Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  začátekpředchozí20 - 29další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dítě z dětského domova v mateřské škole
PIAZZOVÁ, Irena
Bakalářská práce poukazuje na problémy a potřeby dětí z dětských domovů navštěvujících mateřské školy. V teoretické části je pojednáno o dětských domovech a pobytových zařízeních v České republice a také jejich stručná historie. V této práci je nastíněn postup jak, za jakých okolností a skutečností se dítě do dětského domova dostává. Dále jsou popsány podmínky zdravého psychického a sociálního vývoje dětí předškolního věku. Převážná část teorie poukazuje na omezující rušivé činitele tohoto vývoje a na důsledky nepříznivých podmínek pro ústavní děti na jejich psychický a sociální vývoj. Výzkumná část je zaměřena na postoje a na prostředí ústavních dětí. Nezapomíná také na rodiče (vychovatele) a pedagogy pracujících v mateřských školách. V závěru upozorňuje na specifika práce učitelek mateřské školy ve třídách s dětmi z dětských domovů. Klíčová slova:
Děti v azylových domech - vnímání pobytu a jeho hodnocení
ŠMRHOVÁ, Jana
Diplomová práce má název Děti v azylových domech ? vnímání pobytu a jeho hodnocení. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V první, teoretické části, je pět kapitol věnováno definování a popisu základních pojmů a problematiky vztahující se k tématu diplomové práce. První kapitola se zabývá rozvojem sociálních služeb a azylových domů a současným stavem azylových domů pro rodiče či matky s dětmi v České republice. V druhé kapitole jsou popsány etapy dětství, které korespondují s věkovým rozvrstvením dětí, které se účastnily dotazníkového šetření popsaném v praktické části práce. Popis jednotlivých etap se soustřeďuje především na psychický vývoj, nejdůležitější momenty a úkoly jednotlivých etap a vztahy s blízkými osobami a vrstevníky. Třetí kapitola popisuje vliv prostředí na vývoj jedince a kvalitu jeho života. Zabývá se prostředím bydliště a rodiny, pojetím domova a vlivem barev. Čtvrtá kapitola se soustřeďuje přímo na děti v azylových domech. V druhé, praktické části práce, je nejprve stanoven cíl práce a čtyři hypotézy. Cílem práce je identifikovat některé proměnné, které mají vliv na to, jak děti vnímají svůj pobyt v azylovém domě. Následuje kapitola metodika, kde jsou popsány použité metody a techniky sběru dat, je v ní charakterizován cílový soubor a popsána vlastní realizace výzkumu. Pro realizaci výzkumu byla zvolena kvantitativní metoda výzkumu a pro sběr dat strategie dotazníkového šetření. Cílový soubor byl tvořen 132 dětmi ve věku 8 až 14 let žijícími v azylových domech pro matky s dětmi v České republice.Výzkum probíhal ve dnech 30. 10. ? 29. 11. 2012. Čtvrtou kapitolou práce je kapitola výsledků výzkumu. Je rozdělena na dvě podkapitoly. První je popisná statistika výsledků dotazníkového šetření. Jsou v ní popsány odpovědi na jednotlivé otázky dotazníku. Druhou podkapitolou je testování hypotéz, ve které jsou pomocí programu SPSS 16.0 testovány závislosti proměnných jednotlivých hypotéz. Hypotéza H1: Přítomnost kamarádů v AD má kladný vliv na utváření dojmu z AD. Otázkou vlivu kamarádů na utváření dojmu z azylového domu jsem se zabývala v následujících dimenzích: budova azylového domu, pokoj v azylovém domě a azylový dům uvnitř. U této hypotézy se ukázalo, že přítomnost kamarádů má kladný vliv pouze na utváření dojmu z pokoje. Hypotéza H2: Čím častěji byly děti ubytovány v azylovém domě, tím více jsou v něm rády. Předpoklad pro tuto hypotézu se nepotvrdil. Hypotéza H3: Čím jsou děti mladší, tím více jsou rády v azylovém domě. U této hypotézy byl potvrzen statisticky významný vztah mezi věkem a pozitivním přijetím pobytu v AD. Hypotéza H4: Přítomnost kamarádů pozitivně ovlivňuje pocit z AD. Rovněž u této hypotézy byl zaznamenán statisticky významný vztah. Dále následuje kapitola diskuze, ve které jsou konfrontovány výsledky dotazníkového šetření a hypotézy. Závěr nabízí shrnutí výsledků výzkumu a dále se v něm zamýšlím nad celkovou situací dětí v azylových domech a handicapy, které jim toto postavení přináší. Jako poslední jsou v této kapitole uvedena zamyšlení a doporučení do praxe.
Sociální práce s klienty dětského domova
DÁVIDOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá sociální prací s klienty dětského domova. Cílem je podat ucelený přehled činností, které v dětském domově vykonává sociální pracovník. Práce obsahuje kapitoly, které se nezbytně váží k sociální práci v DD. Jedná se především o sociálního pracovníka, klienta, vykonávané činnosti a vše dokreslují zpracované kazuistiky, které propojují teoretické poznatky s praxí. V závěru práce jsou nastíněné zjištěné skutečnosti a nedostatky ve výkonu sociální práce v dětském domově.
