National Repository of Grey Literature 50 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
The attitude towards addictive substances by high school and university students from Ostrava and factors that can have impact on this attitude
Běnková, Hana ; Rössler, Jan (advisor) ; Filinová, Eva (referee)
Tato práce rozebírá problematiku návykových látek, konkrétně tedy postoj návykovým látkám studentů ostravských středních a vysokých škol. V práci jsou rozebírány pojmy, které jsou spojovány se samotným výzkumem. Dále obsahuje informace o opatření problému ve zkoumaném městě. Také se soustředí na již provedené výzkumy, a to jak zahraničí, tak v České republice a základě jejich výsledků pak byly položeny výzkumné otázky a formulovány hypotézy. Kromě zjištění postojů ostravských studentů středních a vysokých škol se práce snaží zjistit, jaké faktory by samotný postoj mohly ovlivnit. Tyto faktory byly rovněž stanoveny na základě již provedených výzkumů. Samotný výzkum bakalářské práce byl prováděn pomocí strukturovaných anonymních dotazníků a následné analýzy získaných dat v programu SPSS. Na základě výsledků analýzy byl vyvozen závěr, a to sice že ačkoliv mají vysokoškolští studenti větší zkušenost s návykovými látkami, jejich postoj k nim je negativnější než u středoškoláků. Postoje středoškoláků jsou také více ovlivňované vnějšími faktory. Oproti tomu postoj vysokoškolských studentů je zkoumanými faktory ovlivňován minimálně.
Partners in Class: A Needs-Based Approach to High School Curricular Support at the National Library of Technology in Prague
Tvrdá, Pavlína ; Martinová, Olga
This case study discusses the development of courses at the National Library of Technology in Prague (NTK) for different grade levels developed in direct collaboration with several private schools, notably the Austrian School in Prague (OEGP) and the English College in Prague (ECP). These courses were developed in close partnership with teachers at these schools according to specific curricular needs: students at both schools must write a formal paper in order to graduate. For OEGP, a highly structured Vorwissenschaftliche Arbeit (VWA), or “pre-scientific paper,” is required by the Austrian Federal Ministry of Education (2017) for graduation. ECP students must complete the International Baccalaureate Extended Essay (IB EE). The case study contains descriptions of multilingual courses relevant to any libraries who support multilingual research/writing environments—while the IB EE must be written in English, VWA students can select the language of their papers (Czech, English, or German). This poses unique challenges for both NTK instructors and school teachers because different resources and tools must be introduced for different language environments. In our paper, we describe strategies we have developed to overcome such challenges, including our approach to instruction for citation management tools—we recommend different tools for different languages, for example, and coordinate teaching with teachers based on each school’s curriculum. Although information literacy (IL) is supposed to be included in Czech high school programs as a part of a larger discipline, Informatics and Information and Communication Technology (Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007), the majority of schools neglect IL almost completely (Medková, 2011). This means, among other things, that NTK instructors and school teachers must include in all courses a heavy emphasis on describing relevant resources and introducing the concept of publication ethics, particularly for schools such as OEGP which do not have their own libraries. The paper outlines the next stages of program development, including planned open access learning materials as well as our efforts in encouraging the Czech Ministry for Education, Youth, and Sports to include a formal paper requirement similar to the VWA or IB EE in future high school graduation requirements. At present, most Czech high school students are not required to write a paper in order to graduate (Parliament of the Czech Republic, 2004; Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic, 2009). Finally, we relate whether or not our experiences correspond to findings from original research conducted at NTK identifying a gap in writing and research skills for Czech undergraduates in STEM fields (Chodounská, 2016). In closing, we discuss how stronger high school requirements could potentially improve writing and research skills for all students entering university programs
Slides: Download fulltextPDF
Radon solutions in selected high schools in South Bohemia
PICHLOVÁ, Irena
The principal aim of this diploma thesis was to monitor radon volume activity from the ground at the buildings of selected high schools in the South Bohemian Region. The theoretical part of the diploma thesis was processed by secondary data analysis. With the help of professional literature, valid legislation and Internet texts, radon problems were analyzed. I dealt with the penetration of radon from the subsoil, water and construction material into the buildings. Furthermore, its biological effects on human health, radon program, subsidies and legislation regulating radon problems. The research was proceed through a qualitative search using secondary data analysis. The needful data for the research part of the diploma thesis I got from my own measurement of radon volume activity in five high schools in the South Bohemian Region, supplemented by the measurement of carbon dioxide. I measured the radon volume activity with the continual monitor Radim 5B and the carbon dioxide concentration with the Wöhler KM 410 for climate assessment. Measured result values were processed using special programs on the computer and the results were displayed in graphs. The measurements made it clear that in selected schools up to one have not a greater problem with radon. From the measured values of carbon dioxide concentrations is evident that in schools is not enough ventilation, and the insulation of the building and the replacement of the windows on behalf of Eurowindows plastic or wooden has an fundamental effect. Consequently, the concentration of radon is then higher than it could be. In view of these facts, it would be advisable to carry out a ventilation system in schools or create vents in the masonry to ensure that clean air is drawn into the building.
