|
Aritmetická třída - základní pilíř piaristického školství v českých zemích
Bartůšek, Václav ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Čornejová, Ivana (oponent) ; Vorel, Petr (oponent)
Aritmetickou třídu piaristických škol, rozšířenou po všech řádových provinciích, které postupně během vývoje piaristického řádu do osvícenských školních reforem a úprav vznikaly, se dosud žádná podrobnější studie nezabývala. Působnost této třídy bývala v dějinách piaristického různě vykládána a interpretována. Také se zařazením do tehdejšího školního sytému činilo mnohým autorům určité potíže. Většina ji pokládala za doplněk základní školy, za jakousi nouzovou třídu, jenž umožňovala těm žákům, kteří z nejrůznějších důvodů nemohli studovat u piaristů dále na gymnáziu snadnější vstup do praxe, nebo za ústupek šlechtickým, později pak mnohem více také měšťanským, zakladatelům řádových kolejí, v t om smyslu, že se vyhoví jejich požadavkům vyučit jejich synky v kupeckých počtech. Pokud si autoři všimli, že výuka v aritmetických třídách převyšovala svým zaměřením a požadavky kladené na běžnou třídu základní školy, často j im dělalo potíže zařazení této třídy zaměřené na reálnou výuku do tehdejšího školního systému. Váhalo se v otázce, zda aritmetická třída, zejména její vyšší oddělení, byla reálnou třídou, která mohla připravovat absolventy pro další studium a specializovaná zaměstnání technického zaměření, nebo odkladištěm pro nenadané studenty, které bylo třeba, obzvláště v době nátlaku v tomto směru před...
|
|
Počátky vzdělávání v Českém Krumlově
VIKTORA, Michal
Práce se zabývá tématem počátků vzdělávání v Českém Krumlově. Toto téma je významné především z toho důvodu, že je možné určit, jaké jsou kořeny školství v dané oblasti a jaké byly vlivy, které vzdělávání ovlivňovaly. Školství v Českém Krumlově má velmi dlouhou tradici a poukazuje na skutečnost, že vzdělávání mělo v Jižních Čechách velmi důležitou roli. Práce pojednává především o základech školství v Českém Krumlově. Vzdělávání v tomto městě se datuje až do 14. století. Ale v tomto období škola pouze vznikala, rozvíjela se ve stoletích následujících. Vzhledem k tomu, že se práce zabývá především počátky vzdělávání, zaměřuje se především na dobu předbělohorskou, ale stručně charakterizuje i období další. Kromě školství klasického se práce zaměřuje i na vzdělání umělecké. Práce stručně pojednává i o obecných počátcích vzdělávání na Českokrumlovsku.
|