Kvalita života u dětí v domovech pro děti ve věku od 10 do 18 let v Praze.
KLOUDOVÁ, Markéta
Předkládaná práce hodnotí kvalitu života dětí v dětských domovech ve věku 10 - 18 let. Teoretická část se zabývá definováním pojmů náhradní výchova, náhradní rodinná péče a ústavní péče. V další části práce popisuje vývojovou periodizaci člověka, cíleně se věnuje věkové kategorii pubescentů a adolescentů. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na kvalitu života a cirkadiánní rytmy. V praktické části jsou zpracovány výsledky z dotazníkového šetření, které proběhlo ve třech dětských domovech v Praze. Pro výzkumnou část byl použit standardizovaný dotazník pro děti ComQOL - česká verze. Cílem bylo zjistit kvalitu života dětí týkající se především cirkadiánních rytmů a na základě zjištěných dat vyhodnotit návyky v dodržování spánkového režimu a celkové spánkové hygieny u dotazovaných dívek a chlapců z vybraných dětských domovů. U obou věkových skupin bylo zjištěno nedodržování pravidelnosti spánkové hygieny zejména o víkendech, kdy doba spánku je odkládána do pozdějších nočních hodin.
Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
PAPEŽOVÁ, Zdeňka
Abstrakt Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově Canisterapie je v současné době aktivně využívanou podpůrně rehabilitační technikou, než tomu bylo v předešlých letech. Canisterapie působí v mnoha oblastech, které se týkají dětí, dospělých s určitým typem znevýhodnění nebo také seniorů. Výzkumné práce se doposud nezabývaly působením canisterapie na velmi specifickou skupinu klientů a to dětí v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Děti umístěné v dětských domovech jsou obecně velmi rizikovou skupinou z hlediska působení společensky nežádoucích jevů a psychické deprivace. Především z důvodů těchto rizik je canisterapie zajímavou a vhodnou metodou pro zařazení do programu aktivit v dětských domovech. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena na 2 oblasti, z nichž jedna prezentuje teoretické poznatky z oblasti ústavní výchovy a dále se věnuje psychické deprivaci. Druhá část teoretické části se zabývá problematikou canisterapie, jejímu vymezení, metodami a konkrétně se zaměřuje na vývoj osobnosti dítěte a potřebu přítomnosti psa při tomto vývoji. Pozornost je věnována také konkrétním aktivitám se psy. Cílem bakalářské práce bylo vymezení aktivit se psem v oblasti zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků u dětí v ústavní výchově. Z důvodu specifické oblasti výzkumu autorka zvolila kvalitativní výzkum, jenž je charakterizován hloubkovým popisem zkoumané problematiky. Technikou výzkumu bylo zúčastněné pozorování přímé ve vybraném dětském domově a dále polořízené rozhovory s canisterapeutkami a vychovateli. Výsledky výzkumu prezentují aktivity, které se v rámci zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků dětí osvědčili. Aktivity se zaměřují především na zvýšení sebedůvěry, zodpovědnosti a navození libých pocitů. Naplnění krátkodobých a dlouhodobých cílů u jednotlivých dětí se prokázalo jen částečně z důvodu krátkého výzkumného období, některé úkoly si vyžadují delší pole působení a bude v nich pokračováno i po skončení výzkumu Tato práce by měla sloužit jako příklad dobré praxe na využívání canisterapie v dětských domovech a v dalších typech zařízení v rámci ústavní výchovy.
Test kresby stromu a Test kresby lidské postavy u dětí z dětských domovů
VĚTROVSKÁ, Václava
Bakalářská práce se zabývá deskripcí způsobu zpracování Testu kresby stromu a Testu kresby lidské postav u dětí z dětských domovů. V teoretické části je podán výklad, prostřednictvím odborné literatury, o projektivních a kresebných projektivních technikách. Dále pak o náhradní výchově v ČR a psychickém vývoji dítěte v dětském domově. Empirická část je zaměřena na rozdíl mezi zpracováním Testu stromu a Testu lidské postavy u dětí z dětských domovů oproti dětem žijícím v úplných rodinách.
Komparace volnočasových aktivit v zařízeních pro děti s nařízenou ústavní výchovou
KOŘÁNOVÁ, Jarmila
Práce se zabývá volnočasovými aktivitami dětí v zařízení pro děti s nařízenou ústavní výchovou. Teoretická část charakterizuje volný čas, funkci a poslání zájmového vzdělávání. Dále popisuje zásady a metody vhodné pro výchovu a vzdělávání ve volném čase, vysvětluje termín ústavní výchova a uvádí rozdíly ve výchovné práci mezi dětským domovem a dětským domovem se školou. Cílem je analýza nabídky zájmových činností a vyuţívání volného času dětí ve věku 11 ? 17 let v zařízení pro ústavní výchovu a následná komparace trávení volného času dětí mezi dvěmi vybranými zařízeními.
