|
Význam pedagogiky volného času pro vybraný výkon sociální práce
VONDRÁŠKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá otázkou, zda jsou pedagogické kompetence potřebné pro vybraný výkon sociální práce. Za vybraný výkon jsou v této práci, a pro její účely, považovány sociálně-aktivizační služby pro rodiny s dětmi. První tři kapitoly se zabývají teoretickým vymezením pomáhajících profesí, kompetencí obecně i se zaměřením na konkrétní profese a vymezením sociální práce pro rodiny s dětmi i kompetencí sociálního pracovníka v této oblasti. Zbylé kapitoly se zabývají porovnáním kompetencí sociálního pracovníka pro rodiny s dětmi a pedagoga volného času, a následně jejich shrnutím. Za pedagogické kompetence potřebné pro vybraný výkon sociální práce lze považovat kompetence poskytování informací z oblasti výchovy, motivace a komunikace s dětmi či dospívajícími a kompetence plánování volného času.
|
|
Dilemata v sociální práci - analýza kvalifikačních prací Jihočeské univerzity
VONDRÁŠKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá zkoumáním vztahu mezi lidskou a odbornou kvalitou sociálních pracovníků při rozhodování etických dilemat ve vybraných kvalifikačních pracích Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. První čtyři kapitoly se zabývají zejména teoretickým vymezením etických dilemat v sociální práci, jejich vznikem, druhy a také možnými řešeními etických dilemat uváděnými v odborné literatuře. Následující části se již zaměřují na vybrané kvalifikační práce a jejich analýzu. Většina vybraných prací zdůrazňuje zejména odbornost sociálního pracovníka, především význam etiky, etických teorií a etického kodexu, při řešení etických dilemat. Žádná však neopomíjí roli lidských kvalit při rozhodování, avšak každá její význam zohledňuje v jiné míře. Závěr tedy je, že pozornost věnovaná v kvalifikačních pracích lidským kvalitám na jedné straně a profesním kvalitám na straně druhé, je nerovnoměrná.
|
|
Role opatrovníka v soudních sporech o děti
VONDRÁŠKOVÁ, Blanka
Práce obsahuje teoretickou i praktickou část zabývající se rolí opatrovníka v soudních sporech o děti. Teoretická část se věnuje přiblížení orgánu sociálně-právní ochrany dětí vystupujícího v soudních sporech o děti jako opatrovník. Dále vysvětluje problematiku opatrovnictví v soudních sporech o děti, přičemž popisuje situace, za kterých se opatrovník ustanovuje. Zaměření praktické části se týká zjištění názorů opatrovníků ohledně právní úpravy jejich pravomocí a kompetencí v soudních sporech o děti. V návaznosti na stanovené cíle byl pro praktickou část této práce proveden kvalitativní výzkum realizovaný pomocí rozhovorů s opatrovníky městských úřadů s rozšířenou působností, konkrétně v Sušici a Horažďovicích. V závěru práce jsou data z rozhovorů vyhodnocena a jejich výsledky vyjádřeny pomocí diskuze. Výsledkem diskuze je chybějící jakási metodická pomůcka, neboli jednoduché zpracování postupu práce opatrovníka. S tímto problémem se denně opatrovníci setkávají, ovšem z rozhovorů bylo zřejmé, že problémy vidí i v jiných věcech (například rychlosti rozhodování soudu nebo časové náročnosti jejich práce).
|