Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky v mikroregionu Hvozdnice
Skazíková, Pavla ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním konstruktivistického a trasmisivního pojetí terénní výuky geografie na příkladu mikroregionu Hvozdnice. V teoretické části je charakterizována terénní výuka, rozebrány didaktické teorie vzdělávání a blíže popsán a srovnán konstruktivní a transmisivní pedagogický směr. V praktické části byla provedena kompletní geografická charakteristika řešeného území a následně SWOT analýza pomocí které byla vybrána nosná témata a generalizace navrhovaných pracovních listů terénního cvičení. Navrhované pracovní listy terénního cvičení, které se zabývají poznáváním místního regionu, jsou vytvořené ve dvou variantách, a to v konstruktivistické a transmisní. Přestože tematické zaměření pracovních listů zůstalo stejné, je patrný rozdíl v provedení a dosahování cílů, které se odvíjí od filozofie každého ze zvolených modelů učení. Klíčová slova: terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokyny
Náměty na badatelsky orientované vyučování zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu SO ORP Jindřichův Hradec)
VALIGOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá novým trendem současné výuky přírodovědeckých předmětů a to badatelsky orientovaným vyučováním. Hlavním cílem prozatím v českém prostředí netradiční výukové metody je zatraktivnění výuky přírodovědných předmětů a obnovení zájmu žáků o tyto předměty. Teoretická část popisuje badatelsky orientované vyučování, vymezuje vzdělávací předmět zeměpis a rozvádí vztahy s Rámcově vzdělávacím programem základního vzdělávání. Hlavní část diplomové práce představuje vytvořené náměty výukových aktivit využívajících badatelsky orientovaného vyučování zeměpisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na místní region SO ORP Jindřichův Hradec. Předkládané náměty výukových aktivit v sociálně geografické oblasti se tematicky věnují dopravě, kvalitě života a cestovnímu ruchu, zatímco ve fyzicko geografické oblasti rozebírají téma meteorologie a hydrologie. Práce obsahuje zpětnou vazbu o uskutečněných vytvořených námětech výukových aktivit. Příloha obsahuje pracovní listy vztahující se k výše zmiňovaným aktivitám.
Náměty k projektové výuce na 2. stupni základní školy na příkladu neživé přírody Novohradských hor
KUŘÍMSKÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá tématem výuky neživé přírody místního regionu. Cílem diplomové práce je vypracování vlastního námětu k projektové výuce na 2. stupni základní školy na příkladu neživé přírody Novohradských hor. Součástí projektu jsou různé aktivity zaměřující se na výuku neživé přírody. Teoretická část se věnuje základním principům mezipředmětových vztahů, projektové výuky a terénního cvičení. Součástí je i hodnocení významu mezipředmětových vztahů učiva neživé přírody v rámci RVP ZV. Jedna z kapitol je věnována i fyzicko-geografické charakteristice Novohradských hor. Praktická část je výsledným návrhem projektu.
Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín
Sixtová, Marie ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Mrázová, Marcela (oponent)
SIXTOVÁ, M. (2011): Atraktivity cestovního ruchu ve výuce zeměpisu na základní škole: případová studie Kolín. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce se zabývá výukou místního regionu. Teoretický vstup do problematiky zajišťuje rešerše literatury o cestovním ruchu a rozbor kurikulárních dokumentů státní a školní úrovně. V další části práce jsou představeny vybrané atraktivity cestovního ruchu, jejichž zařazení do výuky bylo sledováno na základních školách v Kolíně. Na těchto školách bylo provedeno dotazníkové šetření mezi žáky a mezi učiteli zeměpisu. Stejní učitelé se zúčastnili řízeného rozhovoru týkajícího se pojetí výuky místního regionu. Na základě dosažených poznatků byl navržen školní geografický projekt zaměřený na využití atraktivit cestovního ruchu ve výuce místního regionu.
