|
Vliv podvozku na tahové vlastnosti traktorů
Vimr, Lukáš
Cílem diplomové práce bylo vypracování přehledu v konstrukcích, používaných u traktorů, se zaměřením na jejich podvozky a druhy náprav. Dále charakterizovat metodiku při měření tahových vlastností na betonovém povrchu, provádějící státní zkušebnou v Nebrasce. Poté vytvořit metodiku terénního měření tahových vlastností. Dále byla tabulkově a graficky zpracována získaná data ze státní zkušebny, která se týkala kolového a pásového traktoru značky Challenger, kde byla řešena problematika tahových vlastností. K terénnímu měření na strništi byly vybrány dva traktory značky John Deere 8320R v případě kolového a 8320RT v případě pásového. Měření bylo zaměřeno na rozdíly tahových vlastností v závislosti na druhu podvozku traktorů. Z analýzy naměřených hodnot vyplývá, že pásový traktor disponuje vyššími hodnotami tahových vlastností v případě měření jak na betonovém povrchu, tak na strništi. Rozdíl je způsoben rozdílnou styčnou plochou podvozkové jednotky. Na měkkém, strnišťovém povrchu jsou rozdíly tahových vlastností znatelnější z důvodu deformace podložky. Je prokázáno, že lze s pásovým traktorem dosáhnout vyšší efektivnosti práce a tím nižší spotřeby paliva z důvodu lepšího přenosu výkonu motoru.
|