Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28,636 záznamů.  začátekpředchozí28627 - 28636  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Úspora a alternativní zdroje energií v rodinném domě
Eliáš, Petr ; Malý, Michal (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Diplomová práce na téma Úspora a alternativní zdroje energií v rodinném domě se zabývá konstrukční a energetickou analýzou rodinného domu, návrhem úsporných opatření, která by snížila náklady na provoz rodinného domu (náklady na vytápění a náklady na elektrickou energii z veřejné sítě) a návrhem alternativních zdrojů energie se zaměřením na fotovoltaický systém, termický systém pro přípravu teplé vody a tepelným zdrojem na bázi biomasy. V práci jsou kalkulovány náklady na úsporná opatření, náklady na fotovoltaický a termický systém a náklady na tepelný zdroj. Dále je v práci vypočtena čistá současná hodnota investice, doba návratnosti investice, vnitřní výnosové procento investice a nákladový účin investice. V diplomové práci je kalkulováno s dotacemi ze státního programu Nová zelená úsporám 2015. Výsledkem diplomové práce je snížení tepelné ztráty objektu o 44,82%, snížení ročních nákladů na vytápění a nákladů na elektrickou energii o 39,42% (snížení o 22 388 Kč), stanovení celkových investičních nákladů ve výši 566 070 Kč, stanovení dotace ze státního programu Nová zelená úsporám 2015 ve výši 215 460 Kč, stanovení doby návratnosti 20,05 let, stanovení vnitřního výnosového procenta 3,98% a stanovení nákladového účinu 0,6058.

Screening alkaloidních rostlin na antioxidační a anticholinesterasovou aktivitu in vitro II.
Pšeničková, Jana ; Macáková, Kateřina (vedoucí práce) ; Karlíčková, Jana (oponent)
Pšeničková, Jana. Screening alkaloidních rostlin na antioxidační a anticholinesterasovou aktivitu in vitro II. Diplomová práce 2012. Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Katedra farmaceutické botaniky a ekologie. 57 str. Vedoucí práce: Ing. Kateřina Macáková, Ph.D. Klíčová slova: cholinesterasová inhibiční aktivita, antioxidační aktivita, alkaloidy, Alzheimerova choroba, oxidativní stres V rámci této diplomové práce byly testovány vybrané druhy rostlin čeledí Fumariaceae, Papaveraceae a Ranunculaceae. Hodnocen byl obsah alkaloidů pomocí tenkovrstvé chromatografie (TLC); ethanolové i alkaloidní extrakty byly testovány na cholinesterasovou inhibiční a antioxidační aktivitu. Všechny testované druhy rostlin byly podrobeny stanovení cholinesterasové inhibiční aktivity za využití Ellmanovy spektrofotometrické metody s použitím kyseliny 5,5'-dithiobis- 2-nitrobenzoové. Aktivita extraktů byla porovnána s hodnotami IC50 známých inhibitorů cholinesteras: galantaminem (IC50 HuAChE = 2,59 ± 0,065 μg/ml, HuBuChE = 58,02 ± 1,30 μg/ml) a huperzinem A (IC50 HuAChE = 0,061 ± 0,001 μg/ml, HuBuChE >1000 μg/ml). Nejvyšší cholinesterasovou inhibiční aktivitu z testovaných vzorků vykazoval ethanolový extrakt z natě Glaucium corniculatum (IC50 AChE = 0,39 µg/ml, IC50 BuChE = 4,27 µg/ml)....

