|
Economic Relations between the Czech Republic and China
Vakrman, Tomáš ; Semerák, Vilém (vedoucí práce) ; Stakhovych, Lyudmyla (oponent)
Tato práce se zabývá česko-čínskými obchodními vztahy, kam patří jak vzájemný obchod, tak konkurence na třetích trzích, mezi léty 1999 a 2009. Vzájemný obchod je zkoumán zejména s důrazem na vnitro-odvětvový obchod, který je měřen dvěma rozdílnými metodami a roste v čase podle obou těchto metod. Vnitro-odvětvový obchod je rozdělen mezi jeho vertikální a horizontální složku, kde ta vertikální hraje v česko-čínském obchodě důležitější roli. Tato práce také ukazuje, že Česká republika exportuje do Číny zejména kvalitnější zboží, než z ní dováží. Při dělení obchodních toků na ty, kde jsou české exporty lepší a kde horší v kvalitě, byly použity čtyři metody, z nichž byla vybrána ta nejvhodnější. Dále se práce zabývá vzájemnou konkurencí mezi českými a čínskými exporty na trhu EU-15. K této analýze je použita nová metoda založená na Grubel-Lloydově indexu, která měří překryv mezi dvěma exportními toky. Z výsledků je patrné, že překryv mezi českými a čínskými exporty se zvětšuje a navíc dochází i ke sbližování struktury obou exportů v čase.
|
|
Google searches and financial markets: IPOs and uncertainty
Vakrman, Tomáš ; Krištoufek, Ladislav (vedoucí práce) ; Novák, Jiří (oponent)
Tato práce zkoumá, jaký vliv má pozornost investorů, zastoupená objemem vyhledávání na Google, na různé aspekty tržního chování. Ve výsledcích studie ukazuji, že růst vyhledávání spjatého s firmou je spojen s nárůstem obchodovaného množství a vyšší volatilitou cen akcií, nicméně dopad na denní výnosy nebyl potvrzen. To ovšem neplatí v případě, bereme-li v potaz sentiment na akciovém trhu. Výnosy mají tendenci klesat s růstem on-line pozornosti v dobách negativního sentimentu a naopak stoupat v dobách pozitivního sentimentu, což naznačuje, že vyhledávání na Google zachycuje převážně pozornost těch investorů, kteří podléhají náladě na trhu. Dále ukazuji, že s vypuknutím finanční krize došlo k zintenzivnění závislosti mezi pozorností investorů a obchodní aktivitou na trhu. V neposlední řadě tato práce přichází s poznatkem, že vyhledávání na internetu může vnést trochu světla do problematiky prvotních veřejných nabídek akcií. Počáteční výnosy při emisích akcií bývají vyšší u firem, jež zaznamenaly nadprůměrnou pozornost investorů, přičemž tyto firmy mají naopak nižší výnosnost v dlouhém období. Závěr práce přináší zjištění, že pomocí objemu vyhledávání lze předpovědět přehnanou reakci investorů na prvotní nabídky akcií. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Economic Relations between the Czech Republic and China
Vakrman, Tomáš ; Semerák, Vilém (vedoucí práce) ; Stakhovych, Lyudmyla (oponent)
Tato práce se zabývá česko-čínskými obchodními vztahy, kam patří jak vzájemný obchod, tak konkurence na třetích trzích, mezi léty 1999 a 2009. Vzájemný obchod je zkoumán zejména s důrazem na vnitro-odvětvový obchod, který je měřen dvěma rozdílnými metodami a roste v čase podle obou těchto metod. Vnitro-odvětvový obchod je rozdělen mezi jeho vertikální a horizontální složku, kde ta vertikální hraje v česko-čínském obchodě důležitější roli. Tato práce také ukazuje, že Česká republika exportuje do Číny zejména kvalitnější zboží, než z ní dováží. Při dělení obchodních toků na ty, kde jsou české exporty lepší a kde horší v kvalitě, byly použity čtyři metody, z nichž byla vybrána ta nejvhodnější. Dále se práce zabývá vzájemnou konkurencí mezi českými a čínskými exporty na trhu EU-15. K této analýze je použita nová metoda založená na Grubel-Lloydově indexu, která měří překryv mezi dvěma exportními toky. Z výsledků je patrné, že překryv mezi českými a čínskými exporty se zvětšuje a navíc dochází i ke sbližování struktury obou exportů v čase.
|