Blatensko - místní region ve výuce na 2. stupni ZŠ
HULAČOVÁ, Klára
Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá charakteristikou místního regionu a jeho postavením ve vzdělávacích programech. Část praktická se zabývá poznatky získanými na základě empirického výzkumu. Shrnuje zjištění o způsobech výuky na základních školách a střední škole a výsledky, kterých žáci dosáhli při vědomostním dotazníku. Na základě tohoto šetření autorka navrhuje vlastní návrh koncepce výuky Blatenska, vycházejícího z platného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Potenciál CHKO Křivoklátsko pro Environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ
MÜLLEROVÁ, Barbora
Obsahem bakalářské práce je zjištění významu CHKO Křivoklátsko pro environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ. Nejprve byla provedena terénní šetření, díky nimž byly zjištěny informace o celkovém charakteru zájmového území a o jednotlivých naučných stezkách v CHKO Křivoklátsko. V rámci sběru informací v terénu byla oslovena a požádána o spolupráci ZŠ Křivoklát. Teoretická část práce se zabývá postavením tématu práce v kurikulárních dokumentech platných v České republice, kdy byly prostudovány Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Školní vzdělávací program a tematické plány ZŠ Křivoklát a vybrané učebnice zeměpisu s platnou doložkou MŠMT. Na základě všech získaných informací byl sestaven formulář a provedeno pilotní šetření mezi žáky 6. a 9. třídy ZŠ Křivoklát. Pilotní šetření znalostí žáků se týkalo ochrany přírody v České republice a místního regionu CHKO Křivoklátsko. Na základě výsledků pilotního šetření a ostatních získaných informací o zájmovém území byl subjektivně vyhodnocen význam CHKO Křivoklátsko pro environmentální výchovu na 2. stupni ZŠ. Následně byly navrhnuty náměty pro širší využití CHKO Křivoklátsko ve výuce, které mohou být předmětem podrobnějšího zpracování v diplomové práci.
Potenciál využitelnosti hry geocaching ve výuce zeměpisu na ZŠ se zaměřením na místní region ORP Chotěboř
ONDRÁČKOVÁ, Tereza
Hlavním tématem předkládané bakalářské práce je potenciál využitelnosti hry geocaching ve výuce zeměpisu na základní škole se zaměřením na místní region ORP Chotěboř. Stěžejním cílem je vytvoření námětů, jak zařadit hru geocaching do výuky zeměpisu, (konkrétně do problematiky místního regionu), na ukázce ORP Chotěboř. Teoretickou část práce představuje stručná fyzickogeografická a sociálněgeografická charakteristika zájmového území spolu se základními pravidly a zásadami hry geocaching. Nedílnou součástí je zasazení hry geocaching do vyučování zeměpisu na základě platných kurikulárních dokumentů, zejména RVP ZV. Zároveň je tato část práce podložena studiem další příslušné literatury. Praktická část práce zahrnuje vlastní terénní průzkum oblasti a následný rozbor již existujících keší v zájmovém území. Zejména jejich tematické zaměření poskytuje podklady pro závěrečnou kapitolu práce, která je zaměřena na předložení potencionálních námětů výuky tematického celku místní region za pomoci hry geocaching v rámci hodin zeměpisu na ZŠ.
Náměty na projektovou výuku místního regionu na II. stupni ZŠ (na příkladu mikroregionu Lipensko)
KOUBOVÁ, Jolana
Diplomová práce se zabývá tématem výuky místního regionu s využitím projektové metody ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem je vypracování návrhu učebního materiálu ve formě projektu pro výuku místního regionu na příkladu Lipenska. Teoretická část je zaměřena na základní principy a charakteristiku projektové výuky a dále na problematiku výuky místního regionu. V praktické části jsou pak výsledné návrhy vlastních výukových metod zpravovány ve formě pracovních listů.
Využitelnost geocachingu ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu Dačicko)
DVOŘÁK, Jan
Diplomová práce se zabývá tématem využitelnosti hry geocaching ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem je vytvoření návrhů, jakými lze hru geocaching zapojit do výuky zeměpisu na ZŠ, s praktickými ukázkami při výuce místního regionu Dačicko. Nedílnou součástí práce je analýza pojednávající o stavu keší v ORP Dačice a jejich využitelnosti v rámci navrhovaných výukových aktivit. Teoretická část práce je zaměřena na základní geografickou charakteristiku zájmového regionu a základní principy a pravidla hry geocaching. Zároveň jsou zmiňovány možnosti výuky učiva o místním regionu prostřednictvím hry geocaching. Výsledné návrhy vlastních výukových aktivit jsou zpracovány ve formě pracovních listů, které jsou plně aplikovatelné do výuky a autorem odzkoušené v praxi na ZŠ Dačice.
Evropsky významná lokalita Žofínský prales - Pivonické skály, možnosti zpřístupnění a edukace
KŘIKLAVA, Jan
Cílem diplomové práce je navrhnout možnosti zpřístupnění části Evropsky významné lokality Žofínský prales ? Pivonické skály a zapojení této oblasti do vzdělávání. Teoretická část diplomové práce se pokouší zpřehlednit složitou evropskou legislativu související s ochranou přírody. Dále popisuje vybranou oblast Novohradských hor, její specifika a předmět ochrany. Praktická část diplomové práce analyzuje základní znalost pojmů evropské legislativy mezi návštěvníky vybrané oblasti, navrhuje zastavení v EVL se specifickou tematikou a pokouší se srozumitelným způsobem artikulovat problematiku ochrany přírody pro vybrané skupiny turistů, školáků a dalších.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.