| |
| |
| |
| |
|
Pravopisné zvláštnosti v sbírce staročeských kázání založených na legendách
Janosik-Bielski, Marek
KázLeg či Pasionál křižovnický nebo také Staročeská sbírka kázání založených na legendách textově navazující na takzvaný Staročeský pasionál je nejen z lingvistického hlediska velmi zajímavý text s mnoha formálními zvláštnostmi dobře patrnými i v oblasti pravopisu. Vzhledem k formě a účelu a také k mnoha opravám a vpiskům dokládajícím hojné používání především v patnáctém a šestnáctém století je tato sbírka jedinečným dokladem mnoha změn v jazyce i pravopisu.
|
|
Humanistický a barokní pravopis z pohledu lexikologického
Nejedlý, Petr
Zápisy humanistických a barokních textů (nepřihlížíme k interpunkci a hranicím slov) vypovídají jednak o vlastním dobovém pravopisu, jednak o stavu dobového hláskosloví, tvarosloví a slovotvorby. Jakkoli je to nesnadné, pro potřeby lexikologie a lexikografie musíme obě informace striktně odlišovat, aby v lexikografické i ediční praxi nedocházelo k směšování variant pravopisných s variantami lexikálními.
|
|
Výzkum žákovského pojetí pravopisné problematiky na druhém stupni ZŠ
DVOŘÁKOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá výzkumem žákovského pojetí pravopisné problematiky, důležitostí a relevantností gramatických jevů a gramatické korektnosti v současné komunikaci u žáků na druhém stupni základních škol. Práce je členěna do tří oddílů. Teoretická část se zabývá samotným vymezením pojmu pravopis, pravopisnými principy a funkcemi, významem pravopisu a jeho druhy. Součástí teoretické části je pojednání o hlavních trendech a nejnovějších přístupech k pravopisu na druhém stupni základních škol. V této části je pozornost zaměřena na historii pravopisu na pravopisné nedostatky a rozbory chyb v současné škole, dále na vliv počítače pro pravopis a jeho edukační využití, na druhy pravopisných cvičení, jejich opravu a klasifikaci. Součástí je i průřez pravopisnou problematikou ve Slovenské republice a pravopisné problémy cizinců. Praktická část se zabývá analýzou teoretického učiva převedenou do praktických úkolů. Na základě vyhodnocení dotazníků jsou uvedeny nejčastější pravopisné chyby a postoj žáků k výuce pravopisu. Ze získaných a zpracovaných výsledků jsou ve třetí, praktické, části vypracovány metody pro motivaci žáků a pro celkové zvýšení efektivity výuky pravopisného učiva v prostředí sekundární školy.
|
| |
| |
| |