Informovanost dětí a mládeže v Namibii o problematice HIV/AIDS
REGULOVÁ, Kristýna
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice onemocnění HIV/AIDS v Namibii, konkrétně v regionu Karas, ve městě Keetmanshoop, kde během tříměsíční pracovní stáže byla autorkou zjišťována míra informovanosti o HIV/AIDS u namibijských dětí a mládeže.Cílem práce bylo zjistit míru informovanosti dětí a mládeže ve vymezené oblasti v Namibii o problematice HIV/AIDS. Pro potřeby výzkumu byly stanoveny tyto výzkumné otázky:Jaká je současná úroveň znalostí o problematice HIV/AIDS u dětí a mládeže v Namibii? Jaké jsou nejčastější zdroje informací o HIV/AIDS, jaké preventivní programy se jeví jako nejefektivnější a jakou úlohu hraje rodina a škola v rámci osvětové činnosti? Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost dětí a mládeže o problematice HIV/AIDS je ještě uspokojivá, celých 62 % uvedlo dva až tři správné způsoby přenosu viru a současně také dvě až tři správné možnosti ochrany před nakažením nemocí HIV/AIDS. Znalost minimálně dvou správných odpovědí ze tří možných byla považována za kritérium optimální informovanosti respondentů. Ze sesbíraných dat se ukázalo, že valná většina uvedla školu jako hlavní zdroj informací o HIV/AIDS ? 77 %, další nejpočetnější skupinou jsou ti žáci, kteří získávají informace z domova ? 12 %,méně pak od kamarádů ? 4 % a od lékaře ? 2 %. 5 % poznamenalo, že informace nikde nezískává. Je vidět, že škola má nezastupitelnou úlohu pro děti a mládež v Namibii i v oblasti prevence HIV/AIDS, vyplývá to i z toho, že 80 % dotázaných tvrdí, že má ve škole preventivní programy proti HIV/AIDS. Rodina podle všeho zastává druhé místo v důležitosti pro mladou generaci. 32 % žáků se prý s rodiči baví velmi často o sexu a HIV/AIDS, jen občas 43 %, zatímco nikdy se o podobných věcech doma nebaví 25 % respondentů. Bohužel bylo též zjištěno, že 68 % dětí a mládeže zná ve svém okolí člověka, který je HIV pozitivní, a 69 % uvedlo, že znali osoby, které v důsledku AIDS zemřely. To, že je onemocnění HIV/AIDS hrozbou, dosvědčuje i 84 % respondentů, kteří odpověděli, že z HIV/AIDS strach mají, a dokonce 93 % si myslí, že jít na testy na HIV/AIDS je velmi důležité. Kvalitativního výzkumu se zúčastnili tři lidé žijící v Namibii v Keetmanshoopu, kteří jsou ve své profesi v přímém kontaktu s dětmi a mládeží a sami mají také děti. Rozhovor poskytl zdravotník pracující na klinice v chudé čtvrti Tseiblaagter a v terénu, ředitelka a zároveň učitelka na základní škole v Tseiblaagteru a sociální pracovnice. Rozhovory podle návodu byly uskutečněny v anglickém jazyce, ale pro účely této práce, jíž jsou součástí, byly přepsány do češtiny. Dotazovaným byly kladeny otázky na téma problematiky HIV/AIDS a efektivní primární prevence a osvěta pro děti a mládež zaměřená proti HIV/AIDS. Otázky se týkaly též jejich osobních zkušeností v rámci jejich profese. Odpovědi potvrzují více či méně výsledky sběru dat z dotazníkového šetření u žáků a rovněž odpovídají na část výzkumné otázky. Jako nejefektivnější preventivní programy se jeví interaktivní hry, debaty a peer programy, které jsou pořádané v rámci komunity. Výsledným zjištěním se ukázalo, že škola hraje nejdůležitější roli v prevenci HIV/AIDS pro mladou generaci. Její činnost by tedy měla směrovat mladé lidi tak, aby byli schopni se sami do budoucna ochránit před virem HIV. Evidentně méně jsou angažováni rodiče či širší rodina dětí. Důvodem může být jejich neznalost problematiky, nebo i chybění rodičů a rodiny, případně chybění příkladného chování dospělých. Zda se dnešní děti budou chovat zodpovědně, až dospějí, nyní tvrdit s jistotou nelze. Záleží na tom, jak budou do života motivovány svým okolím.

