Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 230 záznamů.  začátekpředchozí209 - 218dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Využití canisterapie u dětí s autismem v předškolním věku
HOLÍNOVÁ, Dagmar
Bakalářská práce se věnuje využití canisterapie u dítěte s autismem v předškolním věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je představen pojem canisterapie a jeho historie, formy terapie a metody. Dále je nastíněna problematika autismu a zmíněny jsou pozitivní dopady canisterapie pro život lidi s autismem. Praktická část je věnována předškolním dětem s cílem představit průběh a přínos canisterapie za použití kvalitativního přístupu. Pozorování se uskutečňovala v centru Bazalka, kam všechny děti docházejí do mateřské školy. Na všech vybraných dětech bylo znatelné jejich zaujetí a pozitivní naladění v kontaktu se psem.
Autismus a hra
SEDLÁČKOVÁ, Karolína
Diplomová práce nazvaná Autismus a hra se skládá z teoretické a praktické části. Úvod teoretické části je věnován obecným poznatkům o autismu, následují stěžejní kapitoly práce zaměřené na vizuální komunikaci, vizuální komunikační strategie v autismu a kompenzační pomůcky. Obsahem praktické části je popis vzniku a řešení mnou navržené kompenzační pomůcky vizuálního kalendáře pro lepší orientaci v delším časovém prostoru. V závěru práce je zhodnoceno využití vizuálního kalendáře v praxi. Součástí je i obrazová příloha.
Mobilní aplikace hodin pro pomoc s orientací v čase osobám s autismem
Deák, Jaromír ; Chrápek, David (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je navrhnout grafické uživatelské rozhraní mobilní aplikace, která může sloužit lidem s autismem jako podpora při orientaci v čase. Navržené rozhraní vychází z metodiky Strukturovaného učení. Nosnými součástmi jsou mobilní verze denního režimu a zobrazení hodin s příběhem. Řešení bylo pomocí vytvořené experimentální aplikace otesto- váno s reálnými uživateli. Provedenými testy se potvrdilo, že uživatelé jsou pod dohledem způsobilé osoby schopni práce s denním režimem. Využití hodin doplněných o příběh se podařilo ověřit pouze částečně. Hlavním zjištěním je, že po řádném nácviku by uživatelé měli být schopni navržené řešení využít jako pomůcku.
Kresebný projev dětí s poruchou autistického spektra (PAS)
SOLDÁTOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zaměřuje na kresbu dětí s poruchou autistického spektra. Je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část obsahuje čtyři hlavní kapitoly. Tři kapitoly se zabývají poruchami autistického spektra, jejich druhy, možnostmi diagnostiky, četností výskytu a možnými příčinami autismu. Je zde také popsán vývoj dítěte s autismem. Čtvrtá kapitola se věnuje dětské kresbě. Nabízí přehledný vývoj dětské kresby, specifika, která se objevují v kresbách dětí s autismem a možnosti, jak využít kresbu v diagnostice. V praktické části jsou analyzovány a interpretovány kresby 12 dětí s dětským autismem. Výsledky jsou získávány na základě pozorování kresby a vyhodnocování předem stanovených kritérií. Cílem práce je zjistit, jak se typické charakteristiky autismu projevují v kresbě dětí.
Informovanost učitelů běžných základních škol v Jihočeském kraji o problematice autismu a o poruchách autistického spektra
VOSTROVSKÁ, Marika
Tato bakalářská práce se zabývá informovaností učitelů běžných základních škol v Jihočeském kraji o problematice autismu a poruch autistického spektra. Práce je rozdělena do čtyř základních kapitol následovaných diskusí a závěrem. První kapitola se věnuje teoretickému zpracování problematiky autismu a poruch autistického spektra. Druhá kapitola zpracovává téma autismu a PAS ve školním prostředí, včetně možností intervence. Kapitoly třetí a čtvrtá obsahují metodologickou část práce. Kapitola třetí je zaměřena kvantitativně na zjišťování informovanosti a povědomí učitelů o této problematice, ale i jejich potřeb a zkušeností. Jihočeští učitelé prokazovali své znalosti, postoje a zkušenosti ohledně autismu a PAS prostřednictvím dotazníku a krátkého vědomostního kvízu. Kapitola čtvrtá je zpracovaná kvalitativní metodou a přináší analýzu rozhovoru, který byl uskutečněn se dvěma učitelkami, které pracují se žáky s autismem či PAS v běžné základní škole. Základem kvantitativního výzkumu byl dotazník pro učitele, který zjišťoval jejich povědomí o autismu a základní orientaci v problému. Vědomostní kvíz byl zaměřen na detailnější zjišťování znalostí a autismu a PAS u dotyčných učitelů. Tato práce stanovila pět základních hypotéz s podhypotézami, které byly testovány z několika hledisek, a tou byla délka praxe učitele, specificky odborné vzdělání respondentů, velikost školy a zkušenost s žáky s autismem. V obsáhlém testování bylo podpořeno šest subhypotéz, které mimo jiné vykazují, že na informovanosti učitelů se podílí místo působení (tedy velikost školy) a že předcházející zkušenost s žáky s autismem výrazně podporuje pozitivní postoj k jejich integraci. Stejně tak zkušenost s žáky s autismem vykázala vyšší zájem na dodatečném vzdělávání v problematice. Kvalitativní část práce se zabývá analýzou rozhovoru se dvěma konkrétními učitelkami, které pracují každý den s žáky s autismem a poruchami autistického spektra. Zjišťuje jejich konkrétní zkušenosti s autistickými žáky, jejich znalosti, vzdělání, ale i problémy a potřeby, které tito učitelé mají v komunikaci s těmito žáky.
