Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 526 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.12 vteřin. 

Domácí násilí z pohledu nezletilého dítěte
MATKOVSKÁ, Petra
V poslední době se o fenoménu domácího násilí hovoří stále častěji. Tento problém není brán na lehkou váhu a mnoho zemí včetně České republiky zavedlo opatření, jak se proti tomuto negativnímu jevu, vypovídajícím mnohé o české společnosti, bránit a tím ochránit své občany a především nezletilé děti. Právě ty jsou podle statistických údajů ve většině případů přítomny, jestliže se v rodinách domácí násilí vyskytuje. Jedním z kroků, které učinila Česká republika, je přijetí Zákona o ochraně před domácím násilím. Tento zákon by měl zaručit větší bezpečnost pro oběti domácího násilí. Cílem této práce je nastínit současnou problematiku domácího násilí v České republice. V teoretické části je uvedeno, co vlastně je domácí násilí, jaké jsou jeho formy a druhy a pravděpodobné příčiny jeho vzniku. Pozornost je také věnována teorii vzniku násilného chování a v užším pojetí také teorii vzniku domácího násilí. Aby bylo úplně vymezeno domácího násilí, nelze opomenout ani rizikové faktory napomáhající vzniku tomuto negativnímu jevu. Další kapitola se věnuje profilu pachatele domácího násilí. Jiná část je věnována právnímu zakotvení v současné legislativě a konkrétně pak také přijetí Zákona č. 135/2006 o ochraně před domácím násilím, je zde také uvedeno právní zakotvení v ostatních zemích. V souvislosti s přijetím tohoto zákona vznikají intervenční centra, která poskytují pomoc obětem domácího násilí. Právě ta hrají v systému pomoci obětem důležitou roli a mezi součinnými orgány plní koordinační úlohu. Další kapitola je věnována nezletilým dětem, co pro ně rodina znamená, jaké jsou vlivy tělesných trestů na jejich psychiku. Také se věnujeme činnosti oddělení sociálně právní ochraně dětí, které poskytuje pomoc nejen dětem, ale i ostatním členům rodiny, s tímto souvisí i obsah Bezpečnostního plánu pro oběti domácího násilí, kterým se řídí pracovníci tohoto oddělení. Poslední kapitola teoretické části je věnována aktivitám nestátních neziskových organizací, které poskytují pomoc obětem domácího násilí a v oblasti poskytování pomoci a snižování následků domácího násilí zaujímají velkou roli. Praktická část je zaměřena na zjištění povědomí nezletilých dětí o domácím násilí a jak by se v případě, pokud by se staly svědky takového jednání, zachovaly, a jak jsou o fenoménu domácího násilí informovány a zda-li se během své školní docházky účastnili aktivit, zaměřených na problematiku domácího násilí. Další oblast se věnuje samotným službám, které poskytuje oddělení sociálně právní ochrany dětí, specificky pak se zaměřením na kvalitu poskytovaných služeb v Jihočeském kraji.

Individuální plánování péče v Domově pro seniory Světlo v Písku
SOCHOROVÁ, Kateřina
ABSTRAKT V současné době je problematika individuálního plánování péče velmi diskutovaným tématem v souvislosti s účinností zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve kterém je uložena jako jedna povinnost poskytovatelů sociálních služeb individuální plánování poskytovaných služeb. Individuální plánování je také jedním z důležitých standardů, které je nutno naplnit, aby byla služba poskytována efektivně a kvalitně Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak toto plánování probíhá v Domově pro seniory Světlo v Písku. Dále bylo mým cílem zjistit, jak jsou uživatelé a personál informováni o individuálním plánování, jak je vedena na pracovišti dokumentace k tomuto tématu a zda dokumentace splňuje legislativní požadavky. V teoretické části jsem věnovala pozornost základním pojmům jako je stáří, stárnutí, biologické, psychické a sociální změny v životě seniorů. Snažila jsem se přiblížit rozdíl mezi sociální péči o seniory v pobytových zařízeních před rokem 1989 a dnes. Další část pojednává o zákonu č. 108/2006 Sb. a také představuje Domov pro seniory Světlo. V praktické části jsem se v prvním případě snažila zjistit konkrétní postup plánování péče. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou dotazování technikou polořízeného rozhovoru s pěti uživateli a jejich klíčovými pracovníky. Při zkoumání dokumentace jsem použila metodu analýzy dokumentů. Na základě výzkumu jsem dospěla k těmto závěrům: Individuální plánování péče je v domově prováděno kvalitně a efektivně. Klienti mají o individuálním plánování dostatečné informace, personál je pravidelně proškolován a má kvalitní odborné znalosti. Dokumentace je vedena řádně, plně vyhovuje legislativním požadavkům zákona. Výsledky výzkumu mohou být zdrojem informací o procesu individuálního plánování péče a mohou být inspirací pracovníkům v oblasti sociálních služeb i veřejnosti.

