|
Koučink jako nástroj sociální práce a jeho etické aspekty ve vztahu k jednotlivci
VÁGAIOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá koučinkem jakožto nástrojem sociální práce ve vztahu k jednotlivci spolu s jeho etickým rozměrem. Je rozdělena na tři oddíly. V prvním oddíle je definován koučink, jeho východiska a modely. Koučink je zde odlišen od jiných nástrojů sociální práce, jako je poradenství a terapie a zároveň je zasazen do rámce pomáhání v sociální práci. Druhý oddíl se zaměřuje na vztah pomáhajícího pracovníka a klienta při využití koučinku. Jsou zde uvedena paradigmata vztahu, dále rovina pomáhajícího pracovníka s důrazem na kompetence a osobnostní dispozice a rovina klienta se zaměřením na jeho pojetí a vnitřní svět. Pojednává také o tématu pomoci a kontroly. Třetí oddíl se věnuje etickým aspektům, které jsou ve vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta klíčové a které vyplývají z definování tohoto vztahu v druhém oddíle této práce. Mezi tyto aspekty patří svoboda, lidská důstojnost, respekt, autonomie, sebeurčení, osobnost pomáhajícího pracovníka, hodnoty, odpovědnost, svědomí a moc.
|
|
Preference hodnot mladých lidí z křesťanských rodin.
RODOVÁ, Zdislava
Tato bakalářská práce se zabývá preferencí hodnot lidí v období mladé dospělosti, pocházejících z křesťanských rodin a ke křesťanským hodnotám v dětství vedených. Cílem práce je zjistit významné životní priority těchto lidí a vliv těchto priorit na motivy, postoje, cíle a způsob jejich života. Teoretická část obsahuje nejen informace o základních pojmech týkajících se hodnot, potřeb a motivací, jejich popisem a rozdělením, ale také se zabývá křesťanstvím a rodinou, jako základní křesťanskou hodnotou. Teoretická část se dále věnuje ontogenezi člověka v kontextu vývoje jeho spirituality se zaměřením na vývojová stádia adolescence a mladé dospělosti. Obsahem empirické části práce je analýza kvalitativního šetření. Toto šetření se zaměřuje na zjištění působení rodinných tradic, křesťanské výchovy, víry rodičů a vnímání vlivu aktivit církevních společenství na život a preferované hodnoty informantů. Při analýze získaných dat byl použit kvalitativní přístup s metodou dotazování a technikou rozhovoru.
|
|
Etické a psychologické aspekty internetového poradenství
CHOCHOLOVÁ, Lucie
Diplomová práce se snaží představit čtenáři základní postavení a problematiku sociální služby internetové poradenství. Na službu je zde nahlíženo v etických a psychologických souvislostech, neboť bez těchto úhlů pohledu, při tomto typu poradenství a snahou poskytnout klientovi službu v co možná nejvyšší kvalitě, se internetový poradenský pracovník neobejde. Zaměřuji se na e-mailovou formu poskytování internetového poradenství, jelikož je to nejčastěji používaný typ e-komunikace mezi klientem a poradcem. Psychologické i etické determinanty celého procesu se doplňují, protínají, nejsou mezi nimi jednotné hranice, ať už se z pohledu etiky jedná o hodnoty, na nichž staví lidská práva, nebo Etický kodex sociálních pracovníků, potažmo iKodex platící pro sociální služby v internetovém prostředí, či z pohledu psychologie o virtuální komunikační proces mezi poradcem a klientem, ve kterém sehrává svoji roli umění komunikace, proměňující se identita člověka, projevovaná agrese, přenos a protipřenos i samotné on-line prostředí. Cílem tématu je rámcově poukázat na složité a nejednoznačné postavení služby internetové poradenství.
|
|
Kvalitativní výzkum socializace hodnot v aktivitách a rituálech v Mateřské škole kardinála Berana v Plzni
MAYEROVÁ, Petra
Ve své bakalářské práci se zabývám socializací hodnot u předškolních dětí v prostředí alternativní mateřské školy s křesťanským zaměřením. Práce je rozdělena do dvou částí na teoretickou a praktickou. V teoretické části objasňuji pojmy, které se daného tématu bezprostředně týkají, a nastiňuji vývojové teorie, jež jsou důležité pro pochopení dítěte předškolního věku. V praktické části stanovuji výzkumné otázky, odkrývám použité metody kvalitativního výzkumu, jeho průběh a výsledky. Seznamuji s Mateřskou školou kardinála Berana v Plzni, její filosofií a skutečnou činností. Ve svém výzkumném šetření se zaměřuji na specifika jejího působení, ze kterého pak vyvozuji závěry pro celkový obraz vlivu této výchovy na utváření hodnot v životě dítěte.
