|
Game Theory in Waste Management
Osička, Ondřej ; Vašík, Petr (referee) ; Hrdina, Jaroslav (advisor)
V této práci je vytvořen model rozhodovací situace v odpadovém hospodářství využívající metody teorie her. Model tvoří nekooperativní hra pro reprezentaci konfliktu zpracovatelů odpadu a kooperativní hra pro reprezentaci konfliktu producentů odpadu. Pro konflikt zpracovatelů odpadu je k nalezení strategií při volbě cen na bráně využit koncept Nashovy rovnováhy, takto nalezené stabilní strategie mohou sloužit jako předpověď budoucí situace. Pro zpřesnění množin strategií jsou určeny dolní a horní meze. Pro konflikt producentů odpadu se uvažuje spolupráce všech producentů a určuje se pro ni přerozdělení nákladů pomocí Shapleyho hodnoty a nucleolu. Pro konflikt více producentů jsou vyvinuty aproximační algoritmy pro Shapleyho hodnotu i nucleolus. Tyto algoritmy jsou založeny na předpokladu, že se vzdálení hráči vzájemně neovlivňují. Model je aplikován na situaci v České republice. Pro konflikt zpracovatelů odpadu je nalezen jeden bod Nashovy rovnováhy. Pro konflikt producentů odpadu jsou určeni někteří producenti s vysokým kooperativním potenciálem.
|
|
A Tool for Analysis of Cooperative Games
Kessner, Filip ; Kočí, Radek (referee) ; Hrubý, Martin (advisor)
Cooperative games are most frequently used to simulate systems of the real world in which deal with cooperation and mutual agreement. Systems under investigation can be as simple as dispute over a shirt but investigated problems can be as crucial as designing of an electoral system, pollution cost allocation or protection of market competition as well. This thesis includes a graphical application capable of computation of some well-known solution types and selection of properties in cooperative games context.
|
| |
|
Game theory on graphs
Osička, Ondřej ; Vašík, Petr (referee) ; Hrdina, Jaroslav (advisor)
The subject of this thesis is to introduce game theory and cooperative game theory in relation to graph theory. Game in characteristic function form is used to model the cooperative game. The optimal division of payoff among the players is determined by means of Shapley value and game kernel. Examples of practical use are presented. To examine more complicated game network or to express relationship between players both directed and undirected graphs are used.
|