Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ovlivnění akustických a provozních parametrů odstředivého kompresoru pomocí geometrických úprav statoru
Vacula, Jiří ; Vítek, Oldřich (oponent) ; Babák, Martin (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Vzrůstající požadavky na provozní schopnosti rotačních strojů vzájemně reflektují neustále rostoucí výpočtové možnosti. Je tak umožněno analyzovat velmi detailní aerodynamické jevy, a je tak možné zkoumat podrobné vlivy méně známých řešení aerodynamických principů. Standardní aerodynamický design odstředivého kompresoru sestává z otevřeného oběžného kola obsahujícího hladký stator, nicméně tvar statoru se také podílí na výsledných parametrech rotačního stroje. V této práci je nejprve analytickými metodami na základě rozboru Navier-Stokesovy rovnice kvalitativně analyzován vliv tvaru statoru. Dále je vliv tvaru statoru zkoumán numerickým nástrojem pro výpočtovou dynamiku tekutin (CFD) při použití obvodového drážkování. Experimentálně měřená varianta obvodového drážkování kompresoru GT15 ukazuje, že kvalita upraveného povrchu může mít zásadní vliv na výsledné parametry stroje. Další měřená varianta drážkování kompresoru GTD2056 vykazuje navýšení účinnosti o 0,5 % a marginální ovlivnění aerodynamického hluku. Souvislost mezi navýšením účinnosti a aerodynamickými ztrátami je analyzována pomocí disipační funkce, která přímo poukazuje na ovlivnění proudového pole v důsledku geometrických modifikací statoru a je ukázáno, že její použití je do značné míry průkazné pro popis ztrát v prostoru oběžného kola.
Zlepšení parametrů vstupního potrubí kompresoru turbodmychadla
Kula, Štěpán ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá návrhem nové geometrie kolene pro snížení tlakové ztráty ve vstupním sacím potrubí kompresoru turbodmychadla. Na začátku práce se nachází popis proudění tekutiny a hydraulice ztráty, které mají za důsledek tlakovou ztrátu v potrubí. Dále se popisují možné metody, kterými lze tvar potrubí optimalizovat. Poslední, hlavní část se zabývá samotnou optimalizací kolene pomocí manuální metody a metodou Adaptive SingleObjective, u kterých se podařilo snížit tlakové ztráty a vylepšit výstupní profil proudění.
Proudění a přenos tepla mezi zadní stranou turbínového kola turbodmychadla a ložiskovou skříní
Kalugina, Marina ; Novotný, Pavel (oponent) ; Vacula, Jiří (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je stanovit tepelnou bilanci v místě mezi zadní stěnou turbínového kola a ložiskovou skříní. Poznatky týkající se proudění kapaliny a přenosu tepla v malých kanálech v rotor-stator systému byly odvozeny z dříve publikovaných prací. Tato studie se zaměřuje především na výměnu tepla mezi ohřátým vzduchem a stěnou rotoru. Výpočty jsou aplikovány na turbínové kolo reálného turbodmychadla ke zjištění konvektivního tepelného toku v místech o různých poloměrech. Dále je ve statorové části implementován systém tepelného odporu k prozkoumání možných způsobů pro zlepšení odvodu tepla.
Analýza softwarových řešení pohybu částic v proudících tekutinách
Bohuslav, Marek ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Problematika pohybu částic v proudících tekutinách je v automobilovém průmyslu stále více diskutovaným tématem s ohledem na novou emisní normu EURO 7. Požadavky jsou kladeny na částice pocházejících z brzd, otěru pneumatik a výfukových plynů a jejich omezení. K jejich omezení je možné je zachytávat a k tomu je nutné předpovědět chování částic. Chování částic lze simulovat užitím vybraného softwaru, k jehož nastavení je nezbytné porozumět fyzikálním principům proudění. Bakalářská práce nabízí ucelený přehled těchto CFD principů modelování proudění a pohybu částic v tekutině. V druhé části poskytuje práce přehled a analýzu dostupných softwarů vhodných k modelování částicového proudění s příklady jejich praktických použití. Třetí část práce se zaměřuje na demonstraci částicového proudění ve výpočtové simulaci softwaru Ansys CFX, a to konkrétně v simulaci pohybu částic v oleji kluzného ložiska. Tato demonstrace zahrnuje analýzu řešení a přináší užitečné poznatky při vytváření simulace v Ansys CFX.