Postavení integrovaného žáka s lehkým postižením v žákovské skupině
ŠVAMBERKOVÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na zjišťování postavení dítěte s lehkým postižením v kolektivu třídy na prvním stupni základní školy. Jedná se konkrétně o děti, u kterých je diagnostikována lehká mozková dysfunkce nebo specifická porucha učení. Teoretická část pojednává o charakteru třídy na prvním stupni základní školy, a to z vývojového a sociologického hlediska. Dále se zabývá problematikou poruch učení a chování, kam spadají právě žáci, o které se v mé práci zajímám, a také problematikou školské integrace. Praktická část zahrnuje vlastní šetření a zpracovává získaná data. Výzkum probíhal na základní škole Grünwaldova v Českých Budějovicích. Byl proveden pomocí sociometrické metody, monitorovacího systému, pozorování a dotazníku pro učitele. V přílohách jsou uvedeny součásti výzkumu sociometrickou metodou.

Volný čas jedinců s mentálním postižením
TOMANOVÁ, Jana
Předmětem bakalářské práce je volný čas jedinců s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit možnosti a zájmy jedinců s lehkou a středně těžkou mentální retardací, kteří žijí v DOZP v Bystřici nad Úhlavou, navrhnout opatření ke zlepšení konkrétní situace v zařízení a zjistit spokojenost klientů s nabídkou volnočasových aktivit. V teoretické části se zajímám o problematiku mentální retardace, volného času a terapie, které jsou vhodné pro osoby s mentálním postižením v rámci volného času. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum, kam jsem zahrnula charakteristiku zařízení, kde se zaměřuji především na kulturní a společenský život obyvatelů. Dále zde zmiňuji skutečné prožívání klientů ve volném čase, kteří představují výzkumný vzorek 18 respondentů žijících DOZP v Bystřici nad Úhlavou. Výzkum je zaměřen na volnočasové aktivity. Ukazuji na rozdíly trávení volného času mužů a žen, a dále spokojenost nabídky aktivit v zařízení a její využití. V neposlední řadě obsahuje návrhy na zlepšení kvality v současné době. Jednoznačně volný čas hraje velký vliv na rozvoj a kvalitě života u osob s mentálním postižením.

Etopedické problémy žáků ubytovaných na internátě odborného učiliště a jejich řešení
KREJČÍ, Miroslav
Stále se zhoršující chování mládeže v naší současné společnosti je velmi často diskutovaným problémem v odborných kruzích i masmédiích.Téma této bakalářské práce Etopedické problémy žáků ubytovaných na internátě odborného učiliště a jejich řešení se tímto vážným společenským problémem rovněž zabývá. Běžná, pouhá neukázněnost dětí a mladistvích je dávno minulostí. Nespolečenské a nepřiměřené chování dnes mnohdy vystřídalo chování, které je v rozporu se společenskou morálkou a projevy, jenž zahrnují veškeré protispolečenské jednání. Velmi alarmující je klesající věková hranice postižených. Společným specifikem žáků odborného učiliště je lehká mentální retardace. Nabízí se otázka, zda příčiny poruch chování souvisí s lehkou mentální retardací, která i ubytované žáky odborného učiliště v internátě provází, či se ukáží jiná specifika, souvislosti, příčiny. Osobní zkušenosti mě přesvědčily, že většina lidských problémů této kategorie a oblasti je ve špatné rodinné výchově. Myslím si, že většina dětí a mládeže s poruchami chování vyrostla a byla vychována v prostředí s patologií rodiny, dysfunkcí rodiny, neúplné rodiny, s absencí rodiny. Výsledek zjištění je obsahem práce. V teoretické části definuji školská výchovná ubytovací zařízení, období dospívání {--} adolescenci, specifika osobnosti a psychologické zvláštnosti žáka odborného učiliště, speciální vzdělávání, speciální pedagogiku a zaměřuji se na etopedii. V praktické části bylo mým cílem zjistit přítomnost a vyhledat u ubytovaných žáků odborného učiliště poruchy chovaní, určit a klasifikovat je a ověřit vazbu mezi poruchou chování a specifikem žáka odborného učiliště.Vedený výzkum v praktické části byl realizován prostřednictvím hromadných dotazníků pro ubytované žáky odborného učiliště, dotazníků pro pedagogický personál školy a internátu. Výzkumem jsem dospěl k závěru, že pro bezproblémový život mladistvého, a pro minimalizaci možných poruch chování, je nejvýznamnější správná a náležitá výchova v rodině, která vede k jeho harmonickému rozvoji.

