Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,050 záznamů.  začátekpředchozí1031 - 1040další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Evaluace primární prevence na základních školách.
PRŮCHOVÁ, Dominika
Cílem primární prevence je odradit od rizikového chování či zahájení rizikového chování posunout do co nejpozdějšího věku. Z toho důvodu byly stanoveny mechanismy primární prevence, kde jako hlavní vykonavatel jsou pověřeny školy a školská zařízení. Hlavní činitel na utváření postojů a výchově dětí je bezesporu rodina, avšak ta velmi často selhává v preventivním dění v návaznosti na rizikové chování. Rodina má jasně nezastupitelnou roli, kterou má ve společnosti suplovat škola, prostřednictvím svých realizovaných preventivních programů. Každá základní škola je povinna vypracovat tzv. "minimální preventivní program``, podle metodického pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Na kolik jsou preventivní opaření ze strany školního prostředí účinná, se pokusím zjistit v této práci. K výzkumu je použita metoda kvalitativního výzkumu, formou obsahové analýzy dat, získaných z minimálních preventivních programů a z dříve provedených výzkumů, zaměřených na rizikové chování. Takto získaná data byla vzájemně komparována, analyzována na základě jejich dostatečnosti a plného zastoupení vyskytujícího se rizikového chování. Data byla dále evaluována prostřednictvím polořízeného rozhovoru s krajskou koordinátorkou prevence sociálně patologických jevů. Výzkumný soubor tvoří základní školy z Českých Budějovic a z Třeboně, celkem 10. Cílem diplomové práce bylo Zmapovat oblast primárně preventivních aktivit v základních školách na základě jejich včasnosti a zastoupení prevence vybraného rizikového chování provést evaluaci.
Vybrané rizikové chování a společensky nežádoucí jevy u dětí základních škol
SUCHELOVÁ, Markéta
Práce se zabývá vybraným rizikovým chováním a společensky nežádoucími jevy u dětí základních škol. Data pro tuto práci byla sbírána v devátých třídách základních škol v Jihočeském, Středočeském a Ústeckém kraji. Pro zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku, na základě jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy. Respondenti vyplňovali dotazníky ve školním prostředí, ovšem s vyloučením jim blízké autority z důvodu získání co nejvyšší validitu dat. Práce obsahuje teoretickou část, která popisuje jednotlivé vybrané jevy, předchozí statistiky jejich výskytu, stejně jako období života, ve kterém se respondenti nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle a je zde popsán vlastní výzkum a diskuze s autory, z nichž jsem čerpala. Cílem práce bylo zmapovat výskyt a rozsah vybraných jevů u žáků devátých tříd základních škol. Dílčími cíli bylo porovnání jevů mezi jednotlivými regiony a komparace dat s realizovanou prevencí. Z výzkumu vyplývá, že vybrané jevy se vyskytují ve všech regionech, žádný z jevů neabsentuje v žádném kraji. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky tolerovaných látek, tedy alkoholu a tabáku. Každý z vybraných krajů je ohroženější v jiné formě rizikového chování než ostatní regiony. Jako nejrizikovější se ukazuje kraj Jihočeský s nejvyššími zkušenostmi žáků s nelegálními drogami, a to jak v počtu zkušeností, tak ve frekvenci užívání. Z výzkumu dále vyplývá, že realizace primární prevence přichází téměř u všech forem vybraného rizikového chování pozdě, a to často až po vlastním zapojení žáka či jen krátce před ním. Výsledky práce je možné využít praxi, např. lektory primární prevence, školními metodiky prevence k sestavení Minimálních preventivních programů a v neposlední řadě k výuce a pro potřeby dalších výzkumům.
