Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 
Smluvní právo autorské
Vlasák, Tomáš ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
- SMLUVNÍ PRÁVO AUTORSKÉ Diplomová práce se zabývá smluvními závazky v oblasti autorského práva. Jejím účelem je popis právní úpravy nejfrekventovanějších smluvních typů v autorském právu. Cílem práce je porovnání právní úpravy smluvního práva autorského před rekodifikací soukromého práva v české republice, která byla provedena novým občanským zákoníkem, a po ní a upozornění na nejdůležitější koncepční změny nového kodexu ve vztahu k smluvnímu právu autorskému. Práce se skládá z osmi kapitol. Kapitola první obsahuje stručný přehled vnitrostátní právní úpravy smluvního práva autorského. Druhá kapitola vysvětluje nejdůležitější koncepty autorského práva s vazbou na právo smluvní - pojem subjektivního práva autorského a zákazu jeho převoditelnosti, pojem licence a souhlasu v autorském právu. Zařazeno je sem též pojednání o novém pojetí právního pojmu věci a na něj navazujícího pojmu vlastnického práva v novém občanském zákoníku ve vztahu k autorskému dílu a licenci. Kapitoly třetí až osmá obsahují popis úpravy nejčastějších smluvních typů autorského práva. Stěžejní je kapitola třetí, která podrobně rozebírá licenční smlouvu. Je zde upozorněno na specifika kontraktačního procesu při uzavírání licenčních smluv a na některé již tradičně sporné otázky, zejména v oblasti rozsahu licenčního oprávnění,...
Souběh autorskoprávní a známkové ochrany
Holub, Lukáš ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Souběh autorskoprávní a známkové ochrany Klíčová slova: Autorskoprávní, známková, ochrana, souběh Abstrakt: Práce analyzuje pojetí autorskoprávní a známkoprávní ochrany v českém právu a důsledky jejich současného působení. Cílem je zjistit, zda stávající úprava vyhovuje aktuálním trendům a požadavkům v naší společnosti, kde stále častěji dochází k propojování podnikání a umění a kde hranice mezi těmito obory jsou stírány. Obě ochrany jsou nejprve zařazeny do teoretických souvislostí právních odvětví duševního vlastnictví a práv k nehmotným statkům. Následující kapitoly vycházejí z v této části uvedených zásad, na nichž stojí kontinentální pojetí autorského práva a práva průmyslového vlastnictví. Následně je rozebrána úprava autorskoprávní ochrany a úprava známkové ochrany ve dvou samostatných kapitolách. Tyto kapitoly mají stejné členění a celý text je pojat tak, aby byly zdůrazněny podobnosti i odlišnosti obou institutů. Pozornost je věnována předmětu obou ochran, jejich subjektům, vzniku, obsahu, trvání, prostředkům, omezením, mezinárodním souvislostem i problematice licencování. V kapitole věnované souběhu jsou na reálných příkladech ilustrovány nejrůznější situace, ke kterým v praxi při současném působení těchto ochran dochází. V jednotlivých podkapitolách je pojednáno o předmětu souběhu, o časové...
Autorskoprávní ochrana počítačových programů
Pech, Štěpán ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout obecný přehled čím dál důležitější oblasti autorskoprávní ochrany počítačových programů. Tato práce se primárně zabývá právním řádem České republiky, ale zohledňuje i prameny mezinárodní. Práce začíná úvodem do problematiky autorskoprávní ochrany, definicí autorského díla, počítačového programu a dalších relevantních pojmů. Následuje pohled na historii počítačových programů a programování obecně jako základ pro následující právní výklad. Práce pokračuje pojednáním o mezinárodních aspektech, zejména s ohledem na stěžejní momenty ve vývoji této problematiky v mezinárodním měřítku (včetně přehledu Bernské úmluvy, TRIPS a aspektů evropského práva). Další kapitola se zabývá počítačovým programem jako předmětem autorskoprávní ochrany, včetně další klasifikace. Zároveň práce obsahuje definici autorství, spoluautorství, kolektivních děl a děl zaměstnaneckých. Samotné autorské právo, osobnostní a majetková práva, rozdíly mezi nimi a převoditelnost takových práv je předmětem následující kapitoly. Celkově osmá kapitola se zabývá problematikou licenčních smluv a licencí obecně, včetně výkladu o subjektech licenční smlouvy, druzích licencí, rozsahu licence a uzavírání licenční smlouvy, a to s ohledem na problematiku počítačových programů. Devátá kapitola pojednává o...
