|
Role sestry v edukaci pacienta s trombofilní mutací
KOHOUTOVÁ, Denisa
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice edukace pacientů s trombofilní mutací. Cílem práce bylo zjistit, jak jsou pacienti spokojeni s edukací sester v souvislosti s trombofilní mutací, a zmapovat edukaci pacientů s trombofilní mutací na pediatrických a gynekologických ambulancích. Pro uskutečnění cílů byly stanovené dvě následující výzkumné otázky. K naplnění cíle vedou dvě otázky: Jak na pediatrických a gynekologických ambulancích probíhá edukace pacientů s trombofilní mutací? Jaké otázky nejčastěji kladou pacienti s trombofilní mutací v rámci edukace? K realizaci výzkumného šetření bylo zvoleno kvalitativní šetření, konkrétně metoda polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořilo 6 probandů s diagnostikovanou trombofilní mutací. Jednalo se o dívky ve věku 20-29 let. Dalších 6 probandů tvořily všeobecné sestry, pracující na gynekologickém oddělení včetně ambulance, dětském oddělení včetně ambulance a na oddělení klinické hematologie. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že znalosti a dovednosti v oblasti trombofilní mutace jsou v osloveném výzkumném vzorku nedostačující. Výzkumné šetření dále odhalilo problém v souvislosti s edukací pacientů s trombofilní mutací. Sestry provádí edukaci o trombofilní mutaci jen v malém rozsahu a pouze v některých oblastech. Toto výzkumné šetření proto otevírá prostor pro další hlubší výzkumy zaměřené na znalosti pacientů s trombofilní mutací a postavení sestry v rámci zvyšování kvality edukace.
|
|
Spolupráce sestry a nutričního terapeuta v péči o klienta s ulcerózní kolitidou
KALMÁROVÁ, Diana
Bakalářská práce se zabývá spoluprací sestry a nutričního terapeuta v péči o klienta s ulcerózní kolitidou a je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část bakalářské práce se věnuje anatomii a fyziologii tlustého střeva, charakteristice ulcerózní kolitidy, její etiologii a patogenezi, klinickému obrazu, komplikacím, diagnostice onemocnění, léčbě a režimovým opatřením. Dále ošetřovatelské péči o klienty s ulcerózní kolitidou, přípravě klienta na endoskopické vyšetření a edukaci klienta. Poslední kapitola teoretické části je věnována multidisciplinárnímu týmu, vztahům na pracovišti a kompetencím sestry a nutričního terapeuta. Pro empirickou část bakalářské práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory se sestrami, nutričními terapeuty a klienty s ulcerózní kolitidou. Tito klienti byli vybráni záměrně. Podmínkou byla současná nebo minulá hospitalizace na lůžkovém oddělení v rámci ulcerózní kolitidy. Otázky v rozhovorech pro sestry byly zaměřeny na dostupnost nutričního terapeuta na jejich oddělení, spolupráci s nutričním terapeutem, na edukační materiály a způsob edukace klienta sestrou a na informovanost sester v této problematice. Otázky v rozhovorech pro nutriční terapeuty se taktéž zaměřovaly na spolupráci se sestrami na lůžkových odděleních, předávání informací, na samotnou edukaci klientů a také na získání zpětné vazby od klientů. Při rozhovorech s klienty jsme se zaměřili na dodržování diety a informovanost klientů o dietě, na zdroj těchto informací a na zájem sester zlepšit, během hospitalizace, výživu klienta. Na základě odpovědí respondentů se nám podařilo odpovědět na výzkumné otázky. Z výzkumné otázky číslo 1, jak spolupracují sestry s nutričními terapeuty při péči o klienty s ulcerózní kolitidou na lůžkovém oddělení, vyplynulo, že sestry s nutričními terapeuty na lůžkovém oddělení nepřijdou do styku, tudíž nemají možnost spolu spolupracovat a výměna informací proběhne pouze cestou přečtení dokumentace klienta. Dále z výpovědí sester a klientů vyplývá, že způsob, jímž sestra edukuje klienta s ulcerózní kolitidou v oblasti výživy se uskutečňuje nejčastěji pomocí informačních brožur či letáků, které mají většina dotazovaných sester k dispozici na oddělení. Primárním zdrojem informací z oblasti výživy je pro klienty většinou jejich lékař při stanovení diagnózy. Další informace se klienti dozvídají cestou sester, nutričních terapeutů a také je sami vyhledávají.Čtyři z pěti dotazovaných uvedli, že stále nemají dostatek informací o své dietě. Je tak třeba dbát na to, aby byli klienti odkazováni na kvalitní zdroje informací a nepodléhali mylným informacím, jež naleznou většinou na internetu a mohou tak například dodržovat nevhodné diety. Edukace sestrou a informovanost sester v této oblasti tak může mít přímý dopad na klientovo zdraví, stejně tak jako spolupráce s nutričním terapeutem, díky níž by mohla sestra například ověřit klientovi znalosti z edukace nutričním terapeutem. Získané poznatky mohou ukázat na důležitost multidisciplinární spolupráce nejen v péči o klienty s ulcerózní kolitidou. Dále také na důležitost edukace ze strany sestry, která je často pro klienta důležitou oporou a jistotou během jeho hospitalizace.
|
|
Role sestry v edukaci adolescentů u rizika nádorového onemocnění plic v rámci primární prevence.
