Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 118 záznamů.  začátekpředchozí107 - 116další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Změna ústavy v Maďarsku: analýza okolností, průběhu a dopadu
Štveráková, Iveta ; Němec, Jan (vedoucí práce) ; Smetanková, Daša (oponent)
V Maďarsku od 1. ledna 2012 platí nová ústava, která se již od okamžiku schválení potýká s negativní kritikou nejen na domácí půdě, ale především ze zahraničí. Kritika se týká jak procesu vytvoření a schválení nové ústavy, který proběhl během roku 2011, tak i jejího obsahu. Ústavě je vytýkáno především narušování demokratických principů. Cílem práce proto bude analyzovat proces vytvoření a schválení této ústavy, její obsah a reakce domácích i mezinárodních aktérů. Na Maďarsko byla v dubnu 2012 kvůli některým sporným ustanovením v ústavě podána žaloba k Soudnímu dvoru EU. V práci se proto také zabývám příčinami tohoto závažného rozhodnutí a zároveň způsobem, jakým bylo s Maďarskem kvůli nesrovnalostem v ústavě jednáno.
Platonovo pojetí spravedlnosti v Ústavě
HUŠEK, Jakub
Primárním cílem této práce je Platonovo pojetí spravedlnosti představené v dialogu Ústava, který je zároveň jeho nejznámějším dílem. První kapitola je věnována historickému pozadí otázek po spravedlnosti. Zařazena byla z důvodu uvedení do dané problematiky, a také proto, že tyto prvotní myšlenky měly vliv na formování Platonových názorů. Druhá kapitola se soustředí na hlavní cíl práce a popisuje Platonovo postupné odhalování spravedlnosti. Závěrečná třetí část je zaměřena na problémové prvky jeho teze a zároveň je v ní provedeno srovnání s pojetím Aristotelovým.
Srovnání pravomocí prezidenta v období první Československé republiky a dnes vzhledem k moci výkonné
TISOŇOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá srovnáním ústavních pravomocí dvou důležitých prezidentů naší republiky ve dvou různých historických obdobích české státnosti, a to prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka a Václava Havla. Řeší pravomoci jim svěřené a týkající se zejména výkonné moci, vlády republiky. Srovnání se zabývá jejich rozsahem a použitím v reálném politickém životě. V úvodu mé práce stručně seznámím, za jakých okolností se oba významní muži dostali do tak význačné pozice v českém státě a v souvislosti s tím krátce popíši i události vedoucí ke vzniku obou ústav, Ústavy z roku 1920 a Ústavy schválené Českou národní radou v prosinci roku 1992, které jsou klíčovými podklady pro vznik a zpracování mé bakalářské práce. Nejdůležitější část této práce obsahuje vlastní komparaci udělených pravomocí a následné využití v praxi.
Přechod k demokracii v Peru v 80. letech a následný vývoj země
Zavoralová, Veronika ; Volenec, Otakar (vedoucí práce) ; Kochan, Jan (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje přechod k demokracii v Peru a sleduje, jaký byl následný vývoj této země po nastolení demokratického režimu. Vzhledem k tomu, že je demokracie stěžejním pojmem práce, nejprve se tento termín definuje a dále se hodnotí jeho současný stav ve světě a podrobněji v Latinské Americe. Práce poukazuje na to, že přechod k demokracii v Peru byl v mnoha ohledech podobný ostatním demokratizačním procesům v Latinské Americe, ale že zároveň vykazoval určitá specifika. Práce na závěr hodnotí současný stav demokracie v Peru podle toho, jak ji vnímají samotní obyvatelé této země.
Postavení národnostních menšin: případ Španělska
Slaměnová, Lucie ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Rey, Martin (oponent)
Předmětem bakalářské práce je postavení národnostních menšin v případě Španělska. Cílem práce je zjistit, jestli je postavení menšin ve Španělsku pro tuto zemi efektivní. Bakalářská práce je rozdělena do tří částí - definice pojmu národnostní menšina, historické předpoklady a popis španělské ústavy. V první části se snažím o definování problematiky národnostních menšin. V druhé části se zabývám analýzou historických souvislostí s postavením národnostních menšin ve Španělsku. V poslední části se zabývám popisem španělské ústavy.