Svět očima autistů - kvalitativní studie všedního dne autisty
ZÁLESKÁ, Helena
Práce je zaměřena na vnímání reality očima autistů a jejich subjektivního prožívání. První část obsahuje a vysvětluje základní pojmy týkající se problematiky poruch autistického spektra. Druhá část je metodologická. Obsahuje studii, která se snaží odpovídat na výzkumné otázky. Jsou zde použity dvě techniky rozhovor a pozorování. Respondenti jsou rozděleni na dvě skupiny v 1. skupině jsou děti, které sami poskytly informace do rozhovoru, ve 2. je zpracován rozhovor s rodiči těch, které nemohly informace poskytnout sami. Třetí část je výsledková, zpracovává výsledky z výzkumu. Jsou zde vyzdvihnuty nejvýznamnější oblasti, které v rámci výzkumu vyplynuly. Ty jsou pak dále zkoumány, rozebrány a doplněny literaturou.
Společenské a psychologické aspekty péče o dítě s poruchou autistického spektra
SMOLOVÁ, Magdalena
Diplomová práce se zabývá problematikou péče o dítě s poruchou autistického spektra v rodině. První část se věnuje psychologickým aspektům péče a shrnuje klasifikaci poruch autistického spektra, diagnostiku i význam způsobu sdělení diagnózy dítěte rodičům. Dále tato část charakterizuje vliv péče o dítě s autismem na psychiku rodičů, uvádí rizikové a protektivní faktory, které působí při zvládání těžkostí spojených se situací v rodině. Druhá část se zabývá společenskými aspekty, které mohou ovlivňovat rozhodování rodičů o způsobu zajištění péče o dítě s autismem. Jsou zmíněny názory veřejnosti a církve. Zvláštní pozornost je věnována potřebám rodin pečujících o dítě s autismem. Třetí část popisuje dilema rodičů při rozhodování o způsobu zajištění péče o jejich dítě s autismem a zabývá se etickými aspekty této problematiky. Intervenujících faktorů, určujících jednání rodičů je mnoho a stejné faktory mohou na různé rodiny působit zcela odlišně. Po shrnutí teoretických poznatků a praktických zkušeností je možné konstatovat, že rozhodnutí rodičů o způsobu zajištění péče o jejich dítě s autismem nelze objektivně hodnotit, je možné je pouze akceptovat.
Sociální služby pro osoby s autismem
DVOŘÁKOVÁ, Tereza
Abstrakt Sociální služby pro osoby s autismem Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku sociálních služeb pro osoby s autismem. Svůj výzkum jsem zaměřila na osoby pečující o osoby a autismem. V teoretické části se věnuji vysvětlení pojmu autismus, rozdělení autismu, popisuji specifika práce s osobami s autismem, některé druhy terapie, sociální služby pro osoby s autismem a některé organizace pracující s lidmi s autismem. V praktické části práce byly sepsány a vyhodnoceny jednotlivé rozhovory s respondenty. Sběr dat byl proveden kvalitativní formou, metodou dotazování. Jako technika sběru dat byl použit polostandardizovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvořily osoby pečující o osoby s autismem. Hovořila jsem celkem s 8i pečovateli, jednalo se vždy o rodiče dětí s autismem. Výběr byl proveden metodou sněhové koule. Jednotlivé rozhovory byly zpracovány do osmi případových studií. Výsledky rozhovorů byly zpracovány do tabulek a shrnuty v diskuzi. Cílem diplomové práce bylo zmapovat, jaké jsou možnosti sociálních služeb pro osoby s autismem a zda mají možnost těchto služeb využít. Dalším cílem bylo zjistit, které služby jsou těmito osobami nejčastěji využívány a zda jim vyhovují. Dále jsem zjišťovala, zda tyto služby jsou dostupné finančně, svou kvantitou a kvalitou a zda kopírují požadavky rodiny a individuální potřeby osob s autismem. Z rozhovorů s respondenty vyplývá, že možnost využít sociální služby pro osoby s autismem mají rodiny žijící v Praze. Respondenti žijící v menších městech mají ztížený přístup k těmto službám, často nemají možnost žádného výběru. Osoby, které mají přístup ke službám, jsou s nimi většinou spokojeni. Práce by mohla přispět ke zkvalitnění poskytování sociálních služeb pro osoby s autismem. Domnívám se, že je potřeba v této problematice vzdělávat laickou a odbornou veřejnost. Je to cesta k poskytování kvalitnějších služeb odrážejících potřeby osob s autismem. Klíčová slova: autismus, sociální služby, sociální vztahy, komunikace.
