Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ochrana obyvatelstva jako studijní text pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
VELC, Radovan
Ochrana obyvatelstva je v dnešním světě velmi aktuálním tématem. Téměř každý člověk v naší společnosti se během života setká s nějakou mimořádnou událostí, je proto důležité, aby každý člověk měl povědomí alespoň o základech této problematiky, znal situace, které mohou nastat a způsoby, jakými se v dané situaci zachovat. Ochrana obyvatelstva na území České republiky prošla v historii určitým vývojem, až dosáhla své dnešní podoby, kdy se při mimořádných situacích opírá o integrovaný záchranný systém. Je třeba si uvědomit, že při mimořádné situaci je však na samém počátku běžný občan, který je na místě vzniku mimořádné události a je na něm, aby vytočil číslo tísňové linky, a až do příjezdu jednotlivých složek integrovaného záchranného systému se na místě vzniku mimořádné události snažil minimalizovat její negativní účinky. Proto je důležité, aby člověk v průběhu života, ideálně systematicky v průběhu studia na základní či střední škole, měl možnost získat vědomosti, které při vzniku mimořádné události využije. Ochrana obyvatelstva je v současné chvíli zařazena do osnov jak základních, tak středních škol. Avšak ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou však směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd. Neboli žáka, kterému bylo diagnostikováno postižení, má problémy naučit se učivo prvního stupně základní školy a je zvyklý na přístup ze speciálního školství, chceme vrhnout do třídy plné žáků bez postižení s očekáváním, že žák bude prospívat. Pokud k této situaci dojde, žáci budou do mnoha předmětů potřebovat studijní materiál určený přímo pro ně. V práci je proto rovněž uvedena problematika integrace jako takové, její vliv na kvalitu výuky a případné dopady plošné integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do systému běžného školství. Cílem této práce bylo sestavit studijní text s tématikou ochrany obyvatelstva pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby byl přiměřený jejich schopnostem. Dalším důvodem pro vytvoření zmiňovaného výukového materiálu je fakt, že ve středním školství ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu pro střední školy nyní může být jako průřezové téma vyučována téměř ve všech předmětech, často pak spadá do tematických plánů tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné době nedisponují učebnicemi vytvořenými speciálně pro tuto skupinu žáků. Práce je rozčleněna na teoretickou část a část s výzkumnou otázkou a metodikou výzkumu. V teoretické části je nastíněna historie ochrany obyvatelstva v České republice s vývojem do aktuální podoby, dále současná situace ve školství spolu se současnými trendy ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a v neposlední řadě zařazení výuky ochrany obyvatelstva do rámcového vzdělávacího programu oborů pro danou skupinu žáků. V části práce věnované výzkumné otázce a metodice výzkumu, byla sestavena výzkumná otázka, zda jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dostatečně vzděláváni v oblasti ochrany obyvatelstva. Vzhledem k charakteru práce bylo potřeba zjistit stav informovanosti žáků o problematice ochrany obyvatelstva, proto byly stanoveny hypotézy, jednak zda informovanost žáků v dané problematice dosahuje hranice 80 % správných odpovědí, dále zda informovanost žáků nezávisí na studovaném ročníku. K nalezení odpovědi na výzkumnou otázku byl sestaven a vyhodnocen dotazník, který byl předložen k vyplnění právě žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ve věku 15 až 18 let. Výsledky dotazníkového šetření ukazují na nedostatky ve vědomostech této skupiny žáků. Zjištění plynoucí z tohoto šetření byly důležitými prvky při tvorbě studijního materiálu, který vznikl v rámci této práce.
Akordická hra na kytaru
VÁVRA, Tomáš
Diplomová práce má za cíl shromáždit mé poznatky k akordické hře na kytaru v zájmovém kroužku v Domě dětí a mládeže v Českých Budějovicích, kterého jsem čtvrtým rokem lektorem. Je zacílena na čtenáře, který vyučuje akordové hře na kytaru v zájmových útvarech nebo se akordové hře učí sám. První část je věnovaná teoretické přípravě lektora, druhá část, zpracovaná v podobě časově neomezených lekcí, se zabývá hlavně metodikou vyučování pro úplné začátečníky bez základního hudebního vzdělání.