|
|
Sociální práce v kontextu hodnot se zaměřením na matky s dětmi bez domova
KRÝCHOVÁ, Vlasta
Studie se zabývá sociální prací jako prací s hodnotami. V teoretické části je vymezen pojem hodnota a dále jsou popsány hodnoty v sociální práci, v rodinách a azylových domech pro matky s dětmi. V rámci výzkumného šetření jsou zjišťovány hodnoty azylových domů pro matky s dětmi a hodnoty uživatelek těchto zařízení, poté jsou navzájem porovnávány, nakolik se shodují či se naopak liší. Výzkum byl realizován ve třech azylových domech pro matky s dětmi pomocí rozhovorů s jejich uživatelkami. Obsahovou analýzou dokumentů jsou zjišťovány hodnoty azylových domů ze standardů kvality sociálních služeb. Otázky použité v rozhovorech jsou rozděleny na několik oblastí. Konkrétně jde o rodinné vztahy, vztah matky k vlastnímu vzdělávání a zaměstnání v dětství i dospělosti, vztah matky k jejím dětem, jejich vzdělání a budoucímu povolání, partnerské vztahy a doplňující otázky. Tyto oblasti by měly poukázat na to, co je pro matky s dětmi důležité. Pomocí získaných informací se mohou hodnoty porovnat a sociální pracovníci v azylových domech je mohou zapracovat do koncepce jejich náplně sociální práce.
|
|
ANALÝZA SOUČASNÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU PODLE GILLESE LIPOVETSKÉHO A MICHELA MAFFESOLIHO: KOMPARACE A KONFRONTACE VYBRANÝCH TÉMAT, PROBLÉMŮ A KONTROVERZÍ
VOLEK, Jan
Práce analyzuje a srovnává přístupy dvou autorů zabývajících se jevy v soudobé společnosti. Soustřeďuje se převážně na témata životního stylu a hodnot. Klade si otázky týkající se socializace a individualizace společnosti. Práce je rozdělena do čtyř částí. V první části jde o seznámení se základními termíny (postmoderna, životní styl, hodnoty) a jejich vymezení. Druhá část práce je věnována koncepci Gillese Lipovetského. Třetí část se zaměřuje na koncepci Michela Maffesoliho. Ve čtvrté části jde pak o komparaci těchto dvou myšlenkových konceptů, kdy se práce soustředí především na vysledování argumentačních střetů a třecích ploch. Na základě této komparace vyvstávají otázky a myšlenky, které jsou v závěrečné části práce prezentovány.
|
|
Rozvoj tvořivého myšlení ve službě výchovy k humanistickým hodnotám (Příspěvek k výchově dětí mladšího školního věku v prostředí školní družiny)
JOZOVÁ, Vladislava
Práce se zabývá rozvojem tvořivého myšlení při výchově dětí mladšího školního věku v prostředí školní družiny. Teoreticky se zaměřuje na základní vymezení humanismu a výchovu k hodnotám, přibližuje hodnoty bytí, dávání a vlastnění. Dále vymezuje tvořivost a faktory, které mají významný podíl na rozvoji tvořivosti a tvořivého myšlení. Charakterizuje prostředí školní družiny, její náplň, časovou organizaci a psychický vývoj dítěte mladšího školního věku. Rozvíjení vlastního lidství dětí ve školní družině podporuje výchova především kreativním promýšlením mezilidských vztahů, komunikací a klidnou atmosférou. Inspiraci k rozvíjení vlastní lidskosti dětí přinášejí metody aktivizující myšlení. Práce se zaměřuje na metodu Brainstormingu, techniku laterálního myšlení Šesti myslících klobouků a Filosofii pro děti.
|
| |
| |
|
Hodnotový svět současné mládeže
ŠLOSSAROVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou hodnot, konkrétně pohledem na hodnoty středoškolských studentů v porovnání se studenty vysokých škol. Cílem této práce je zjištění, k jakým hodnotám se hlásí respondenti v rozmezí cca 15 ? 18 let věku a studenti prezenčních forem vysokoškolského studia, a to s důrazem na postižení proměn jejich hodnocení významu klíčových hodnot v různých životních etapách. Teoretická část se věnuje problematice hodnot, hodnotových systémů a postojů současné české mládeže. Dále autorka provede analýzu a komparaci současných poznatků a výzkumů, zaměřujících se na problematiku hodnot mládeže. V praktické části práce jsou porovnány rozdíly, které vyjadřují respondenti v názorech na hodnoty, a to v období středoškolského studia a ve fázi života, kdy se člověk na prahu dospělosti věnuje studiu na vysoké škole. Cílem praktické části práce je porovnat vliv generových aspektů na podobu hodnotového žebříčku mládeže.
|