BENEŠ, Jiří
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice edukace adolescentů u rizika nádorového onemocnění plic v rámci primární prevence. Cílem naší práce bylo zjistit vědomosti adolescentů v souvislosti s prevencí nádorového onemocnění plic. Určit, zda se adolescenti snaží preventivní opatření dodržovat, a také zmapovat edukační proces, podávaný sestrou na plicním oddělení a u praktického lékaře, v souvislosti s nádorovým onemocněním plic. Pro naplnění cílů nám byly nápomocné tři následující výzkumné otázky. Jaké znalosti mají adolescenti o primární prevenci nádorového onemocnění plic? Jak dodržují preventivní opatření nádorového onemocnění plic? Jak probíhá edukační proces, vedený všeobecnou sestrou u praktického lékaře a na plicním oddělení, podávaný adolescentům o nádorovém onemocnění plic? K realizaci výzkumného šetření jsme zvolili kvalitativní přístup pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořilo 8 probandů ve věkovém rozmezí 15-21 let. Z toho byli 4 kuřáci a 4 nekuřáci, ženy i muži. Další 4 probandi vykonávali zaměstnání v oboru všeobecná sestra, nebo dětská sestra a pracovali na plicním oddělení nebo u praktického lékaře. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že znalosti a dovednosti v oblasti prevence rakoviny plic jsou v námi osloveném výzkumném vzorku nedostačující. Dále výzkumné šetření odhalilo problém v souvislosti s edukací adolescentů ze strany sester. Sestry provádí edukaci v rámci primární prevence rakoviny plic jen v malém rozsahu a pouze v okamžiku, kdy vyhodnotí, že se jedná o rizikového jedince. Naše výzkumné šetření tak otevírá prostor pro hlubší výzkumy zaměřené na zdravotní gramotnost adolescentů ohledně škodlivosti kouření a postavení sestry v rámci zvyšování této gramotnosti.
|
|
Svoboda jako cíl výchovy
BEČKOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce se zabývá problematikou svobody jako cíle výchovy a je rozdělena na dvě základní části teoretickou a empirickou. Teoretická část v první kapitole poukazuje na filosofickou reflexi fenoménu svobody, kapitola druhá přibližuje filozofická východiska výchovy ke svobodě, kdy je představena nejen filozofie výchovy, ale také svoboda v kontextu odpovědnosti. Kapitola třetí pojednává o fenoménu svobody v kontextu pedagogiky volného času. Poslední a zároveň nejrozsáhlejší kapitola teoretické části je zaměřena na svobodu jako cíl výchovy, a to nejen výchovy v rodině, ve škole, ale také jako součást výuky etiky a výuky v institucích volného času. Podstatou empirické části je dotazníkové šetření, prostřednictvím kterého jsou rodiče, učitelé a vychovatelé v institucích volného času dotazováni na zkušenosti s výchovu dětí a dospívajících ke svobodě a k odpovědnosti. Empirická část je doplněna také o případové studie. Na základě vyhodnocení dotazníkového šetření a případových studii jsou vytvořeny doporučení a vlastní návrhy.
|
|
Výchova dítěte - Rodiče versus stát
ŠVECOVÁ, Markéta
Práce se na teoretické úrovni zabývá porovnáním dvou sociálních prostředí působících na předškolní dítě ve dvou odlišných dobách, tedy doby komunismus a současnosti. Práce je zaměřena pouze na Českou republiku a tehdejší Československo. V textu se objevuje stručná definice komunismu a rodiny. Následuje porovnání podoby rodiny v minulosti a dnes, sociálního prostředí a institucí, které předškolní dítě ovlivňují a vychovávají. Dále se práce zabývá legislativními dokumenty. Jsou zde zmíněny nejdůležitější dokumenty a zákony týkající se rodiny, jejího fungování a ochrany dětí. Samostatnou kapitolou je Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře a Novela zákona o státní sociální podpoře; T: 17. 3. 2016. V této části dochází k zamyšlení a naznačení otázky, zda ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí nedochází k zavádění nebo znovuobnovení totalitních praktik.