Vliv noční práce na kvalitu života
BLAHOVÁ, Monika
Téma bakalářské práce nese název ,,vliv noční práce na kvalitu života." Směnný provoz vytváří nová pracovní místa a tím i příjmy obyvatelstva. Práce, zejména na nočních směnách bývá zpravidla hodnocena vyššími finančními příplatky. Směnný provoz a hlavně práce vykonávaná v noční době se může negativně projevit na zdraví osob a na společenském a rodinném životě. Zdravotní problematika souvisí s nepravidelným životním cyklem. Lidská přirozenost je pracovat ve dne a v noci odpočívat. Člověk, který vykonává práce v noční době, má změněný biorytmus a někteří jedinci se s tímto stavem obtížně vyrovnávají. Špatné adaptační schopnosti organizmu jsou podstatou celé řady zdravotních potíží, např. vznikají poruchy soustředění, žaludeční potíže, onemocnění oběhové soustavy a výzkumy některých autorů zaznamenaly i vyšší riziko vzniku rakoviny. Směnný provoz ovlivňuje i společenský život osob, režim v rodině a partnerských vztazích. Mladí lidé mají kvůli nočním směnám často problémy navázat trvalejší vztah a rodiče pracující ve směnném provozu nemohou se svou rodinou trávit příliš mnoho času. K výzkumným účelům byli vybráni pracovníci společnosti, v níž práce probíhá ve trojsměnném provozu. Jedná se o výrobu výlisků na vstřikolisech. V třísměnném provozu pracuje celkem 125 pracovníků, z toho převážná většina žen (asi 74%). Do výzkumu bylo zařazeno 98 zaměstnanců, z nichž 77 % tvoří lidé do věku do 45 let. Bakalářská práce obsahuje teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá objektivizací pojmů. Jsou zde shrnuty poznatky celé řady autorů zabývajících se problematikou noční práce a kvalitou života s ohledem na zdraví lidí a na společenské a partnerské problémy s tím spojené. Je zde uveden výčet možných dopadů noční práce a trojsměnného režimu práce na fyzickou a psychickou stránku lidského zdraví člověka a případný vliv režimu s nočními směnami na vybrané společenské aspekty, zejména na rodinu a partnerství. Empirickou část tvoří vlastní poznatky z rozboru výzkumu, který byl proveden se záměrem zjistit vliv noční práce na kvalitu života. Cílem práce bylo jednak: ad 1: Zjistit, jak je ovlivněn subjektivní pocit zdraví pracovníků nočních směn v třísměnném režimu práce. ad 2: Zjistit vliv noční směny třísměnného režimu práce na společenský život. K dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny dvě hypotézy: Hypotéza 1: Zkoumané subjekty pociťují zhoršení svého zdravotního stavu v důsledku noční práce. Hypotéza 2: Noční režim práce narušuje vybrané aspekty společenského života. Za účelem potvrzení nebo vyvrácení výše popsaných hypotéz byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu, pro techniku sběru dat byl použit dotazník. Dotazníky, jež obsahovaly šestnáct otázek, byly rozdány mezi 126 respondentů. Jejich návratnost byla 78%. Získaná data byla zpracována do přehledových grafů a hypotézy statistiky otestovány. Na základě vyhodnocení odpovědí respondentů se statistickým otestováním získaných dat potvrdila první hypotéza, která předpokládala, že zkoumané subjekty pociťují zhoršení svého zdravotního stavu v důsledku noční práce. V některých ukazatelích je pozorovatelné zhoršení zdravotního stavu v závislosti na počtu odpracovaných let v třísměnném režimu současného zaměstnání. Velkou roli ve vyhodnocení výsledků hrál i věk. Starší zaměstnanci častěji pociťují bolest hlavy než zaměstnanci mladší. Celková frekvence zdravotních problémů navíc s věkem roste, a proto má noční práce ve vyšším věku průkazně větší vliv na výskyt zdravotních komplikací. Navíc se statisticky prokázalo, že celkově horší vliv na zdravotní stav respondentů má noční práce u žen. Na základě získaných dat v této práci byly stanovené cíle práce splněny. Bakalářská práce může posloužit jak odborné veřejnosti, tak i širšímu okruhu obyvatel, kteří se zabývají sledováním vlivu noční práce na kvalitu života.

