza modelového systému povlak CaO - kelímek Al2O3 byla provedena s cílem určit fázové složení soustavy před tavbou. Výsledky získané metodami SEM, EDAX a RTG difrakce umožnily identifikovat majoritní fáze přítomné na reakčním rozhraní a stanovit jejich chemické složení. Ke znečišťování taveniny oxidickými vměstky dochází pravděpodobně v procesu difúze složek taveniny podél hranic zrn jednotlivých keramických fází ve stěně kelímku a při následných chemických reakcích. Stanovení termodynamických parametrů chemických reakcí přispělo k objasnění mechanismu vzniku fází na reakčním rozhraní a mechanismu eroze stěny tavícího kelímku.
|
| |
|
Počáteční stadia únavového porušení polykrystalických materiálů
Man, Jiří ; Petrenec, Martin ; Obrtlík, Karel ; Polák, Jaroslav
Geometrie perzistentních skluzových stop (PSS) vytvořených v průběhu cyklického zatěžování v polykrystalických ocelích a superslitině byly hodnoceny použitím mikroskopu atomárních sil (AFM) a vysokorozlišovacím rastrovacím elektronovém mikroskopu (SEM-FEG). Vnitřní dislokační struktura slitin byla studována použitím transmisní elektronové mikroskopu (TEM). Byly identifikovány perzistentní skkluzové pásy s dislokační strukturou odpovídající lokalizaci cyklické plastické deformace ve všech slitinách a následně dány do souvislosti s PSS.
|
|
Výpočet únavové zbytkové životnosti železničního dvoukolí
Náhlík, Luboš ; Hutař, Pavel ; Knésl, Zdeněk ; Matušek, P.
V příspěvku je popsán postup použitý pro výpočet únavové zbytkové životnosti železničního dvoukolí. Počáteční defekt je modelovaný jako polokruhová trhlina, která se šíří přednostně v normálovém módu namáhání kolmo na osu nápravy. Pro stanovení únavové zbytkové životnosti nápravy s definovaným defektem typu trhlina byl zvolen konzervativní přístup vycházející z lineárně elastické lomové mechaniky (LELM). Cílem výpočtů je stanovit odpovídající počet zátěžných cyklů, který umožní další bezpečný provoz nápravy, tj. stanovit závislost hloubky trhliny na počtu cyklů pro zadané zatěžovací spektrum. Klíčovým bodem takových výpočtů je stanovení K-kalibrační křivky, tj. závislosti velikosti faktoru intenzity napětí K na velikosti trhliny (v tomto případě charakterizovanou hloubkou trhliny).
|
|
Lomové chování svarů perlitické a bainitické kolejnicové oceli
Hadraba, Hynek ; Dlouhý, Ivo ; Holzmann, Miloslav ; Zbořil, J.
Příspěvek se orientuje na analýzu svarového spoje perlitické kolejnicové oceli typu UIC 900A a nově vyvinuté bainitické oceli na odlitky typu Lo8CrNiMo. Nejnižší lomovou houževnatost v důsledku toho největší riziko křehkého lomu vykázala perlitická ocel a její tepelně ovlivněná zóna (TOZ). V oblasti aplikačních teplot se hodnoty lomové houževnatosti pohybovaly na dolní prahové hodnotě přechodové křivky, popuštění v TOZ podstatně houževnatost neovlinilo. Dynamická lomová houževnatost bainitické oceli ve svaru byla dvakrát větší než u perlitické části spoje, v TOZ bylo zjištěno zvýšení houževnatosti. Svarový spoj samotný byl charakterizován vysokým rozptylem charakteristik houževnatosti, všechna data však ležela nad rozptylovým pásem charakterizujícím křehčí perlitickou ocel.
|