|
Domácí násilí z pohledu adolescenta
BURIANOVÁ, Jana
Domácí násilí z pohledu adolescenta Domácí násilí považuji za jedno z nejkrutějších zacházení člověka k člověku, především proto, že se děje mezi blízkými osobami. Je děsivé, že tam, kde se má člověk cítit nejbezpečněji, dochází k ubližování a násilí. Domácí násilí se děje kdekoliv, bez ohledu na sociální status, vzdělání, věk, pohlaví, atd. Tuto práci jsem zaměřila na adolescenty, protože mě zajímá, jaké informace, názory a zájem mají o problematiku domácího násilí. Dále jsem se část práce zaměřila na názor adolescentů na tělesné tresty v rámci výchovy. Tresty ve výchově se stávají stále více diskutovaným tématem a existuje na ně mnoho rozdílných názorů. Teoretická část práce byla zaměřena na podstatné informace související s domácím násilím a výchovou. Hlavním cílem práce bylo zmapovat informovanost adolescentů o problematice domácího násilí, dílčím cílem bylo zjistit názor adolescentů na tělesné tresty ve výchově. Současně práce ověřovala dvě předem stanovené hypotézy. Metodou zvolenou pro ověření hypotéz bylo dotazování pomocí techniky dotazníků. Ty byly určeny adolescentům ve věku 17 až 20 let, kteří studují v kraji Vysočina. Výzkumný soubor pro sběr dat z dotazníku je tvořen celkem 168 respondenty. Hypotéza 1 předpokládala, že dívky vykazují vyšší znalosti o problematice domácího násilí než chlapci. Tato hypotéza byla potvrzena. Hypotéza 2 předpokládala, že adolescenti nesouhlasí s fyzickými tresty ve výchově. Hypotéza 2 nebyla potvrzena. Respondenti z velké části s tělesnými tresty souhlasí, pokud se jedná o tresty přiměřené (např. pohlavek) nebo zasloužené. Bakalářská práce nabízí aktuální údaje o domácím násilí, o informovanosti a názorech adolescentů. Poukazuje na to, kde je potřeba zvýšit informovanost dospívajících o problematice domácího násilí. Práce může být k užitku odborné i laické veřejnosti, která se zajímá o domácí násilí a může být základem pro další studie nebo výzkumy v této oblasti.
|
|
Sociální prostředí jako faktor ovlivňující použití tělesných trestů při výchově předškoláků Sociální prostředí jako faktor ovlivňující použití tělesných trestů při výchově předškoláků
KLÍMOVÁ, Alžběta
Úvod diplomové práce je věnován historickým souvislostem postavení dítěte ve společnosti. Dále jsou definovány pojmy výchova, výchovný styl, výchovné prostředky i tělesné tresty. Nedílnou součástí práce je výčet a charakteristika faktorů ovlivňujících volbu výchovných prostředků. Pozornost je věnována i problematice důsledků tělesných trestů. Závěrem je přiblížena legislativa související s tělesnými tresty. Primárním cílem práce je zmapovat postoje rodičů k používání tělesných trestů pří výchově předškoláků. Dalším cílem je analyzovat zjištěné údaje z hlediska věku, vzdělání, pohlaví, rodinného stavu a příjmové skupiny. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum provedený technikou standardizovaného dotazníku. Na základě provedeného výzkumu a následné analýzy získaných výsledků je možné konstatovat, že většina respondentů považuje tělesný trest za přiměřený výchovný prostředek, a že faktorem nejvýznamněji ovlivňujícím výběr výchovných prostředků jsou zkušenosti s tělesným trestem v dětství.
|