Znalosti a zkušenosti z oblasti drog u dětí základních škol ve městě a na vesnici
MALÁ, Eliška
Tématem bakalářské práce je Znalosti a zkušenosti z oblasti drog u dětí základních škol ve městě a na vesnici. Drogy jsou v dnešní době celosvětovým problémem, který se dotýká každého z nás. V České republice se zatím nedaří účinně ovlivňovat postoje a zvyklosti dospělého obyvatelstva, pokud jde o užívání drog. V případě mládeže je situace bohužel ještě složitější, protože dnešní společnost nemá dostatečnou vůli k efektivnímu prosazování zákonných omezení dostupnosti drog. V prostředí škol není v dnešní době dostatečně podporována výchova ke zdravému životnímu stylu. Zdravý způsob života není dostatečně propagován ani v zájmových volno časových organizacích pro děti a mládež. Často bohužel ani rodiče nejsou vhodným vzorem, pro své dospívající děti, pokud jde o užívání návykových látek. Nakolik děti ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstají, v užívání drog, zjišťuje moje bakalářská práce. Cílem šetření je zjistit, jaké znalosti a zkušenosti mají žáci 9. tříd z měst a venkova z oblasti drog a následně posoudit, nakolik jsou tyto znalosti a zkušenosti s drogami u respondentů z města a venkova rozdílné. Pro zjištění těchto cílů byly stanoveny dvě hypotézy na jejichž základě byl zvolen kvantitativní výzkum, metodou dotazování, formou anonymních dotazníků. Dotazník zjišťoval v kolika letech respondenti získali první zkušenost s jednotlivými drogami, samotné užívání, informovanost respondentů z oblasti legislativy drog, protidrogové prevence a znalost pojmů z oblasti drog. Dotazník obsahoval celkem 31 otázek. Skupinu dotazovaných tvořili žáci 9. tříd na základních školách v Českých Budějovicích, Strakonicích, Katovicích a Volenicích. Bylo rozdáno celkem 298 dotazníků, návratnost byla 100%. Výsledky výzkumu potvrdily hypotézy. V první hypotéze byl předpoklad, že žáci základních škol ve městě mají více znalostí z oblasti drog než žáci základních škol na vesnici. Tento předpoklad se potvrdil. Na otázky, týkající se znalostí respondentů z oblasti drog odpovídali správně častěji respondenti z města. Druhá hypotéza předpokládala, že žáci základních škol ve městě mají více vlastních zkušeností s užitím ilegální drogy než žáci základních škol na vesnici. I tato hypotéza byla potvrzena. Zkušenost s ilegální drogou má o 1,6% respondentů z města více, než respondentů z venkova. Třetí hypotéza předpokládala, že žáci základních škol na vesnici mají více vlastních zkušeností s užitím legální drogy než žáci z měst. Tato poslední hypotéza byla také potvrzena. Rozdíl v užívání legálních drog byl mezi respondenty z venkova a města dokonce vyšší než v užívání nelegálních drog a činil 5,7%. Výzkum tedy dokázal, že existují rozdíly nejen ve znalostech, ale i v užívání návykových látek mezi žáky základních škol z měst a z venkova.
Kriminalita a delkvence mládeže na základních školách v okrese Klatovy
BLÁHOVÁ, Václava
Diplomová práce se zabývá kriminalitou a delikvencí mládeže na základních školách Klatovska. V teoretické části je stručně popisován zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže a dále vnitřní i vnější faktory, které by mohly mít vliv na sociálně patologické chování mladého jedince. Studie zpracovává současnou strukturu kriminality mládeže v České Republice, vývojové tendence dané problematiky v období několika posledních let a okrajově je srovnává v rámci Evropské Unie. Možnosti intervence v práci s rizikovou mládeží v resortu školství, policie a soudnictví pojednává další kapitola. Cílem celé práce je zmapování výskytu spíše bagatelní kriminality a delikvence mládeže na základních školách Klatovska z hlediska genderu, protože se domnívám, že tento ukazatel se jednoznačně podílí na struktuře sociálně patologického chování mládeže. Výzkumem bylo zjišťováno povědomí mládeže o odpovědnosti za své činy a také to, kterých činů a deliktů se nejvíce dopouštějí. Ke sběru dat byl použit anonymní dotazník s 32ti uzavřenými, polootevřenými a otevřenými otázkami, který byl předložen 303 respondentům na 5ti základních školách, a to v 7., 8. a 9. ročnících. Z celkového počtu žáků bylo 49% dívek a 51% chlapců. Školy byly záměrně vybrány tak, aby splňovaly zadání diplomové práce, tedy byla zohledněna otázka genderu. Cílem dotazníku bylo zjistit, jakého sociálně patologického jednání se žáci na základních školách dopouštějí a na základě tohoto zjištění vyvodit závěr, zda intervence v oblasti práce s rizikovou mládeží je na Klatovsku dostatečná. Výsledky vlastního výzkumu v některých oblastech korespondovaly s daty přístupnými u kurátora pro mládež. Zejména se potvrdilo, že často dochází k řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění a konzumaci alkoholu. Dotazníkovým šetřením byla prokázána neznalost věkové hranice odpovědnosti za své činy, ascendence drobných krádeží, agresivita vůči spolužákům a konzumace ilegálních drog. Z výzkumu lze vyvodit závěr, že intervence a práce s takto ohroženou mládeží je na Klatovsku v oblasti protidrogové prevence a terapie nedostatečná, stejně jako prevence drobných krádeží, konzumace alkoholu, šikany a řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. K eliminaci tohoto patologického jednání zřejmě dojde, pokud bude zajištěn bližší kontakt mezi žáky škol a preventisty, popřípadě dalších složek, jako je Policie ČR, protidrogoví koordinátoři a sociální pracovníci.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Poruchy chování - šikana
VLKOVÁ, Kateřina
Agresivita a šikana je v současné době hrozivý fenomén, který začíná provázet děti již od předškolního věku a v průběhu života dítěte se mohou stupňovat. Tento problém se však netýká pouze dětí, ale i dospělých a celé naší společnosti. Cílem této práce s názvem Poruchy chování - šikana bylo zjistit, jaké zkušenosti mají se šikanou žáci 9. tříd spolupracujících základních škol v Táboře a popsat, jakým způsobem tuto problematiku řeší pedagogických sbor na oslovených základních školách. Pro splnění cíle odstranění šikany a dalších sociálně patologických jevů na našich školách, je do budoucna potřeba stále zlepšovat systém vzdělávání s postupným prosazováním celoživotního vzdělávání pedagogického sboru a zajištění stabilního toku financí pro tuto oblast.
Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště.
ŠIKOVÁ, Markéta
Tématem mé diplomové práce byl {\clqq}Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště``. Výzkum jsem prováděla na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v období od prosince 2007 do března 2008. V současné době je jedním z největších problémů společnosti rizikové chování, které postihuje převážně mladou generaci. Jedná se o chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince, ale i společnost. Cílem diplomové práce bylo zmapovat situaci výskytu vybraného rizikového chování u dětí na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v návaznosti na velikost místa bydliště. Na základě tohoto cíle jsem si stanovila tři hypotézy. První hypotéza se potvrdila, neboť dle výsledků výzkumu je rizikové chování v oblasti návykových látek patrnější u měst do 10 tisíc obyvatel oproti městům nad 10 tisíc obyvatel. Druhá hypotéza se také potvrdila, jelikož na základě výsledků výzkumu jsou nejvýznamnějším zdrojem v oblasti rizikového chování vrstevníci, a to bez návaznosti na velikost místa bydliště. Třetí hypotéza se též potvrdila, neboť na základě výsledků výzkumu je šikana více zastoupena v městech nad 10 tisíc obyvatel na rozdíl od měst do 10 tisíc obyvatel. Dnešní svět lze přirovnat k velice uspěchané a hektické době s řadou problémů, jež se výrazně projevují v postavení dětí a mládeže. Na děti nepříznivě působí fakt, že jim rodina nevěnuje dostatek času, což se negativně promítá do jejího života. Dle mého názoru by rodina měla věnovat této problematice mnohem více pozornosti a snažit se ve vysoké míře spolupracovat s ostatními institucemi, především se školou. Škola by se měla snažit využívat všechny možné dostupné varianty řešení, jako jsou preventivní programy, besedy, přednášky a začlenění daného tématu do výuky. Diplomová práce může posloužit jako podklad pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice, o aktuálním stavu na základních školách v Jihočeském kraji. Může být použita jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách, pro potřeby výuky a případně dalšího výzkumu.
Rozbor vnitroorganizačních směrnic v podmínkách vybrané základní školy
PŘEVRÁTILOVÁ, Alena
Podstatou bakalářské práce bylo analyzovat vnitroorganizační předpisy příspěvkové organizace. Ke zpracování tohoto tématu bylo velmi důležité si nejprve ujasnit základní informace o neziskových organizacích se zaměřením na organizace příspěvkové, tzn. jejich vznik, existenci, hospodaření apod. V první části je práce zaměřena na teoretické předpoklady vzniku vnitřních předpisů, zejména po stránce formální podoby a věcné náplně. Byla snaha vytvořit srozumitelný podklad pro následné vyhodnocování již existujících směrnic vybrané základní školy. Při praktickém hodnocení se prokázalo, že vnitřní předpisy vybrané základní školy jsou na vysoké úrovni, i když k nějakým doporučením a návodům k vylepšení by zajisté došlo.
Aktivizující metody a techniky učení v předmětu chemie na základní škole
BUDKOVÁ, Veronika
Cílem práce bylo prokázat efektivitu vhodných technik učení a aktivizujících metod do výuky předmětu chemie. Snahou bylo zvýšit aktivitu žáků, vhodným vedením vyučovací hodiny je zaujmout probíraným učivem a dosáhnout lepšího pochopení učiva u vybrané skupiny žáků na konci výzkumu. V rámci experimentu byly zvoleny dvě skupiny žáků z 9. tříd. Každá třída se nacházela na jiné škole. Za experimentální skupinu byla zvolena třída na Základní škole v Počátkách. Při experimentální výuce byla výuka doplňována vhodnými aktivizujícími metodami a technikami učení. Kontrolní skupinu tvořila třída ze Základní školy ve Žďáru nad Sázavou. Tato skupina byla vyučována tradičními metodami. Na základě vyhodnocení vstupních a výstupních testů byly získány výsledky, které potvrdily efektivitu experimentální výuky.
Výchova ke zdravému životnímu stylu se zaměřením na prevenci rakoviny tlustého střeva a konečníku.
BARTONĚK, Jaroslav
Práce se zabývá problematikou rakoviny tlustého střeva a konečníku, jelikož úmrtnost osob s touto diagnózou je v ČR vyšší než v ostatních státech Evropské unie. Těžištěm práce je prevence a diagnostika tohoto onemocnění, protože správné životní návyky a včasné zachycení značně snižují riziko úmrtí. Součástí práce je projekt ,,Prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku, kapka krve zachraňuje život.``určený pro žáky druhého stupně základních škol. Cíl této práce je shodný s prvním úkolem Národního onkologického programu České republiky, jímž je odborná podpora výuky prevence nádorů na školách, popularizace primární prevence nádorů na veřejnosti, snížení výskytu kouření zejména u mládeže a žen a napomáhání kladným změnám ve výživě a životním stylu.Tento cíl byl splněn, avšak na výsledky projektu, pokud by se jeho výuka na ZŠ ujala, si budeme muset několik let počkat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,050 záznamů.   začátekpředchozí1031 - 1040další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.