Provozní náklady rodinných domů
Baranyková, Zuzana ; Janovský, Jaroslav (oponent) ; Výskala, Miloslav (vedoucí práce)
Diplomová práce posuzuje a srovnává provozní náklady (energetickou bilanci) rodinných domů v závislosti na jejich stáří a v rámci jejich životního cyklu. V první části diplomové práce jsou definovány základní pojmy, tepelně-technické vlastnosti a technologické postupy zlepšování tepelně-technických vlastností. Dále je rozebrán životní cyklus staveb a ukazatele ekonomické efektivnosti. V praktické části jsou stanoveny provozní náklady tří různě starých domů. Jsou navrženy a oceněny varianty stavebních úprav na zlepšení tepelně-technických vlastností. Pro stávající stav domů i pro stav po zlepšení tepelně-technických vlastností byly zpracovány průkazy energetické náročnosti budov a následně byly hodnoty porovnány. Práce obsahuje vyčíslení nákladů na provedení stavebních úprav a určení doby návratnosti investice.

Sestavení vzdělávacího plánu organizace sociálních služeb
Čihánková, Ivana ; Vorlová, Marie (vedoucí práce) ; Roth, Martin (oponent)
Cílem této práce bylo sestavit dotazník pro analýzu vzdělávacích potřeb pracovníků sociálních služeb, který by mohl být využit pro vytvoření vzdělávacích plánů jejich organizace. Teoretická část práce pojednává o problematice vzdělávání v organizacích. Popisuje koncept "učící se organizace" od Petera Sengeho a obecné zásady stanovení vzdělávacích potřeb zaměstnanců. Dále se věnuje vzdělávání v organizacích sociálních služeb I uvádí zákonné podklady pro vzdělávání sociálních pracovníků a pojednává o teoretických principech sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vzdělávacího plánu organizace. V praktické části se nachází údaje z dotazníků vyplněných pracovnicemi asistenční služby pro rodiny s dětmi Charitního sdružení Děčín a nízkoprahového klubu Farní charity Beroun, a vzdělávací plány těchto služeb na příští dva roky. Navržený dotazník byl upraven podle připomínek pracovnic. V závěru práce je uvedena konečná podoba dotazníku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Atopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopad
PÁLKOVÁ, Hana
Téma diplomové práce je Atopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopad. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů v dermatologii, je zde uvedena anatomie, fyziologie kůže a její zvláštnosti v dětském věku, definice atopického ekzému, jeho etiopatogeneze, klinický obraz, léčba, zdravotní, sociální dopady ekzému a ošetřovatelská péče. V praktické části práce byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit dopad onemocnění na dítě a jeho rodinu. Druhým cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou úlohu má sestra při léčbě dítěte s atopickým ekzémem. Třetím cílem bylo vytvořit edukační brožuru pro rodiče dětí s atopickým ekzémem. K dosažení těchto cílů bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření metodou dvou polostrukturovaných rozhovorů. První ze dvou rozhovorů byl veden s matkami nemocných dětí. Výzkumný soubor tvořilo deset matek, z toho pět pocházelo z Prahy a pět z Českých Budějovic. Druhý rozhovor byl určen sestrám v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, dermatologů a alergologů. Druhý výzkumný soubor tvořilo osm sester, z toho čtyři byly od praktického lékaře pro děti a dorost, dvě od dermatologa a dvě od alergologa. Sestry, stejně jako matky, pocházely z Prahy a Českých Budějovic. U matek a dětí bylo zjištěno několik problémů, které řeší nejčastěji. Malé děti do čtyř let na nemoci nejhůře snášejí svědění a bolest, část těchto dětí nesnáší ani denní ošetřování pokožky. Dětem od pěti let a starším vadí nízký kontakt s vrstevníky a omezení v zájmových činnostech. Při svých koníčcích se nesmí zapotit a jejich kůže nesmí přijít do styku s dráždivými látkami. Matky trápí nepředvídatelnost nemoci a dále to, že nevědí, jestli ekzém někdy zmizí. Strach mají i z toho, aby se ekzém nezhoršoval. Mezi zdravotní komplikace atopického ekzému patří Stafylokokus aureus, Kandida albicans, bradavice, moluska a opary v ložiscích ekzému. Dalšími komplikacemi jsou svědění, bolest, poruchy spánku u matky a dítěte, následná únava, zhoršení výkonnosti ve škole, práci. Vztahy s okolím mají děti a matky kladné, jen někdy se setkávají se zvědavými pohledy. Problémy mají matky s nedostatkem času na partnera. U sester bylo zjištěno, že kromě administrativních činností a plnění ordinací lékaře, pacienty samy needukují, edukaci vždy provádí lékař, sestry podávají jen doplňující informace a edukační materiály, zodpovídají na případné praktické dotazy rodičů. Výsledky výzkumu mohou být využity pro rodiče a jejich děti s atopickým ekzémem jako zdroj informací o problémech, se kterými se mohou setkat a pomoc jim naleznout jejich řešení. Výstupem práce je edukační brožura pro rodiče dětí s atopickým ekzémem.