Lubricant Gap Shape Optimization of the Hydrodynamic Thrust Bearing
Ochulo, Ikechi ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
The objective of this Master's thesis is to find, using genetic algorithm (GA), an optimal profile for lubricating gap of a thrust bearing of a turbocharger. Compared to the analytical profile, the optimal profile is expected to have minimized friction for an equivalent load capacity. Friction minimization is one way to increase the efficiency of the thrust bearing; it reduces the friction losses in the bearing. An initial problem was given: a thrust bearing with Load capacity 1000 N, inner and outer radii of 30mm and 60mm respectively, rotor speed of 45000 rpm and angle of running surface of $0.5^0$. Lubricant properties were also provided for the initial problem: oil density of $ 840 kg/m^3$, dynamic viscosity $(\eta)$ of 0.01 Pa.s With this data, the numerical solution of the Reynolds equation was computed using MATLAB. To obtain more information, the minimum lubricating gap thickness was also computed using MATLAB. With this information, the shape of the analytical profile, and its characteristics were found. The analytical profile was then used a guide to create a general profile. The general profile thus obtained is then optimized using GA. The characteristics of the generated profile is then computed and compared to that of the analytical profile.
Návrh opatření pro snížení hluku Rootsova dmychadla
Fučík, Ondřej ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou hluku a vibrací Rootsových dmychadel. V teoretické části jsou popsány možné zdroje hluku a vibrací u těchto pístových strojů. Dále jsou shrnuty poznatky o základních typech tlumičů a je posouzena jejich vhodnost pro použití v dané aplikaci. V praktické části je provedeno měření hluku a vibrací komerčně dostupného dmychadla. Následně jsou nalezeny dominantní zdroje hluku a analyzována současná protihluková opatření. Nakonec jsou uvedeny návrhy pro modifikaci stávajících opatření pro snížení hluku.
Vibrace turbodmychadla vznikající buzením od spalovacího motoru
Schulla, Radek ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Obsahem této diplomové práce je problematika vibrací turbodmychadel v důsledku buzení od spalovacího motoru. Rešerše práce se zabývá hlukem a vibracemi, které turbodmychadla a spalovací motory generují. Dále rozebírá vliv vibrací na turbodmychadlo a jeho jednotlivé části, včetně vlivu spalovacího motoru. Následně je sestaven model turbodmychadla v softwaru ADAMS, analyzována odezva rotoru v provozních otáčkách turbodmychadla na různé budicí frekvence a na závěr vyhodnocena bezpečnost kluzných ložisek a navrženy úpravy pro snížení vibrací.
Noise Reduction System for a Generator using a Small Diesel Engine
Rafaj, Martin ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
This thesis deals with noise reduction systems usable especially for small diesel generators. The theoretical part of the work describes the most common causes of noise sources combustion engines and possibilities to reduce the noise produced. The experimental part focused on the measurement of the diesel generator is then the starting point for comparing the noise parameters with the data from the simulation. In the end, the concept of the exhaust system is proposed, which offers better parameters of the produced noise.
Využití biologických strategií živočichů pro snížení hluku vozidel
Kovács, Gergő ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Táto bakalárská práca sa zaoberá s využitím biologických stratégií živočíchov pre zníženie hluku vozidiel. Najskôr sú objasnené základné pojmy akustiky a spomínané príčiny hluku v automobile. Podstatná časť je venovaná podrobnejšiemu rozoberaniu jednotlivých zvierat a ich techník. Hlavným cieľom práce je analyzovať mieru zníženia hluku týchto stratégií a ich potenciálne využitie v doprave, konkrétne v automobiloch.
Platnost hydrostatického a hydrodynamického paradoxonu
Vacula, Jiří ; Haluza, Miloslav (oponent) ; Fialová, Simona (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá objasněním existence hydrostatického a hydrodynamického paradoxonu. Především hydrostatické paradoxon obecně nebývá náležitě zdůvodněno, což implikuje další nejasnosti. Cílem práce je proto ukázat pravé příčiny těchto jevů a dále ukázat velikost vlivu stlačitelnosti kapaliny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Vacula, Jakub
9 Vacula, Jan
2 Vacula, Jaroslav
3 Vacula, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.