Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hudba v rituálu. Rituál v hudbě
Švandová, Michaela ; Tyllner, Lubomír (vedoucí práce) ; Traxler, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu rituálu a jeho provázaností s hudbou. Cílem výzkumu a studia vybraných rituálů bylo popsat vztahy mezi obřadem a hudebně-tanečními prvky, které se v nich vyskytují. Hlavní pozornost je věnována funkcím hudebních projevů. V práci popisujeme několik tradičních rituálů evropského kulturního areálu a v návaznosti na ně také příklady vybraných sekulárních ceremoniálů. Zdrojem informací byl terénní výzkum některých rituálů, studium autentických záznamů obřadů pořízených Lubomírem Tyllnerem a také práce s odbornou literaturou. Pod pojmem rituál rozumíme představení, symbolickou činnost, která má ve společnosti za úkol vytvářet a upevňovat sociální vazby, regulovat, uchovávat a předávat sociální zvyklosti a mravy. Předepisuje chování, jenž má společenství či jedinci naklonit nadpřirozenou moc nebo pozitivně ovlivnit úspěšné dosažení určeného cíle. Důležitou součástí rituálu je liminalita a také stav communitas, ve kterém se společenství nachází. Victor Turner, jenž se těmito aspekty rituálu podrobně zabýval, na základě přítomnosti liminality od sebe odlišil pojmy rituál a sekulární ceremoniál. Hudba v rituálu a sekulárním ceremoniálu plní mnoho funkcí a jeví se jako jejich velmi podstatná součást. Nejvýrazněji se uplatňuje funkce estetická, rituální, psychicky...
Fenomén tarantismu a tradiční hudební a taneční styl pizzica v jihoitalském kraji Apulie
Kobyláková, Irena ; Traxler, Jiří (oponent) ; Tyllner, Lubomír (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Fenomén tarantismu a tradiční hudební a taneční styl pizzica v jihoitalském kraji Apulie autorky BcA. Ireny N. Kobylákové rozebírá z etnologického hlediska dvě základní kulturní témata příznačná pro jihoitalský region Apulie, tedy fenomény tarantismu a pizziky, jež byly navzájem propojeny. V první části se autorka zabývá procesem tarantismu, tedy psychosomatické choroby léčené hudební a taneční terapií ve frenetickém rytmu pizziky, ztvárněném především bubnováním na tamburínu. Práce analyzuje příčiny choroby, které jsou symbolicky zastoupeny jedovatým pavoukem, dále průběh choroby a terapie, vztah postiženého k mytickému pavoukovi a k svatému Pavlovi jako patronu otrávených. Je pojednáno také o historii odborných zpráv o tarantismu. Druhou část diplomové práce zahrnuje hudební a taneční analýzu salentinské tarantely, resp. pizziky, konkrétně jejích tří druhů, tedy tarantované pizziky, svádivé pizziky a šermované pizziky. Tuto část doplňuje zpráva o současném dění, oblibě a užití této hudby a tanců v Apulii. Součástí diplomové práce je také zpráva z terénního výzkumu v daném regionu v období let 2003 až 2009. Cílem práce bylo přinést do oblasti české etnologie dosud velmi málo zpracované téma, jež je zároveň předmětem etnologie současnosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.