Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rukopisný sborník italské monodie z Lobkowiczké knihovny
Kadeřábková Tašnerová, Helena ; Daněk, Petr (vedoucí práce) ; Maňourová, Lucie (oponent)
rigorózní práce Mgr. Helena Kadeřábková Tašnerová Rukopisný sborník italské monodie z Lobkowiczké knihovny Hlavním předmětem práce je edice skladeb obsažených v rukopisném sborníku italské monodie, který se nachází v Roudnické lobkowiczké knihovně v Nelahozevsi pod signaturou II La 2. Je uveden vnitřní a vnější popis rukopisu, analýza jeho hudebního a textového obsahu, informace o autorech skladeb a o možných cestách tohoto pramene do českých fondů. Značná pozornost je také věnována bolognskému rukopisu Q 49, který s tímto lobkowiczkým úzce souvisí. Jsou vymezeny jejich hlavní shody a rozpory. Komparací obou rukopisu se podařilo určit autorství některých anonymních skladeb a zároveň některá zpochybnit. Na základě některých nalezených společných filigránů bylo ověřeno, že rukopisy jsou stejné provenience. Následují přehledné tabulky srovnávající oba rukopisy, překreslené filigrány, edice všech skladeb rukopisu a samostatná edice textu skladeb. Jedná se o první takto ucelené zpracování tohoto pramene.
Rukopisný sborník italské monodie z Lobkowiczké knihovny
Tašnerová, Helena ; Maňourová, Lucie (oponent) ; Daněk, Petr (vedoucí práce)
Ve fondu lobkowiczké sbírky na zámku v Nelahozevsi se nalézá jeden z významných pramenů raně barokní italské monodie. Jedná se o rukopisný sborník, který je ovšem bez titulního listu či jakékoli dedikace. V katalogu lobkowiczké knihovny figuruje pod názvem "Ariette in musica da diversi maestri"1. Tento sborník sice nepatří mezi přední reprezentanty italské monodie, zcela neznámý však není. Pro nás je důležitý především jako domácí pramen italské monodie, ve kterém se navíc vyskytují některé dosud nepublikované a ojedinělé skladby. Prvotní informace o lobkowiczkém sborníku jsem čerpala z příspěvků dvou různých autorů. Vůbec prvním a dlužno říci jediným autorem, který se zabýval výhradně naším lobkowiczkým sborníkem byl německý muzikolog Paul Nettl2. Na tuto práci navazuje z chronologického hlediska Nigel Fortune3. Oba autoři se zabývají jednak obsahem našeho sborníku, jednak podchycují širší souvislosti a na jejich pozadí se věnují tématu italské monodie jako takové. Také já jsem se tématem italské monodie, které bezprostředně souvisí s naším sborníkem, začala zabývat. Své poznatky jsem čerpala především z obsáhlé práce Rackovy, který prostudoval na 300 pramenů italské monodie a zobecnil je v rozsáhlé pojednání4 o italské monodii s mnohými konkrétními příklady.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.