Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Úloha brassinosteroidů v odpovědi různých genotypů kukuřice na změny v zásobování vodou.
Trubanová, Nina ; Rothová, Olga (vedoucí práce) ; Hnilička, František (oponent)
Brassinosteroidy (BR) zmírňují poškození způsobené vodním stresem a zlepšují toleranci rostlin k vodnímu deficitu. Máčení obilek kukuřice před výsevem v roztoku 24-epibrassinolidu o různých koncentracích (zejména 10-8 M) mělo před a v průběhu období stresu pozitivní vliv na růst rostlin, přestože neovlivnilo hodnoty relativního obsahu vody a fotosyntetické parametry. Po zotavení rostlin v optimálních podmínkách nebyly mezi ošetřeními pozorovány žádné rozdíly. Obecně nebyly prokázány žádné výhody máčení obilek ve srovnání s postřikem, ačkoli pozitivní vliv máčení obilek na klíčení rostlin je možný v podmínkách vodního deficitu. Na základě výsledků z druhé série pokusů není možné usuzovat na roli exogenní aplikace BR (postřik 24-epibrassinolidem) a endogenní biosyntézy BR (postřik inhibitorem biosyntézy - brassinazolem) v rostlinách vystavených vodnímu deficitu. Avšak pokles relativního obsahu vody v protikladu s nárůstem obsahu chlorofylů v dnech následujících po nástupu stresu suchem v obou kultivarech (lišících se citlivostí vůči suchu) vybízí k dalšímu zkoumání této problematiky. Pochopení role BR v toleranci a odolnosti rostlin vůči suchu je důležité nejenom pro základní výzkum, ale mohlo by se stát důležitým předpokladem pro šlechtění plodin tolerantních vůči suchu v určitých podmínkách prostředí.
New media in school
Trubanová, Natália ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Zandlová, Markéta (oponent)
Diplomná práca "Nové médiá na škole" sa zameriava na prítomnosť nových médií na škole a na významy a praktiky s tým spojené. Na základe zúčastneného pozorovania v triedach na pražskom gymnáziu, pološtrukturovaných rozhovoroch a analýze internetových zdrojov, sa snaží porozumieť tomu, ako nové médiá vstupujú do utvárania priestoru a organizácie školy, jej organizácie výučby a poznania. Zameriava sa to ako sa škola snaží vysporiadať s príchodom týchto drahých zariadení, za ktoré je zodpovedná. Všíma si tiež ako sa škola snaží vysporiadať s prienikom odlišných priestorov, ktoré nové médiá prinášajú, do svojho doteraz uzatvoreného prostredia. Zároveň poukazuje na spôsoby akými škola samotná prekračuje svoje hranice, časopriestor disciplinácie. Nakoniec sleduje vplyv nových médií na vzťahy v rámci školy, medzi učiteľmi a žiakmi, ale i v rámci vrstevníckej skupiny. Skrz tieto významy a praktiky poukazuje na dilemy, ktoré príchod nových médií do prostredia školy vyvolal a analyzuje akými spôsobmi nové médiá umožňujú žiakom čeliť tomuto disciplinačnému tlaku školy a naopak, v akých momentoch nové médiá samotné preberajú disciplináciu do vlastných rúk. Nové médiá tak nevníma ako pasívne nástroje, ale aktérov utvárajúcich nové prostredie školy.
Role of brassinosteroids in plant response to drought stress
Trubanová, Nina ; Rothová, Olga (vedoucí práce) ; Urban, Milan (oponent)
Brassinosteroidy sú steroidné fytohormóny so širokým spektrom účinkov. Pri vystavení rastlín stresu suchom zlepšujú ich prežitie a zvyšujú odolnosť, a tým aj výnos. Odpoveď rastlín regulujú priamo (syntézou metabolitov) a/alebo nepriamo (indukciou antioxidačných zlúčenín a enzýmov), často v interakcii s inými fytohormónami. Experimenty študujúce vplyv brassinosteroidov na reakciu rastlín stresovaných vodným deficitom sa líšia v rôznych parametroch. Ich správna interpretácia je preto zložitá.