Vliv islámu na postavení Turecka v mezinárodním společenství: Turecko a EU. Dimenze lidských práv
Stavjaňa, Petr ; Lehmannová, Zuzana (vedoucí práce) ; Novotná, Yvona (oponent)
Cílem práce je analyzovat pokroky, které Turecko udělalo v oblasti lidských práv a určit, jak významnou roli hraje islám. Práce se pokouší vyvrátit myšlenku, že v muslimské společnosti není možné vytvořit fungující legislativní systém, který bere dostatečný ohled na ochranu lidských práv. Jako teoretický základ posloužily především reformy z 20. a 30. let 21 století. Pro analýzu pokroků v oblasti legislativy byla použita Turecká ústava jako základní dokument, který je nejvýznamnějším předmětem zájmu Evropské unie. Klíčovou částí práce je analýza aktuálních problémů v oblasti lidských práv a kritika ze strany mezinárodního společenství, především Evropské unie, které musí Turecko čelit. Práce se pokouší určit, jak významnou roli v problematice hraje islám.
Orgány finanční správy obce - souvislosti a porovnání s EU
ŽEMLIČKOVÁ, Kamila
Bakalářská práce pojednává o orgánech finanční správy obce, jejich souvislostí v porovnání s EU. Snahou je objasnit otázku: "Co je obec?", "Jaké jsou její orgány?", "Jakým způsobem vykonává samostatnou a přenesenou působnost?". Cílem práce je zmapovat činnost, resp. vymezit kompetence orgánů finanční správy obce. Obec je základem státu. Ústava České republiky charakterizuje obec jako základní územní společenství občanů, které má právo na samosprávu. Každá část území našeho státu je součástí území některé obce. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, dává širokou možnost se sdružovat, zakládat svazky. V České republice, podobně jako v jiných státech EU, vytváří jednotlivé obce sdružení podle svých zájmů. Obce mají úkoly jak v oblasti samostatné působnosti, tak i v oblasti státem přenesené působnosti. Praktické uplatňování zákonů a předpisů se přitom neobejde bez potíží. Obce musí plnit úkoly shora, ale v podstatě nemají možnost působit zpětně a ovlivňovat podobu legislativy. Stát je jediný a může proto definovat své zájmy podle svých představ. Naproti tomu obcí je nespočet a navzájem se od sebe liší. Nesourodost dílčích zájmů jednotlivých obcí je tak pochopitelná. Samosprávné orgány mají v České republice rozsáhlé pravomoci. Tato skutečnost ale s sebou přináší i velkou odpovědnost. V České republice je v kolem 6 254 samosprávných obcí, z nichž celá řada má i poměrně rozsáhlou přenesenou působnost ze státu. O finančních prostředcích, které protékají finančními orgány územní samosprávy {--} jde o více než 250 mld. korun ročně {--} rozhodují zastupitelé v obcích a zastupitelé na úrovních krajů.
Senát třikrát v historii Československa a České republiky
Broklová, Eva
Dvoukomorový systém je teoreticky neslučitelný s nedělitelnou suverenitou národa. Československé revoluční Národní shromáždění 1918-1920 bylo jednokomorové. Vytvoření senátu v ústavě z roku 1920 se stalo předmětem střetů mezi politickými silami. Senát plnil roli v dvoukomorovém systému v moderním státě, neboť v něm seděli jiní lidé. Podle Ústavního dekretu z roku 1944 bylo Národní shromáždění po válce jednokomorové. Možnosti využít senátu jako hráze majorizování Slováků nebo proti radikalismu nebylo využito. Ústava České republiky zavedla Senát, ale zřídila jej až v roce 1996.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 118 záznamů.   začátekpředchozí107 - 116další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.