Hrad Pořešín: pracovní sešit pro výtvarnou výchovu na základních uměleckých školách
OPOLKOVÁ, Gabriela
Předkládaná kvalifikační práce se zabývá popularizací památky regionálního charakteru a jejím možným využitím ve vzdělávacím systému formou pracovních listů pro primární sféru školství. Konkrétně se jedná o zříceninu hradu Pořešína v Jižních Čechách, která byla v posledních letech nákladně konzervována. Obsahem teoretické části je nejen stručná historie výše zmíněné kulturní památky, ale také problematika pracovního listu jako formy didaktické pomůcky. V části praktické je popsán návrh a realizační postup pracovních listů k hradu Pořešínu včetně částečného ověření jejich funkčnosti v praxi a reflexe realizovaných lekcí. Součástí práce je finální produkt listů inspirovaný pracovními sešity zpřístupněnými Centrem pro prezentaci kulturního dědictví.
Odkud se bere jídlo? Výukový program pro 2. stupeň ZŠ - pracovní sešit (živočišné produkty).
VÍTOVCOVÁ, Alena
Snahou diplomové práce je zjistit možnosti edukace a orientace v oblasti problematiky živočišných produktů ve vztahu ke zdraví žáků 2. stupně základních škol. Cílem práce bylo analyzovat danou problematiku, navrhnout, graficky zpracovat a následně i ověřit výukový program ve formě pracovního sešitu s názvem "Odkud se bere jídlo? (živočišné produkty)". Teoretická část se věnuje charakteristice živočišných produktů (maso, ryby, mléko, vejce a med), následně definicí pracovního sešitu a žáků 2. stupně základní školy včetně pojetí vzdělávání pro tuto věkovou skupinu. Výzkumná část se zabývá samotnou tvorbou pracovního sešitu a jeho ověření na základních školách. Pomocí dotazníkového šetření byla zjišťována úroveň informovanosti žáků dané věkové skupiny v oblasti živočišných produktů a efektivnost vytvořeného výukového programu samotnými pedagogy. Vzhledem ke zjištěným údajům byly vyvozeny závěry a doporučení pro praxi poukazující na vhodnost většího zařazení atraktivních a poutavých výukových programů do školní výuky.
Využití regionálních dějin Vltavotýnska ve výuce dějepisu. Pracovní učebnice s regionálně dějinnou tematikou
PINTNEROVÁ, Anna
Diplomová práce Využití regionálních dějin Vltavotýnska ve výuce dějepisu. Pracovní učebnice s regionálně dějinnou tematikou je příspěvkem k didaktice dějepisu. Obhajuje důležité postavení regionálně dějinného a environmentálního vzdělávání spolu s Výchovou ke vztahu ke kulturně historickému dědictví v dějepisné výuce,a to zejména na 2. stupni základní školy. Zmíněné aspekty dějepisného vzdělávání jsou sledovány ve vybraných vzdělávacích dokumentech, které určovaly podobu základního školství v 90. letech 20. století i ve finálním produktu této reformy ? v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Hlavní výstup práce představuje učebnice regionálních dějin Vltavotýnska Lidé od řeky, ve které se odrážejí nabyté poznatky. Pracovní učebnice obsahuje jak úkoly vlastní pracovnímu sešitu, tak delší texty a obrazový materiál, které žáka poutavou formou seznamují se základním dějinným vývojem mikroregionu a jsou cenným příspěvkem k žákově environmentálnímu vzdělávání.