New media in school
Trubanová, Natália ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Zandlová, Markéta (oponent)
Diplomná práca "Nové médiá na škole" sa zameriava na prítomnosť nových médií na škole a na významy a praktiky s tým spojené. Na základe zúčastneného pozorovania v triedach na pražskom gymnáziu, pološtrukturovaných rozhovoroch a analýze internetových zdrojov, sa snaží porozumieť tomu, ako nové médiá vstupujú do utvárania priestoru a organizácie školy, jej organizácie výučby a poznania. Zameriava sa to ako sa škola snaží vysporiadať s príchodom týchto drahých zariadení, za ktoré je zodpovedná. Všíma si tiež ako sa škola snaží vysporiadať s prienikom odlišných priestorov, ktoré nové médiá prinášajú, do svojho doteraz uzatvoreného prostredia. Zároveň poukazuje na spôsoby akými škola samotná prekračuje svoje hranice, časopriestor disciplinácie. Nakoniec sleduje vplyv nových médií na vzťahy v rámci školy, medzi učiteľmi a žiakmi, ale i v rámci vrstevníckej skupiny. Skrz tieto významy a praktiky poukazuje na dilemy, ktoré príchod nových médií do prostredia školy vyvolal a analyzuje akými spôsobmi nové médiá umožňujú žiakom čeliť tomuto disciplinačnému tlaku školy a naopak, v akých momentoch nové médiá samotné preberajú disciplináciu do vlastných rúk. Nové médiá tak nevníma ako pasívne nástroje, ale aktérov utvárajúcich nové prostredie školy.
Úloha brassinosteroidů v odpovědi různých genotypů kukuřice na změny v zásobování vodou.
Trubanová, Nina ; Rothová, Olga (vedoucí práce) ; Hnilička, František (oponent)
Brassinosteroidy (BR) zmírňují poškození způsobené vodním stresem a zlepšují toleranci rostlin k vodnímu deficitu. Máčení obilek kukuřice před výsevem v roztoku 24-epibrassinolidu o různých koncentracích (zejména 10-8 M) mělo před a v průběhu období stresu pozitivní vliv na růst rostlin, přestože neovlivnilo hodnoty relativního obsahu vody a fotosyntetické parametry. Po zotavení rostlin v optimálních podmínkách nebyly mezi ošetřeními pozorovány žádné rozdíly. Obecně nebyly prokázány žádné výhody máčení obilek ve srovnání s postřikem, ačkoli pozitivní vliv máčení obilek na klíčení rostlin je možný v podmínkách vodního deficitu. Na základě výsledků z druhé série pokusů není možné usuzovat na roli exogenní aplikace BR (postřik 24-epibrassinolidem) a endogenní biosyntézy BR (postřik inhibitorem biosyntézy - brassinazolem) v rostlinách vystavených vodnímu deficitu. Avšak pokles relativního obsahu vody v protikladu s nárůstem obsahu chlorofylů v dnech následujících po nástupu stresu suchem v obou kultivarech (lišících se citlivostí vůči suchu) vybízí k dalšímu zkoumání této problematiky. Pochopení role BR v toleranci a odolnosti rostlin vůči suchu je důležité nejenom pro základní výzkum, ale mohlo by se stát důležitým předpokladem pro šlechtění plodin tolerantních vůči suchu v určitých podmínkách prostředí.
Role of brassinosteroids in plant response to drought stress
Trubanová, Nina ; Rothová, Olga (vedoucí práce) ; Urban, Milan (oponent)
Brassinosteroidy sú steroidné fytohormóny so širokým spektrom účinkov. Pri vystavení rastlín stresu suchom zlepšujú ich prežitie a zvyšujú odolnosť, a tým aj výnos. Odpoveď rastlín regulujú priamo (syntézou metabolitov) a/alebo nepriamo (indukciou antioxidačných zlúčenín a enzýmov), často v interakcii s inými fytohormónami. Experimenty študujúce vplyv brassinosteroidov na reakciu rastlín stresovaných vodným deficitom sa líšia v rôznych parametroch. Ich správna interpretácia je preto zložitá.
Má ošetření obilek kukuřice 24-epibrassinolidem pozitivní vliv na odolnost rostlin vůči suchu?
Rothová, O. ; Kočová, M. ; Holá, D. ; Trubanová, N. ; Kohout, Ladislav ; Šíša, Miroslav
Inbrední a hybridní genotypy kukuřice (Zea mays L.), které byly pěstovány z obilek máčených před vysetím v různých koncentracích vodného roztoku 24-epibrassinolidu, byly vystaveny na 7 dní nedostatku vody. U některých růstových parametrů byl vliv ošetření statisticky průkazný.

Viz též: podobná jména autorů
3 Trubanová, Natália
4 Trubanová, Nina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.