|
|
Sociální problematika v Horažďovicích v letech 1850 až 1950
ŽIVČÁKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá sociální problematikou v Horažďovicích v letech 1850 až 1950. Zachycuje, jaký na ni měly vliv významné události v Horažďovicích, které se za tu dobu staly. V první části práce je popsán všeobecný nástin historie města Horažďovice. Druhá část je zaměřena na sociální problémy a sociální problematiku v Horažďovicích, její vývoj a vliv v období Rakouska-Uherska, v období první světové války, v meziválečné době a v období druhé světové války a těsně po ní.
|
|
Kultivace lidství jako úkol výchovy
VOVSÍKOVÁ, Edita
Práce, která je teoretického charakteru, se zabývá kultivací lidství jako úkolem výchovy. Práce shrnuje oblasti, které se tématu lidství a výchovy dotýkají. Nejprve je v práci popsán význam lidství, který je podchycen v moderní filosofické disciplíně, která se nazývá filosofie výchovy. Dále uvádí výchovně-vzdělávací proces, který tvoří celistvý systém o přesných pravidlech. V rámci tohoto procesu jsou popsáni činitelé, kteří tento proces tvoří. Jsou jimi: vychovatel; který je průvodcem ve výchovně-vzdělávacím procesu; vychovávaný, který je objektem, ale také subjektem procesu; prostředí, které hraje ve výchově významnou roli a zahrnuje různé aktéry. Poslední část práce se zabývá výchovou jako procesem humanizace a popisuje různé aspekty, které proces humanizace ovlivňují.
|
|
Ošetřovatelská péče u dětí s průjmovitým onemocněním
MAJEROVÁ, Andrea
Teoretická východiska: Bakalářská práce stručně popisuje druhy průjmových onemocnění, především s ohledem na jejich původ a léčbu. Dle jejich původu jsou průjmovitá onemocnění rozdělena do dvou kategorií, tedy průjmů infekčních a neinfekčních. Ty jsou následně dále popsány a rozděleny do podkategorií, které již představují konkrétní důvody vzniku průjmu. U každé pří-činy jsou stručně popsány diagnostické metody a léčba, případě i úloha sestry v léčebném procesu. Po tomto úvodu do problematiky a zavedení pojmů je popsána edukace dětí a rodičů v souvislosti s průjmovitým onemocněním. Práce popisuje i nejčastější ošetřovatelské problémy u dětí s tímto druhem onemocnění - dehydratace, bolest a podobně. Závěr: Touto bakalářkou prací bychom rádi poukázali na nejčastější problémy způsobené průjmovitým onemocněním a také na nutnost dodržování režimovým a dietních opatření. Bakalářská práce může sloužit jako edukační materiál matkám v preventivních a režimových opatřeních toho onemocnění.
|
|
Edukace pacienta anesteziologickou sestrou
KUKRÁLOVÁ, Hana
Naše bakalářská práce nese název "Edukace pacienta anesteziologickou sestrou". Zabývá se předáváním informací pacientovi anesteziologickou sestrou. Dále se věnujeme edukační činnosti anesteziologické sestry u pacientů před plánovaným výkonem. Pro výzkumnou část jsme stanovili dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda se anesteziologické sestry podílí na edukaci pacienta před plánovaným výkonem. Druhým cílem bylo porovnat a najít rozdíl v edukaci pacienta anesteziologickou sestrou ve dvou nemocničních zařízeních. Analýza dat prokázala, že edukace pacienta anesteziologickou sestrou před vstupem na operační sál neprobíhá, přestože multioborová spolupráce funguje v těchto dvou zařízeních perfektně. Edukace pacienta anesteziologickou sestrou probíhá až na předsálí, kde se sestra stává pacientovým průvodcem. Nejprve se představí a následně na to začne pacienta edukovat o budoucím děním na operačním sále. Anesteziologická sestra se především snaží zmírnit pacientovy obavy a srozumitelnou komunikací si získat jeho důvěru. Podle našeho názoru by se anesteziologické sestry mohly více zapojit do edukace pacienta před vstupem na sál.
|
|
The Twinning Arrangement Between Tábor and Konstanz and its Reflection on Bilateral Projects in Education, Art and Economy. A Critical Survey.
VÍT, Pavel
Partnerství měst je nedílnou součástí mezinárodní spolupráce a navazování nových vztahů. Většinou se tím rozumí hlavně spolupráce na úrovni politické. V této bakalářské práci Partnerství měst Tábor-Kostnice a jejich vzájemná spolupráce v oblasti vzdělání, kultury a hospodářství se však na partnerství měst nahlíží především z hlediska spolupráce běžného obyvatelstva. Jedná se o poznávání odlišné kultury, způsobu života, mentality. Jde i o spolupráci nejrůznějších spolků, jak v oblasti kultury, sportu, tak i vzdělání. Právě vzdělání a výměně studentů obou měst se bude věnovat podstatná část této práce. V závěru bude představen výzkum zabývající se jazykovou vybaveností žáků v Táboře. Ta totiž hraje důležitou roli v navazování kontaktů s německými obyvateli.
|