Let's Play videa z pohledu autorského práva
Hálek, Jakub ; Žikovská, Petra (oponent)
Let's Play videa z pohledu autorského práva Abstrakt Tato diplomová práce zkoumá Let's Play videa (novou, ale významnou a populární součást zábavního průmyslu) z pohledu autorského práva, a to především toho českého. Pochopitelně nemůže chybět ani pohled práva Evropské unie. S ohledem na globálnost problematiky obsahuje práce i vybranou zahraniční právní úpravu, judikaturu a odborné názory. Jelikož je problematika Let's Play videí novou a téměř neprobádanou oblastí, tato diplomová práce zkoumá a vymezuje nejen samotná Let's Play videa, ale také jejich tvůrce. Zároveň identifikuje i zdroje příjmů z takové tvorby, zúčastněné osoby a jejich zájmy, které spolu mohou kolidovat. Vzhledem k existenční provázanosti Let's Play videí s videohrami, zkoumá tato diplomová práce i relevantní autorskoprávní aspekty videoher. Vedle otázky autorskoprávní klasifikace Let's Play videí se tato práce zabývá i ne zcela zjevnými důsledky takové klasifikace. Rovněž jsou analyzovány možné právní tituly pro užití videoher a jejich prvků při tvorbě, zveřejňování a monetizaci Let's Play videí. Následně je v této diplomové práci i právně rozebrána současná celosvětová licenční praxe v dané oblasti. Přestože byl shledán převažující kladný přístup videoherních společností k Let's Play tvorbě a k její monetizaci prostřednictvím...
Kolektivní správa autorských práv k dílům hudebním v českém právu
Matějičný, Tomáš ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Předmětem této práce je kolektivní správa hudebních děl v České republice. Autorské právo je samostatným druhem oblasti nazývané právo duševního vlastnictví a jeho cílem je ochrana autorských děl. Nehmotná povaha těchto děl je pak důvodem jejich snížené možnosti ochrany samotnými autory. To je také důvod, proč se autoři začali sdružovat za účelem společné ochrany jejich práv a začali zakládat kolektivní správce. Díky nim mohou lépe ochraňovat svá práva a prosazovat společné zájmy. Při plnění této činnosti jednají kolektivní správci vlastním jménem avšak na účet zastupovaných autorů. Kolektivní správci zastupují zejména dva druhy majetkových práv- mechanická práva (rozmnožování, pronájem, atd.) a provozovací práva (koncerty, reprodukovaná hudba atd.). Díky celosvětovému boomu internetového pirátství příjmy z mechanických práv na počátku 21. století drasticky klesly. V souladu s tímto trendem klesl i význam mechanických práv v jejich původní podobě. Díky tomu je obsah této práce zaměřen spíše na provozovací práva, která jsou spojena se sdělováním děl veřejnosti. Význam mechanických práv se přesouvá na internet a promítá se i v rámci tzv. náhradních odměn vybíraných v souvislosti s výkonem práva na pořízení rozmnoženiny pro osobní potřebu. Těmto tématům jsou věnovány i speciální kapitoly. Provozovací...
Copyright infringement on the internet
Bejdák, Marián ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Wünschová Pujmanová, Alexandra (oponent)
Predkladaná práca sa zaoberá právnou úpravou internetu v podmienkach Českej a Slovenskej republiky, európskeho zákonodarstva a ochranou šírenia diel prostredníctvom internetu. Špecifikuje proces vzniku internetovej siete v kontexte historického vývoja a jeho nástrojov (web stránky, diskusné fóra, elektronická pošta, torrenty), vymedzuje pojem porušenia autorského práva a jeho úpravu v medzinárodnej legislatíve, konkrétne formy a spôsoby porušenia na sieti, šírenie multimediálnych diel, zodpovednostné vzťahy pri náhrade škody.
Hranice autorského díla ve vizuálním umění
Sýkora, Matěj ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Resumé: Hranice autorského díla ve vizuálním umění Tato diplomová práce se primárně zabývá pojmem autorského díla v platném českém právu a jeho vztahem k dílům současného vizuálního umění. Hlavním cílem práce je provést důsledný rozbor pojmových znaků autorského díla podle zákona č. 121/2000 Sb. (včetně klíčových a ne vždy vhodně vykládaných pojmů, jako jsou umělecké dílo, originalita či kreativita) a následná aplikace těchto znaků na příklady významných světových děl vizuálního umění dvacátého a dvacátého prvního století. Snahou autora práce je zjistit, zda i specifická díla vizuálního umění splňují "legální požadavky" kladené na autorská díla, a díky tomu mohou požívat v rámci českého právního řádu autorskoprávní ochrany. Právě toto usilování o identifikaci hranice mezi autorskými díly a objekty, jež pod definici autorského díla nespadají, se odráží v samotném názvu práce. Text této diplomové práce je rozčleněn do dvou hlavních celků. První, jenž je těžištěm celé práce, se nazývá "Hranice autorského díla", druhý pak nese označení "Hranice apropriace". V obecné části prvního celku dochází k detailnímu teoretickému zkoumání konceptu autorského díla podle českého autorského zákona v kontextu vizuálního umění: na analýzu pojmových znaků autorského díla navazuje zkoumání časových aspektů autorskoprávní ochrany...