Tělo (intimita)
Kojetská, Monika ; Pepe, Dita (oponent) ; Hlavenka, Tomáš (vedoucí práce)
Touto sérií navazuji na mou předchozí tvorbu, ve které se zabývám ženským tělem. Zachycuji tělo v intimních momentech -avšak šifruji ho, aby ho už skoro nebylo znát. V obrazech využívám lehkou ironii a nadsázku. V této sérii pracuji s ženským tělem jako s objektem voyera,který kulatým průhledem čočkou, dalekohledem, nebo fotoaparátem ženu pozoruje. Vše ale udržuji v abstrahované a stylizované poloze. Pracuji s šifrou, díky které vnímáme zprvu obraz jako barevné a tvarové malířské formy pozvolna rozkrývající ženské tělo. Využívám větší míru abstrahovanosti, kdy formy těla balancují na hraně mezi figurálností a abstrakcí. Baví mě moment, kdy v obraze není vše čitelné na první pohled. Chci, aby divák tělo hledal, objevoval a zkoumal. Nejde mi o zachycení krásy těla, ani jeho reálné vizuální podoby. Pracuji spíše s lehkou ironií voyeurských pohledů právě zvolením některých deformací částí těla.

Problematika přechodu dětí z 1. stupně na 2. stupeň základní školy
ŽÁČKOVÁ, Jana
Tématem mé diplomové práce je problematika přechodu dětí z 1. stupně na 2. stupeň základní školy. Cílem práce je zaměřit se na tuto problematiku z hlediska vývojové psychologie. Specifika jednotlivých vývojových obdobích popisuji především z hlediska pojetí 1. stupně a 2. stupně podle školského dokumentu Bílá kniha a nově vzniklého rámcově vzdělávacího programu, ve kterém se zaměřuji na klíčové kompetence základního vzdělávání. Diplomová práce má 2 části, v první teoretické se zaměřím na vývojová období mladšího a středního školního věku, pojetí 1. stupně a 2. stupně podle Bílé knihy a na klíčové kompetence základního vzdělávání. Druhá část je praktická, jsou v ní uvedeny volné výpovědi žáků z 6. tříd základní školy a postřehy absolventů pedagogické fakulty ze souvislé praxe.

Silicon solar cells: methods for experimental study and evaluation of material parameters in advanced structures
Holovský, Jakub ; Vaněček, Milan (vedoucí práce) ; Sládek, Petr (oponent) ; Hlídek, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem fotoelektrických charakterizačních metod pro potřeby výzkumu v oblasti tenkovrstvých solárních článků na bázi křemíku. Abychom získali relevantní výsledky je nutné aplikovat fotovodivostní spektroskopii a měření voltampérových křivek, přímo na reálné struktury, které však mohou být mnohovrstvé, vícepřechodové a s nanostrukturovanými rozhraními. Jak analytické tak numerické optické modely jsou použity pro studium absorpce světla a výpočet absorpčního koeficientu křemíkových vrstev v oblasti pod absorpční hranou. Podle sklonu absorpční hrany a absorpce na dně zakázaného pásu pak lze posuzovat uspořádanost a množství poruch v materiálu. Na základě studia elektrické interakce dvou částí dvoupřechodového solárního článku byly vyvinuty metody pro měření fotovodivostních spekter a voltampérových křivek přímo těchto jednotlivých částí bez nutnosti jejich přímého kontaktování. Použitelnost Fourierovské fotovodivostní spektroskopie jakožto robustní metody pro měření fotovodivosti amorfního křemíku je zde podrobně analyzována. Detailně je řešena otázka frekvenční závislosti a je provedeno srovnání s fototermální deflekční spektroskopií.

