Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  předchozí11 - 16  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
Janda, Filip ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Karľa, Michal (oponent)
Vprvní kapitole se podíváme na transformaci a evoluci fotoaparátu, který na své cestě za přeměnou v komunikační medium urazil dlouhou cestu z fáze neohrabaného stroje na skleněné desky do fáze všudypřítomného osobního digitálního společníka pro každý den. Ve druhé kapitole prozkoumáme dopad digitalizace na teoretické pojetí fotografie a na její pozici v kontextu současnosti. Dále se dotkneme hnutí pragmatismu (primárně verzí Charlse Sanderse Peirce a Williama Jamese), což nám umožní nahlížet na naše téma jako na problém více holisticko-interaktivní než jako na fragmetované kusy skládačky. Čtvrtá kapitola je věnována schopnosti symbolického myšlení - ve světě tak unikátního prvku, že je k nalezné pouze u lidského druhu, a jehož principy se velice blíži myšlenkovo-znakovému systému navrženého Peircem. V páte a poslední kapitole uvidíme, jak to vše lze spojit s samotným fotografiím, když jsou použity současným digitálním intecinálním sémiotickým způsobem. I
Sémiotická analýza vybraných audiovizuálních reklam na dětské produkty
Paulová, Šárka ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Kladný, Tomáš (oponent)
Cílem diplomové práce je provést sémiotickou analýzu vybraných audiovizuálních reklam na dětské produkty. Práce bude kromě úvodu a závěru obsahovat část teoretickou a empirickou. V teoretické části představím sémiotiku i s jejím dělením jako vědní obor, osvětlím pojem znaku, semiózy a proberu koncepci znaku tří představitelů sémiotiky-Ferdinanda de Saussura, Charlese S. Peirce a Rolanda Barthese. Dále se budu zabývat reklamou. Popíšu reklamní diskurz, komunikační a marketingový mix a druhy reklam. Představím televizi jako reklamní médium a přejdu k psychologii reklamy, kde se budu zabývat metodami získávání pozornosti spotřebitelů. Dále se budu zabývat dětským adresátem, dětským marketingem, dětmi a televizní reklamou, jak vnímají televizní reklamu děti podle věku, jak eliminovat vliv reklamy na děti a nakonec regulací reklamy. V empirické části pak provedu samotnou sémiotickou analýzu (denotaci, konotaci) vybraných audiovizuálních reklam na dětské produkty. Představím metodu výzkumu a budu se snažit potvrdit hypotézy, že reklamy využívají jako metodu získání pozornosti dětí především emoce, ale když je reklama na dětský produkt cílená na dospělé (plenky, dětská výživa), využívá spíše metodu poskytování informací. Dále budu zkoumat, jaké mýty dnešní doby reklamy na dětské produkty posilují a...
Přesvědčivost a znaky: sémiotika a rétorika jako komplementární disciplíny
Švantner, Martin ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Višňovský, Emil (oponent) ; Šíp, Radim (oponent)
Přesvědčivost a znaky: sémiotika a rétorika jako komplementární disciplíny Práce prověřuje hypotézu o komplementaritě sémiotiky a rétoriky, jak v systematickém, tak historickém kontextu. V první části se práce věnuje pozdně moderní interpretaci dějin rétoriky, sofistiky a sofistické rétoriky (ukazuje proč je třeba mezi těmito pojmy rozlišovat). Tato problematika je ilustrována na debatě o pragmatice a interpretaci antické rétoriky v anglosaské filosofii na konci dvacátého století. Za výchozí bod zkoumání práce určuje téma persvaze, které je společné jak rétorice, tak sémiotice. Téma je rozvinuto v části druhé, prostřednictvím analýzy pozdního díla Ch. S. Peirce; zejména pak jeho pojetí klasifikace znaků, sémiotiky jakožto rétoriky, s důrazem na jeho koncept pragmatismu, který zkoumané propojuje. V závěru je shledáno, že přinejmenším pro svoji specifickou tematizaci znaku a persvaze jsou rétorika a sémiotika komplementární. Klíčová slova Rétorika, sémiotika, persvaze, persuase, sofisté, Lyotard, Vitanza, Nietzsche, Peirce, Deleuze. Abstract: Persuasion and Signs: Semiotics and Rhetoric as Complementary Disciplines The hypothesis we consider in this dissertation is that of complementarity of semiotics and rhetorics, both in symstematical and historical context. The first part deals with the late...
Problém autenticity fotografie: svědectví a dějinné vědomí
Černý, Vladimír ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Borecký, Felix (oponent)
Diplomová práce poukazuje na negativní jev popírání holocaustu, objektivní hlediska svědectví, autenticitu fotografie a východiska dějinného vědomí v kontextu postmoderní situace. I přes potřebu objektivního svědectví fotografie, jako pádného argumentu proti popírání holocaustu, je zpochybněna autenticita fotografie. Možnosti manipulace fotografie, jak obsahové, tak významové, jsou zkoumány prostřednictvím Peircovy sémiotiky, především skrze trichotomii ikón, index a symbol. Jako možné východisko zkoumání historických pramenů, včetně fotografie, v dnešní pluralitní době je navrhováno dějinné vědomí. Klíčová slova fotografie, autenticita, manipulace, Peirce, dějinné vědomí, holocaust
Hudba jako znak
JAROLÍMOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou hudebního znaku. Jakým způsobem lze hovořit o hudebním znaku a jaké prvky hudebního materiálu se mohou stát znakem? To jsou základní otázky, kterými se budeme zabývat. Práce je rozdělena do tří částí. První se věnuje obecné teorii znaku. Pomocí historického přehledu stěžejních příspěvků filosofů a myslitelů odhalíme základní pojmy a problémy sémiotiky. Ve druhé části se podíváme na historickou reflexi hudebního znaku s cílem zjistit, jakým způsobem se v jednotlivých vývojových obdobích evropské hudby zacházelo s hudbou a hudebním znakem. Ve třetí části se zaměříme jednak na hudební sémiotiku, ale přihlédneme také k určitým problémům hudební estetiky a psychologie. Na závěr přehledně shrneme odpovědi na výše položené otázky.
Symbol a jeho role v myšlení člověka a počítače
Bečev, Ondřej ; Bruckner, Tomáš (vedoucí práce) ; Sigmund, Tomáš (oponent)
Tato práce si položila za cíl prozkoumat princip symbolizování, se zvláštním ohledem k probádání úlohy symbolů v poznávacích procesech a v procesech myšlení. Dalším cílem pak bylo srovnání usuzovacích mechanismů přirozených (lidských) a umělých, a snaha popsat, jakým způsobem se v nich uplatňují symboly. Obsah práce je založena na poznatcích sémiotiky. Významem samotné práce je pak jednak stručný, systematický a široký úvod do sémiotiky a problematiky znaků a symbolů. Za druhé pak probádání hranice mezi poznáváním, myšlením a symboly. Přínosem v této oblasti je pak formulování základních problémů v těchto oblastech.. Práce je rozdělena do tří kapitol. První, nejobsáhlejší část je věnována exkurzu do jednotlivých koncepcí symbolizování. Druhá kapitola se věnuje otázce poznávání, a úloha symbolů v těchto procesech. . A ve třetí je stručně nastíněna úloha symbolů v umělém myšlení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   předchozí11 - 16  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.