ŽIVOT MLADÝCH DOSPĚLÝCH PO ODCHODU Z DĚTSKÉHO DOMOVA
ČEGANOVÁ STEJSKALOVÁ, Radka
Bakalářská práce je věnována problematice odchodu mladých dospělých z dětského domova. Mladí lidé se po ukončení ústavní výchovy často ocitají v nelehké životní situaci, kterou nejsou mnohdy připraveni řešit. Cílem bakalářské práce je analýza života mladých lidí po odchodu z dětského domova. V této souvislosti přináší bakalářská práce pohled na danou problematiku. Mladí lidé často odcházejí z ústavní výchovy bez zajištění bydlení a zaměstnání a chtějí se co nejdříve osamostatnit. Na rozdíl od svých vrstevníků, kteří vyrůstali v rodinách, se nemají kam vrátit, pokud se jim pokus o osamostatnění nepovede. Bakalářská práce se skládá z části teoretické, která je věnována problematice socializace, jejímu vymezení, cílům, mechanismům a významu rodiny v tomto procesu. Jsou vymezena specifika socializace v dětských domovech v kontextu dítěte, které zde vyrůstá a rizik, která jsou s ústavní výchovou spojena. Dále je vymezeno období odchodu jedince z dětského domova a možnosti a perspektivy těchto mladých lidí ze strany podpory sociálního systému. Styčnou kapitolou mezi částí teoretickou a praktickou je kapitola věnovaná organizaci Rozmarýna, o.p.s., jejím cílům, východiskům a konkrétním programům. Praktická část je směrována na mladé lidi těsně před odchodem z dětského domova a na ty, kteří již domov opustili. Bakalářská práce mi umožnila získat pohled na problematiku mladých dospělých odcházejících z dětského domova a zjištění s jakými problémy se setkávají, jak je řeší a jaké jsou příčiny těchto problémů.
Příčiny vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007.
VOJTOVÁ, Lenka
Bakalářská práce Příčiny vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 je zaměřena na zmapování okolností umístění dětí do dětského domova v Žíchovci za rok 2007, identifikování a popsání faktorů, které se pravděpodobně nejčastěji v tomto roce podílely na umístění dětí v zařízení. K dosažení cílů bylo použito kvalitativní metody a to především sběru dat, které byly získávány z osobních dokumentací dětí přijatých v roce 2007, v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let. Druhou metodou bylo několik případových studií ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově. Teoretická část: náhradní výchovná péče, ústavní výchova a její fungování v různých zařízeních jako jsou diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, rodina a její úloha, význam sociálně právní ochrany dětí. Představení dětského domova v Žíchovci (historie, poslání, organizace, personální činnost, klientela). Praktická část: Zjištění příčin umístění dětí v dětském domově v Žíchovci v roce 2007 za pomoci využití kvalitativní metody sběru dat, získávaných z osobních dokumentací dětí, které byly přijaty v roce 2007 do dětského domova v celkovém počtu 26 dětí, ve věkovém rozmezí od 5 do 17 let a s pomocí několika případových studií, ilustrujících různorodost příčin umístění dětí v dětském domově. Nejčastějším příčinou vyjímání dětí z rodinného prostředí do dětského domova v Žíchovci v roce 2007 byly především výchovné problémy dětí a to především z neúplných či doplněných rodin, sociálně spíše slabších. Tato bakalářská práce by měla podat ucelenější informaci o příčinách vyjímání dětí z rodinného prostředí pro účely dětského domova a také všem, kteří v těchto typech zařízení pracují a lidem, kteří se o tuto problematiku zajímají.
K vybraným charakteristikám dětí z dětských domovů
POLÁČKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku dětí vyrůstajících v dětských domovech. V teoretické části se zabývá vymezením pojmů dětský domov a dětský domov se školou, důvody umístění do dětského domova, smyslem a funkcemi rodiny a dětského domova. V práci je charakterizováno rodinné prostředí, z nějž dítě přišlo do dětského domova, je zde popsán deprivační syndrom a porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Popisuje, jaké jsou romské děti vyrůstající v dětském domově a jaká je spojitost mezi dětstvím stráveným v dětském domově a trestnou činností páchanou v dospělosti. Poslední kapitola poukazuje na některé obtíže mladých lidí opouštějících zařízení ústavní výchovy. Praktická část obsahuje srovnání skladby dětí ze tří zvolených zařízení (dvou státních a jednoho nestátního): Dětský domov se školou Horní Planá, Dětský domov Aš a Soukromý dětský domov Koryto. Porovnávány jsou především v oblastech popisovaných v teoretické části. Souběžně s tím byly také od ředitele(zástupce) zařízení získány základní informace o jednotlivých dětských domovech. Dále byly sledovány názory vychovatelek/vychovatelů na ústavní výchovu a na připravenost na samostatný život po odchodu z dětského domova a jejich přístupy k výchově svěřených dětí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   začátekpředchozí20 - 29další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.