Sexualita lidí s mentálním postižením z perspektivy etiky a lidských práv
Sanetrníková, Eva ; Milfait, René (vedoucí práce) ; Christofová, Dagmar (oponent)
Práce se zaměřuje na osoby s mentálním postižením, jejím předmětem je etická reflexe sociálních podmínek k realizaci práv těchto osob v oblasti sexuality. Cílem práce je zmapovat stávající situaci, poukázat na etická dilemata a hledat možnosti, jak z pohledu sociální práce přistupovat k dané problematice s respektem a úctou k lidské důstojnosti a rovnosti. Práce je členěna do tří částí. První část je věnována mentální retardaci, její definici a klasifikaci. Charakterizuje postižení z hlediska psychologie a specifických projevů v oblasti sexuality. Druhá část se zabývá etikou, jejími základními teoriemi, zvlášť principy křesťanské etiky a základy etiky pro sociální práci. Představuje lidská práva jako základní kritérium pro působení v oblasti sociální práce. Třetí část práce se věnuje současným metodám sociální práce v oblasti sexuality osob s mentálním postižením. Vymezuje její legislativní rámec a kritéria pro kvalitu sociální služby, poukazuje na etická dilemata současného přístupu. Na závěr jsou předloženy návrhy ke zkvalitnění života lidí s mentálním postižením v oblasti sexuality. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Potřeba spánku u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním na JIP
KABEŠOVÁ, Jitka
Problematika spánku je v současné době velmi aktuálním tématem, neboť nekvalitní spánek, chronická nespavost či úmyslné zkracování spánku jsou rizikovými faktory pro vznik kardiovaskulárních onemocnění, nadváhy, diabetu a duševních poruch. Během hospitalizace pacienta na jednotce intenzivní péče je spánek zpravidla negativně ovlivňován nejen vlastním onemocněním, ale i mnoha dalšími faktory, jako je strach, úzkost, nedostatek informací o nemoci, neznámé prostředí či hlučnost monitorů. Teoretická část je členěna do pěti základních kapitol a to následovně: charakteristika spánku, problematika spánku, kardiovaskulární onemocnění, uspokojení potřeby spánku nemocných na kardiologické JIP a intervence sestry ve spánkové laboratoři při uspokojení potřeby spánku. V práci byly stanoveny dva cíle. Cíl 1: zjistit, zda-li je uspokojována potřeba spánku u pacientů s kardiovaskulárním onemocněním hospitalizovaných na JIP. Cíl 2: identifikovat faktory, které mají vliv na uspokojování potřeby spánku u pacientů s kardiovaskulárním onemocněním hospitalizovaných na JIP. Byly stanoveny dvě hypotézy. Hypotéza 1: pacienti s kardiovaskulárním onemocněním, hospitalizováni na JIP, mají neuspokojenou potřebu spánku. Hypotéza 2: nejčastěji vnímaným faktorem, ovlivňující spánek pacientů s kardiovaskulárním onemocněním hospitalizovaných na JIP, je změna prostředí. K dosažení cílů práce a ověření stanovených hypotéz byla použita metoda dotazování, technikou dotazníku Výzkumný soubor tvořili pacienti hospitalizovaní na kardiologické JIP v nemocnici České Budějovice a.s. Vyhodnocení dotazníků ukázalo, že pacienti hospitalizovaní na kardiologické JIP nemají uspokojenou potřebu spánku a mezi faktory, které negativně ovlivňují spánek pacientů během hospitalizace na kardiologické JIP patří především: změna prostředí, hlučnost monitorů, přítomnost světla během nočních hodin, nepohodlné lůžko a úzkost. Cíle práce byly splněny. Hypotéza 1 a hypotéza 2 byly potvrzeny. V závěru práce jsou navržena doporučení k řešení problematiky jako například používání tlumených světel na oddělení během nočních hodin, ztlumení hlasitosti alarmu monitorovacích přístrojů, aktivizace pacientů sestrou během dne, vedení uklidňujícího rozhovoru s pacientem nebo úprava lůžka a vyvětrání pokoje před spaním. V poslední části práce jsou přílohy související s danou problematikou.