Specifika ošetřovatelské péče u dětí hospitalizovaných s autismem
SCHÖNBAUEROVÁ, Andrea
Téma diplomové práce je Specifika ošetřovatelské péče u dětí hospitalizovaných s autismem. V teoretické části práce jsou popsány příčiny autismu, klinické projevy, diagnostika, základní terapeutická opatření a ošetřovatelská péče u takového dítěte. Diplomová práce má stanoveny 3 cíle: Cíl 1. Zjistit problémy provázející hospitalizaci dítěte autisty. Cíl 2. Zjistit specifika ošetřovatelské péče u dětí s autismem. Cíl 3. Vytvořit informační brožůrku, která by pomohla sestrám získat základní informace potřebné k poskytování odborné ošetřovatelské péče dětem s autismem. K dosažení cílů byla použita forma kvalitativního výzkumu a technika standardizovaného rozhovoru. V rámci výzkumu byly použity dva výzkumné vzorky. První výzkumný soubor tvořily sestry, které pracují na oddělení dětské psychiatre a oddělení dětské neurologie. Tyto sestry byly vybrány záměrně, protože ošetřují děti s autismem pravidelně a mají v této oblasti mnoho zkušeností. Dohromady bylo provedeno 10 rozhovorů, které byly zaznamenány na záznamový arch a následně zpracovány. Druhým výzkumným souborem byly matky dětí, u kterých byl diagnostikován dětský autismus a které prodělaly se svým dítětem hospitalizaci v nemocnici v rámci diagnostického pobytu nebo v souvislosti s akutním ošetřením. Zde bylo provedeno také 10 rozhovorů. Po provedení kvalitativního výzkumu byla získána odpověď na stanovené výzkumné otázky: Výzkumná otázka č.1 zjišťuje, jaká existují specifika ošetřovatelské péče o dítě s autismem. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že ošetřovatelská péče u dětí s autismem má jistá specifika v oblasti komunikace, zachování rituálů, nutnosti doprovodu rodiče, psychické zátěži dítěte i personálu. Výzkumná otázka č.2 byla zaměřena na zjištění, jaké problémy provázejí hospitalizaci dítěte s autismem. Zde bylo na základě provedených rozhovorů zjištěno, že největší problémy při hospitalizaci činí agresivita dětí, problematická adaptabilita na změnu prostředí a problémy, které nastávají po prodělané hospitalizaci. Dále bylo zjištěno, že velkým problémem je individualita dětí, kterou je nutné zohlednit při poskytování ošetřovatelské péče. Výzkumná otázka č.3 zjišťovala, jak sestry hodnotí přítomnost rodiče při hospitalizaci dítěte s autismem. Všechny sestry vnímají přítomnost rodiče velmi kladně. Prospěšnost přítomnosti rodičů při hospitalizaci spatřují sestry v tom, že rodiče předávají sestrám důležité informace, doprovázejí dítě po celou dobu pobytu, pomáhají dítěti s adaptací na nové prostředí, zajišťují u dítěte běžnou denní péči včetně trávení volného času a poskytují dítěti pocit bezpečí a jistoty. Výzkumná otázka č.4 řeší problematiku toho, jak se sestry cítí při ošetřování dítěte s autismem. Zjištěné informace jsou individuální. Výzkumné šetření ukázalo, že se sestry cítí dobře, bezproblémově a práce je pro ně rutinou. Negativní pocity u sester jsou ovlivněné okolnostmi v podobě nálady, únavy či náročné komunikaci s rodiči. Dále byl zjištěno, že sestry pociťují nejistotu v době, kdy začínají pracovat s dětmi s autismem a při prvním kontaktu s dítětem. Vzhledem k vysoké prevalenci poruchy v populaci je nutné, aby sestry znaly základní informace o autismu a osvojily si zásady ošetřovatelské péče u dětí s tímto typem postižení. V této souvislosti byla vytvořena informační brožůrka, která má pomoci sestrám získat základní informace potřebné k poskytování odborné ošetřovatelské péče dětem s autismem.
Vliv výchovy dítěte s Aspergerovým syndromem na život ostatních členů rodiny
MUŽÍKOVÁ, Alena
Narození dítěte s těžkým postižením změní dosavadní život celé rodiny v mnoha oblastech. Tématem práce je především, jakým způsobem se rodiče vyrovnávají se samotným faktem postižení jejich dítěte, v jakých oblastech rodinného života pociťují největší dopady, do jaké míry postižení ovlivní jejich výchovné přístupy k dítěti, co usnadňuje zvládání zátěže spojené s péčí o dítě s postižením, jakou roli hraje sociální okolí. Práce je zaměřena na vývoj a výchovu dítěte s postižením v rodině a specifika výchovy dítěte s poruchou autistického spektra, konkrétně s Aspergerovým syndromem. Práce popisuje celý proces vyrovnávání se jednotlivých členů rodiny s danou diagnózou, od prvních reakcí na ni, přes změny v jejich každodenním životě až po vyrovnávání se s tímto faktem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 230 záznamů.   začátekpředchozí209 - 218dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.