Spravedlnost, trest a vina z pohledu mladistvých
ERLOVÁ, Pavla
Práce je zaměřena na mladistvé pobývající ve Výchovném ústavu Hostouň a docházející do střediska Probační a mediační služby Domažlice. Teoretická část popisuje obecně náhled teologie a penologie na spravedlnost, trest a vinu. Dále jsou zde uvedeny organizace zabývající se mladistvými, kteří se dopouštějí provinění, a jsou zde vyjmenovaná nejčastější provinění spáchaná mladistvými. Pro praktickou část jsou stanoveny 2 výzkumné otázky (1. Jak čeští mladiství chápou pojmy spravedlnost, trest a vina?, 2. Proč se chápání pojmů spravedlnost, trest a vina u dnešních českých mladistvých odlišuje od jejich teologicko-penologického určení?) Byl proveden kvalitativní výzkum s 10 mladistvými. Mladiství v 1. výzkumné otázce tyto pojmy z penologického hlediska většinou chápou. V 2. výzkumné otázce je třeba uvést, že většina mladistvých pochází z neúplné, nebo rozvrácené rodiny. Vztahy jsou narušeny výchovou v rodině, nenachází zde příklad správného chování, nemohou uznávat rodiče, u kterých nenachází lásku, tudíž se jim nemohou ani svěřit. A proto útočiště nachází u svých vrstevníků a kamarádů, kteří mají většinou stejné problémy.

Ošetřovatelské postupy v péči o kůži novorozence a kojence v domácím prostředí
GENGELOVÁ, Gabriela
Hygiena hraje v našem životě velmi významnou roli. Bývá ovlivňována rodinnými, sociálními, kulturními i individuálními faktory, stejně tak znalostmi o zdraví a hygieně. Pokožka dítěte je velmi citlivá, jemná, a proto vyžaduje ohleduplnou a šetrnou péči po celé období dětství, zejména pak v novorozeneckém a kojeneckém věku. Péče o kůži novorozence a kojence je základním atributem péče o zdraví dítěte. V péči o dětskou pokožku se jedná o individuální záležitost a bude vždy záležet na rodinných podmínkách, ve kterých dítě žije a na vhodném, správném přístupu rodičů i zdravotníků. Cílem diplomové práce bylo zjistit úroveň znalostí matek a jejich využití v péči o kůži novorozence a kojence v domácím prostředí. Druhým cílem bylo vypracovat edukační materiál pro matky. Diplomová práce je zpracována metodou dotazování technikou dotazníku. Ke zpracování bylo použito 274 dotazníků. Dotazník byl distribuován matkám novorozenců a kojenců, které pečují o kůži těchto dětí v domácím prostředí. Šetření probíhalo v ordinacích dětských praktických lékařů v jihočeském a plzeňském kraji. Výsledky výzkumného šetření jsou zpracovány pomocí grafů a některé výsledky statisticky zhodnoceny chí kvadrát testem. Byly stanoveny 2 hypotézy. Hypotéza č. 1: Matky mají dostatek informací týkající se ošetřování kůže novorozence a kojence v domácím prostředí. Hypotéza č. 2: Matky správně využívají získané informace týkající se péče o kůži novorozence a kojence. Obě hypotézy se nám ve výzkumném šetření podařilo zodpovědět. Z analýzy a vyhodnocení dotazníků vyplývá, že matky mají znalosti v problematice ošetřování kůže v novorozeneckém a kojeneckém období. Podařilo se nám ale prokázat, že některé informace ze strany rodičů jsou rozporuplné s odbornou literaturou. Byl vytvořen edukační materiál pro matky zaměřující se na ošetřování kůže u novorozence a kojence. Edukační brožura může být využita v ordinacích dětských praktických lékařů.

