|
Přechod mezi slovním a algebraickým vyjádřením. Žákovské strategie a obtíže
Novotná, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Roubíček, Filip (oponent)
Cílem této diplomové práce je získat vhled do problémů, které mají žáci při přechodu mezi slovním a algebraickým vyjádřením, prostřednictvím analýzy jejich řešitelských procesů. Práce je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část práce obsahuje tři celky. První je věnován analýze tří vybraných řad českých učebnic pro základní školy z hlediska výuky pojmu proměnná a algebraických výrazů. Další celek se zabývá mezinárodním srovnávacím výzkumem TIMSS a úspěšností českých žáků 8. ročníků v oblasti Algebra. V třetím celku jsou popsány výsledky zahraničních výzkumů týkajících se problematiky přechodu mezi slovním a algebraickým vyjádřením. Jádrem práce je experimentální část, jejímž cílem bylo popsat obtíže, s nimiž se žáci v dané oblasti potýkají, a identifikovat jejich pravděpodobné zdroje. Podkladem pro vlastní výzkum byla sada 9 úloh vycházejících z uvolněných úloh výzkumů TIMSS. Cílovou skupinou byli žáci 9. ročníku základní školy, s nimiž bylo provedeno šetření metodou rozhovoru nad řešením úloh. Nejprve byla provedena pilotní studie na vzorku 3 žáků, během které byla prověřena sada testovacích úloh. Hlavní studie se zúčastnilo 8 žáků. Rozhovory byly nahrávány a posléze kvalitativně zpracovány po jednotlivých úlohách. Analýza každé úlohy končí shrnutím jevů, které se v jejím...
|
| |
|
Drozdovy okruhy
Nytra, Jan ; Doupovec, Miroslav (oponent) ; Kureš, Miroslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou Drozdových okruhů. V úvodu jsou připomenuty vybrané partie z teorie algebry, potřebné pro jejich zavedení. Následující kapitola je věnována příkladu Dozdova okruhu. Dále následuje část, ve které se zabýváme Weilovými algebrami - ukazuje se, že Drozdovy algebry nad polem reálných čísel jsou specifickým příkladem Weilových algeber. Také zde konstruujeme grupy algebrových automorfismů těchto algeber. V poslední části se věnujeme Lieovým grupám, protože grupy algebrových automorfismů Weilových algeber jsou příklady Lieových grup.
|
|
Sbírka problémových úloh z algebry a geometrie
SIGMUNDOVÁ, Alexandra
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvořit sbírku řešených příkladů na téma: "problémové úlohy z algebry a geometrie". Sbírka by měla sloužit žákům na druhém stupni základní školy a měla by pomoci při rozvoji logického myšlení pomocí tabulek, grafů nebo obrázků. Příklady jsou rozděleny do tří kapitol, které jsou ještě děleny abecedně do subkapitol.
|
|
Úvod do programu wxMaxima
FILIP, Lukáš
Obsahem této práce je vytvoření stručného, ale kompletního úvodu do práce s programem wxMaxima při výpočtech na úrovni základní a střední školy. Práce je doplněna o ukázkově řešené příklady a také o ukázková videa pro názornější a rychlejší představení vybraných úkonů a operací prováděných s programem.
|
|
Aritmetika a algebra v zájmové matematice pro žáky 1. stupně ZŠ
SUČÁKOVÁ, Renata
Hlavním obsahem diplomové práce je rozbor jednotlivých hodin ze zájmového kroužku matematiky s příklady řešených úloh. Práce by mohla posloužit hlavně učitelům zájmové matematiky na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce je rozdělena do 2 částí. První část vymezuje hlavní teoretická východiska práce. Druhou částí práce je rozbor jednotlivých hodin a vybraných úloh, které žáci řešili v rámci zájmového kroužku. Součástí práce je sbírka úloh obsahující příklady z aritmetiky a algebry vhodnými pro žáky 1. stupně ZŠ.
|
|
Vybrané partie z algebry a jejich aplikace
JAKEŠOVÁ, Olga
Cílem bakalářské práce bylo vytvořit rozšiřující učební pomůcku použitelnou pro studenty předmětu ?Algebra III.? na pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Text je koncipován tak, aby byl vhodný jak pro studenty učitelství matematiky na ZŠ i SŠ, tak i pro studenty oboru finanční matematika. Ukazuje zejména na praktické aplikace části algebraických metod v reálném životě.
|
| |