AKTIVIZUJÍCÍ A ALTERNATIVNÍ METODY VE VÝUCE MÍSTNÍHO REGIONU NA PŘÍKLADU SVĚTLÉ NAD SÁZAVOU
KÖNIGER, Daniel
Cílem diplomové práce je návrh možností využití aktivizujících a alternativních výukových metod ve výuce místního regionu na příkladu Světlé nad Sázavou. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou podrobněji rozebrány aktivizující a alternativní výukové metody, které lze využít ve výuce místního regionu. Další kapitoly teoretické části se zabývají stručnou geografickou charakteristikou vybrané oblasti a postavením výuky místního regionu ve vzdělávacích programech. Praktickou část, sestavenou na základě vlastních zkušeností a dotazníkového šetření shrnující způsoby výuky místního regionu na základních školách, tvoří pracovní učebnice a metodická příručka pro učitele s využitím aktivizujících a alternativních metod. Vše vychází z platného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Využití projektového vyučování při výuce regionální geografie Jižní Ameriky
KARALUPOVÁ, Jana
Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního konceptu výukového materiálu věnující se výuce regionální geografie Jižní Ameriky na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a jeho možností výuky mimo prostředí základní školy. Navržený výukový materiál je vytvořený v podobě pracovní učebnice, která obsahuje pracovní listy k navrženým projektům zabývající se tématem Jižní Ameriky a amazonského pralesa. K pracovní učebnici byla sepsána také metodická příručka pro učitele, která má být pomocníkem pedagogů v organizaci těchto navržených projektů. Učební text odpovídá zásadám definovaným platnými vzdělávacími dokumenty. Teoretická část je zaměřená na zhodnocení významu učiva regionální geografie v kontextu RVP ZV a ŠVP sledovaných škol. Další kapitoly se věnují funkční analýze učebnic a pracovních sešitů pro 2. stupeň ZŠ a zhodnocení významu projektového vyučování ve výuce zeměpisu.
Matematika ve sportu
PALÁTOVÁ, Petra
Diplomová práce se zabývá propojením tělesné výchovy, sportu a matematiky. Zaměřuje se na využití čísel, pomocí kterých jsou popsány vybrané sporty (kopaná, plavání, lehká atletika, lyžování a olympijské hry), v praxi, resp. využití těchto čísel k utvoření sbírky příkladů pro víceletá gymnázia. Vlastní práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část obsahuje vybrané sporty, které jsou vyjádřeny pomocí čísel nebo matematických vzorců. Praktickou část tvoří sbírka příkladů se sportovní tématikou, kde jsou využity veškeré matematické údaje zmiňované v části teoretické. Součástí této sbírky jsou i správné výsledky pro vlastní kontrolu studenta.
Česko-anglická výuková příručka k výuce regionální geografie území Kanady na 2. stupni ZŠ
KREJČÍ, Jana
Diplomová práce se zabývá tématem výuky regionální geografie území Kanady na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem je vytvoření česko-anglické pracovní učebnice, která odpovídá platným zásadám vzdělávacích dokumentů (RVP ZV), moderním trendům ve výuce, snaží se o maximální zapojení mezipředmětových vazeb, hlavně anglického jazyka. K učebnici je vypracována metodická příručka pro učitele. Součástí teoretické práce je didaktická analýza učebnic a pracovních sešitů zeměpisu pro ZŠ i učebnice anglického jazyka. Pro představu o rozsahu učiva a aktuální výuce tématu bylo provedeno šetření metodou řízeného rozhovoru s učiteli zeměpisu i anglického jazyka na sledovaných školách.
Využití projektového vyučování při výuce Biogeografie na 2. stupni ZŠ
LOUDOVÁ, Veronika
Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního konceptu výukového materiálu věnující se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky. Návrh výukového materiálu je v podobě pracovní učebnice, která obsahuje pracovní listy k navrženým biogeografickým projektům. K pracovní učebnici byla také vytvořena metodická příručka pro učitele, která má pomoci pedagogům v organizaci těchto navržených projektů. Učební text odpovídá zásadám definovaným platnými vzdělávacími dokumenty. Teoretická část se věnuje zhodnocení významu učiva biogeografie a biosféry v kontextu RVP ZV a ŠVP sledovaných škol. Další kapitoly jsou věnované funkční analýze učebnic a pracovních sešitů pro 2. stupeň ZŠ a zhodnocení významu projektového vyučování ve výuce zeměpisu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.