Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
C-S-R typologie osobnosti - inspirace ekologií
Lukavský, Jiří
Příspěvek seznamuje s novou typologií osobnosti inspirovanou klasifikací ekologických strategií rostlin podle Grimeho. Popisuje původní CSR typologii a odvozuje analogickou typologii pro chování lidí. Psychologická analogie CSR typologie je založena na motivaci, rozdílech ve volbě cílů, ambicích a vytrvalosti. Umožňuje zobecnění i pro další systémy s výraznými prvky konkurence např. v sociologii či ekonomii.
Nové metody v diagnostice osobnosti aneb IRT a její přínos k testování osobnosti
Denglerová, Denisa
Tento příspěvek má za cíl informovat o teorii odpovědi na položku (Item Response Theory, dále IRT) a ukázat její výhody se zaměřením na testování osobnosti. IRT je alternativní přístup ke konstrukci (nejen) psychologických testů a k interpretaci jejich výsledků. První část představuje IRT a tři nejznámější modely (Raschův, Birnbaumův a tříparametrový). Další část porovnává IRT s klasickou testovou teorií a upozorňuje na výhody IRT, k nimž patří zejména velká efektivita a přesnost testování. Poslední část je zaměřená na počítačové adaptivní testování, pro něž je IRT základním stavebním kamenem.
Změny pěti dimenzí osobnosti v závislosti na věku
Hřebíčková, Martina
Příspěvek je věnován zkoumání změn pěti obecných charakteristik osobnosti (neuroticismu, extraverze, otevřenosti vůči zkušenosti, přívětivosti, svědomitosti ) v závislosti na věku. V různých kulturách bylo opakovaně zjištěno, že starší respondenti se ve srovnání s mladšími posuzují jako přívětivější, svědomitější, avšak méně extravertovaní, neurotičtí i méně otevření vůči novým zkušenostem. Příspěvek obsahuje výsledky českých studií ověřujících zmíněné změny charakteristik obsažených v pětifaktorovém modelu osobnosti v závislosti na věku při sebeposouzení i posouzení druhými. Výsledky byly srovnány s relevantními údaji z jiných zemí a byly zmíněny možnosti interpretace zjištěných změn (např. v kontextu pětifaktorové teorie osobnosti nebo evolučního přístupu k výkladu osobnosti).
Některé problémy pedagogických pracovníků mateřských škol ve vztahu k multikulturnímu vzdělávání
Osecká, Terezie ; Balaštíková, Veronika ; Pilát, Milan
Cílem výzkumu bylo identifikovat základní problémy týkající se vztahu učitelek v mateřských školách k romským dětem a rodičům a popsat problémy romských rodičů dětí předškolního věku. Přestože romská komunita vykazuje určitá specifika, je možné sestavit program na podporu předškolního vzdělání s využitím terénních sociálních pracovníků a pedagogických asistentů. Je důležité podporovat multikulturnost prostředí v mateřských školách.
Narativní paměť
Čermák, Ivo
Autor se v příspěvku věnuje vztahu mezi autobiografickou pamětí a narativním já. Dovozuje, jak narativní myšlení konfiguruje a refiguruje naši inkoherentní zkušenost, přináší jazyk a řád příběhu, napomáhá tvorbě významu událostí životního příběhu. Navrhuje koncept narativní paměti, v níž uchovávané vzpomínky mají takovou podobu, aby mohly být vybaveny jako příběh nebo jeho sekvence. Vyprávění je v této perspektivě chápáno jako akt imaginace, který je nezbytně přítomný v procesu neustálého hledání vlastní identity. Autobiografická a narativní paměť jsou podmínkou tohoto procesu. Studie je též pokusem o odlišení narativní a autobiografické paměti.
Lingvistika rodu: jazyk, komunikace, diskurs
Čmejrková, Světla
Kategorie rodu v češtině (vývoj a současná situace), možnosti genderové lingvistiky.
"Byl jednou jeden strom...": lingvistická analýza psaných narativů jedenáctiletých dětí
Karhanová, Kamila ; Kaderka, Petr
Rozbor jazykových prostředků v psaných textech (stylových prostředků, kohrence textu, gramatiky a slovní zásoby).

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.