Využití metody videotrénink při práci s rodinou
ŠMÍDOVÁ, Miloslava
Tato bakalářská práce je zaměřena na využití metody videotrénink při práci s rodinou. Teoretická část je rozdělena na dvě podkapitoly. V první popisuji metodu videotrénink interakcí (VTI) - její historii vzniku, teoretická východiska, vlastní průběh terapie pomocí VTI a aplikační oblasti. Druhá je věnovaná rodině jejím základním funkcím, fungování rodin a rodinnému prostředí. Cílem této bakalářské práce je zmapovat možnosti využití metody VTI v oblasti sociální práce s rodinou. Dílčím cílem je popsat vlastní zkušenosti s metodou VTI v rámci vlastní rodiny. V návaznosti na tyto cíle byly stanoveny tyto výzkumné otázky: Jaké jsou možnosti využití metody VTI při práci s rodinou? Jaké jsou zkušenosti videotrenérů s používáním VTI? Jaký je přínos VTI z pohledu videotrenérů? K realizaci sběru dat byl použit kvalitativní výzkum. Byl proveden metodou dotazování, za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru. Zkoumaným souborem byli kriteriální technikou vybráni 3 videotrenéři (zabývající se sociální prací s rodinou ve Středočeském kraji) a moje vlastní rodina. Sběr dat byl v dubnu a srpnu roku 2014. Výzkumná část sestává z rozhovorů s videotrenéry, konkrétní odpovědi jsem pro lepší přehlednost zpracovala do názorných schémat a přehledných tabulek. Vlastní zkušenost jsem realizovala cyklem videonahrávek běžných situací mé rodiny, včetně rozboru. V diskusi jsem shrnula získané informace a odpovědi na výzkumné otázky. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že je možné použít metodu VTI při sociální práci s rodinou v domácím prostředí, ve školách, speciálních pedagogických centrech, při rané péči, osvojování, při krizové pomoci, v nápravných zařízeních, v domovech pro seniory, azylových domech a v dalších sociálních i zdravotních zařízeních. Videotrenéři mají zkušenost s tím, že v ČR je metoda VTI využívána převážně jen v institucích. Skrze VTI rodinám pomáhají videotrenéři při problémech výchovných, pedagogických, sociálních (i krizových), zdravotních (tělesných i psychických) od novorozeneckého věku až po vysoké stáří člověka. Přínos metody dle videotrenérů je v tom, že nenásilně, velmi zřetelně, rychle a sám klient pochopí své zažité vzorce chování, které si do té doby ani neuvědomoval. Mou vlastní zkušeností jsem zjistila, že metoda je opravdu účelná a účinná, potvrzuji kvalitu a přínos metody VTI. Nad rámec výzkumu jsem ověřila i skutečnost, že VTI je v ČR opravdu málo známá a využívaná metoda. Pro sociálně slabší občany je nejen absolutně neznámou, ale i finančně nedostupnou. Přitom v jejich integraci by tato názorná a nenásilná metoda orientovaná na klienta byla přínosná, a často by byla i prevencí sociálního vyloučení. Předpokládané využití poznatků by bylo dobré zužitkovat jako informační zdroj zvláště pro oblast sociální práce s rodinou i pro laickou veřejnost.