Autorskoprávní ochrana databází
Šenkyřík, Boris ; Dobřichovský, Tomáš (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
RESUMÉ Tato práce se zabývá fenoménem databází z normativního pohledu; zkoumá je z hlediska právního, s akcentem na ochranu poskytovanou právem duševního vlastni ví a jejich ukotvení v právním řádu České republiky. Její přínos lze především spatřovat ve zpracování rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie k harmonizované úpravě, která poměřuje ke znění ustanovení směrnice o právní ochraně databází (respektive autorského zákona) a analyzuje jejich dopad. Práce je strukturována do jedená i částí, přičemž druhá poskytuje stručný úvod do problematiky databází, třetí část pak pojednává o databázích z mezinárodněprávního hlediska. Ohnisko této práce spočívá v části čtvrté až osmé, které poskytují exkurz do problematiky evropského práva a jeho sekundárních pramenů, následovaný výkladem o směrnici o právní ochraně databází, a to jak o jejich autorskoprávních aspektech a právu sui generis, tak i o její kritice a následné revizi Komisí. Devátá část si všímá alternativních způsobů ochrany databází. Závěrečné části práce pak hodnotí současný stav na poli právní ochrany databází a načrtává možná vhodná řešení de lege ferenda.
Umělá inteligence a právo duševního vlastnictví
Přibyl, Tomáš ; Petrlík, David (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
Umělá inteligence a právo duševního vlastnictví Tato diplomová práce pojednává o vztahu umělé inteligence a práva duševního vlastnictví. Hlavním cílem této práce je poskytnout jejímu čtenáři ucelený přehled o problematice práva duševního vlastnictví v souvislosti s tvorbou umělé inteligence. Práce především zkoumá, zda je možné, aby práva duševního vlastnictví k autorským dílům nebo vynálezům nabyla sama umělá inteligence. V případě nemožnosti získání práv samotnou umělou inteligencí, poté pátrá, kdo se podle současné právní úpravy stane vlastníkem práv duševního vlastnictví, a to jak v zahraničí, tak v tuzemsku. Za účelem naplnění výše uvedených cílů je práce rozdělena do 4 částí, které se následně dělí do kapitol. První úvodní část je zaměřena na samotnou umělou inteligenci. Je pojednáno o její definici, kategorizaci a jsou připojeny úvahy nad možností zařazení umělé inteligence do kategorie fyzických nebo právnických osob. Zároveň je rozebrán návrh Výboru pro právní záležitosti Evropského parlamentu na vytvoření nové speciální kategorie elektronické osoby, a kromě toho též sám autor diskutuje nad výhodami a nevýhodami zavedení nové kategorie osoby, přičemž nadále používá termín elektronická osoba. Autorskému právu a umělé inteligenci se věnuje druhá část, za tímto záměrem se dělí na kapitoly o...
Ochrana počítačových her a videoher
Kamenický, Lukáš ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Petrlík, David (oponent)
Ochrana počítačových her a videoher Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá právní ochranou počítačových her a videoher. Jejím hlavním cílem je analyzovat českou právní úpravu ochrany videoher a zjistit, zda je pro současný stav vzrůstajícího herního průmyslu dostačující, a to porovnáním s úpravou v jiných státech a úvahami de lege ferenda. Vedlejším cílem práce je sloužit jako stručný praktický průvodce pro herní vývojáře, kteří si s právní ochranou svých titulů vzhledem ke komplexnosti právní úpravy nevědí rady. Práce se kromě české právní úpravy na národní úrovni zabývá také úrovní mezinárodní a komunitární, z kterých právě ta česká vychází. Práce se fakticky člení na šest částí. První část stanovuje cíle práce a cestu k jejich dosažení. Druhá část rozebírá důležité teoretické pojmy, nabízí historický kontext a uvádí tak čtenáře do problematiky videoher. Třetí část se soustředí na mezinárodní úmluvy potenciálně aplikovatelné při ochraně videoher, na právní úpravu ve Spojených státech amerických, které jsou jedním z nejvýznamnějších herních trhů na světě, a nakonec na právní úpravu na úrovni Evropské unie a v jednotlivých evropských zemích. Čtvrtá část podrobně představuje možné formy právní ochrany videoher v rámci českého právního řádu. Od ochrany autorskoprávní, přes ochranu právy průmyslovými až po...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.