Graduation of secondary school graduates to the labor market I. stage - survey 2015: Profiles of final exams at selected high schools and secondary vocational schools
Trhlíková, Jana
Studie prezentuje výsledky analýz ze šetření žáků středních odborných škol realizovaného v roce 2015. Materiál navazuje na předchozí analýzy datového souboru. Průřezové zpracování přináší souhrnný pohled na vybrané skupiny učebních a maturitních oborů, které jsou charakterizovány z pohledu volby oboru, spokojenosti se studiem i z hlediska dalších studijních a pracovních záměrů žáků. Vytvořeny jsou tak základní charakteristické profily 23 skupin vybraných učebních a maturitních oborů. Publikace umožňuje jejich vzájemné porovnání i vymezení silných a slabých stránek jednotlivých skupin. Součástí jsou rovněž přehledové tabulky obsahující data týkající se jednotlivých tematických okruhů.
Fulltext: Download fulltextPDF
Graduation of secondary school graduates to the labor market I. stage - survey 2015: Comparison of final exams at selected high schools and secondary vocational schools
Trhlíková, Jana
Studie vychází z dotazníkového šetření žáků posledních ročníků středních odborných škol realizovaného v roce 2015 a zaměřuje se na srovnání vybraných skupin maturitních i učebních oborů. Sleduje tyto rozdíly z hlediska kariérového rozhodování žáků, spokojenosti s různými aspekty studia i se získanými kompetencemi a rovněž z pohledu jejich dalších pracovních a studijních plánů, zejména zájmu pracovat v oboru. Šetření vychází z longitudinálního přístupu, kdy data za každého absolventa jsou sbírána opakovaně v několika následných časových bodech, což umožňuje sledovat konkrétní studijní a profesní dráhy absolventů a porovnat změny v jejich postavení i názorech v průběhu nejdůležitějších let přechodového období. Z hlediska celkové koncepce šetření přináší tato studie výsledky první etapy, na kterou naváže dotazování absolventů s odstupem 3 a 6 let od ukončení studia, což umožní komplexní zmapování přechodu absolventů na trh práce.
Fulltext: Download fulltextPDF
Graduation of secondary school graduates to the labor market - III. stage - survey 2015: Survey of secondary vocational school graduates six years after graduation in high school
Trhlíková, Jana
Studie prezentuje výsledky dílčího průzkumu, který vychází z dotazování absolventů středních odborných škol, kteří vstoupili na trh práce v roce 2008/2009. Navazuje na již dříve realizované šetření absolventů středních odborných škol, kteří byli dotazováni v roce 2012, tedy v období 3 let od ukončení střední školy. Předmětem tohoto aktuálního průzkumu bylo opětovné dotazování těchto absolventů s odstupem dalších 3 let, tedy 6 let od ukončení střední školy, kdy již naprostá většina z nich, včetně těch, kteří pokračovali v nástavbovém a terciárním vzdělávání, získala zkušenosti s přechodem na trh práce. Samotný průzkum byl založen na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Jeho hlavním cílem bylo zmapovat průběh přechodů absolventů na trh práce, resp. do nástavbového nebo terciárního vzdělávání, z jejich pohledu a identifikovat slabá místa v klíčových bodech celého přechodového procesu, a to především na základě jednotlivých individuálních výpovědí absolventů v otevřených otázkách.
Fulltext: Download fulltextPDF

National Repository of Grey Literature : 50 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.