Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vděčné srdce. Blahopřejné verše v 19. století
Vítová, Andrea
Blahopřejné básně byly pro epochu biedermeieru důležitým literárním žánrem. Vycházely z dobového chápání rodiny a zachycovaly idealizovaný obrazu vztahů mezi rodiči a dětmi, příbuznými a přáteli. Básně od dětských říkanek až po rozměrné gratulační skladby byly určeny především k hlasité deklamaci při malých domácích slavnostech, jimž propůjčovaly vyšší nivó. Sbírky gratulační poezie pak znamenaly literární počin, ale současně fungovaly jako společenská příručka. Ačkoli obliba veršovaných blahopřání přetrvávala i ve druhé polovině 19. století, tento žánr směřoval stále více k literární periferii a více než skutečné city vyjadřoval společenským územ danou povinnost.
Aristokratický biedermeier
Petrasová, Taťána
Příklad dvou staveb podle návrhu architekta Heinricha Kocha (vila Kinských na Smíchově, 1822-1824, zámek Kostelec nad Orlicí, 1828-1833) ukazuje inovace klasicistní architektury spojené s prosazením biedermeieru v prostředí šlechtických objednavatelů.
Biedermeier v českých zemích. Sborník příspěvků z 23. ročníku sympozia k problematice 19. století

Mezioborový sborník obsahuje 40 příspěvků předních badatelů z České republiky i ze zahraničí, kteří se zabývají středoevropskou kulturou 19. století.
Dietetika duše. K praktické filosofii (estetice) osvícenství a biedermeieru
Lorenzová, Helena
Studie je věnována teorii životního stylu tzv. třetího stavu, tj. měšťanstva v epoše osvícenství a biedermeieru.
Domestikace kubismu: Kramářův biedermeier
Lahoda, Vojtěch
Teze článku vychází ze způsobu uvažování Vincence Kramáře, který při výkladu kubismu v knize Kubismus z roku 1921 používá charakteristiky, které by se velmi dobře hodily právě na popsání atmosféry biedermeierovského interiéru či intimity. Spojíme-li toto sémantické zaměření Kramářových výpovědí s jeho vlastními, osobními zálibami v 19. století jakožto historika umění, ale také jako sběratele, ale i s jeho zálibami privátními, tj. osobním životem, zjistíme, že zde nalezneme styčné body. Popis kubistických obrazů Picassa jako jakéhosi "domácího umění" souzní s jeho oblibou umění počátku 19. století a zejména s jeho první čtvrtinou. Článek se zabývá biedermeierovskou sémantiku v Kramářových výpovědích, uměleckohistorických zálibách a nakonec i v osobním životě, v jeho preferenci rodiny a sběratelství.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.