Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The economic and cultural strategies behind futuristic literary, theatrical and cinematographic production
Molinaro, Davide ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Primárním cílem následující diplomové práce je analýza vztahu mezi italským kulturně- ekonomickým kontextem počátku dvacátého století a futuristickým hnutím. V počátečních pasážích textu jsme se zaměřili na vytvoření kontextuálního základu, nejprve analýzou média manifestu a poté kulturním a ekonomickým kontextem doby. Následně jsme se zaměřili na samotný předmět analýzy, konkrétně vztah mezi italským kontextem 20. století a futurismem, zkoumáním jeho chování ve 3 narativních médiích (literatura, divadlo a kinematografie). Díky této analýze jsme poukázali na to, jak se italský kulturní a ekonomický kontext nepředkládal jako úrodná půda pro vznik a vzestup avantgardy. Následující krok spočívá v tom, že jsme čtenáři nabídnuli dvě měřítka srovnání, a to chování soudobé italské mainstreamové tvorby a kontext, ve kterém se francouzské avantgardy narodily o desetiletí později. Tato srovnaní poukázala na to jak, přestože avantgardy vždy byly spjaté s určitou konotací nezávislosti na soudobém kontextu, jsou ve skutečnosti na něm hluboce závislí. Závěr, ke kterému jsme se dostali je, že nedostatek určitých kontextuálních faktorů může mít značné a škodlivé účinky na vývoj avantgard, jak v případě futurismu v italském kontextu.
Herecká příruška Daria Fo v kontextu vývoje výuky herectví
Berčíková, Anežka ; SIEGLOVÁ, Tereza (vedoucí práce) ; MIKEŠ, Vladimír (oponent)
Tato bakalářská práce má za cíl přiblížit čtenářům knihu italského divadelníka Daria Fo Manuale Minimo dell´attore (Minimální příručka herce) vydanou v roce 1987. Výchozím podnětem k napsání práce byla skutečnost, že publikace nebyla dosud přeložena do češtiny. Přibližuje život, hereckou a pedagogickou zkušenost držitele Nobelovy ceny za literaturu (1997) Daria Fo. Práce také shrnuje strukturu zkoumané herecké příručky po formální stránce. Dále se zabývám různými tématy popsanými v herecké příručce, které následně komparuji s názory dalších divadelníků. Mezi daná témata patří například improvizace, střet obsahu a formy, inspirace orientem nebo práce s maskou. Hlavním přínosem této práce je, že se čtenář seznámí s dosud nepřeloženou publikací a má tak možnost nahlédnout, jak určitá témata vidí nejen Dario Fo, ale i další divadelníci.
Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality
Borovanová, Lenka ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Cílem práce Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertaxtuality bude doložení vnitřní tematické a myšlenkové provázanosti Pirandellova díla prostřednictvím intertextových citací, které nacházíme v celé tvorbě Luigiho Pirandella napříč všemi žánry, kterým se věnoval. Ústředním textem bude esej L'umorismo, zejména jeho druhá část, v níž autor deklaruje svoji poetiku. Práce bude sledovat zrod této poetiky v dílech předcházejících napsání eseje (např. Il fu Mattia Pascal) ale také její rozvíjení v dílech vzniklých v mezidobí mezi dvěma verzemi eseje (např. Così è se vi pare), i těch, která vznikají po roce 1921 (Sei personaggi in cerca d'autore, Enrico IV., Uno, nessuno, centomila). V práci bude kladen důraz na tematické konstanty vycházející z Pirandellovy poetiky humoru. Budu si všímat také překračování či boření hranic mezi žánry: esej-próza-drama i posunů v důsledku přechodu (přepisu) z jednoho žánru do druhého (např. povídka Leonora, addio! → drama Stasera si recita a soggetto, román Quaderni di Serafino Gubbio, operatore → drama Ciascuno a suo modo, apod.).
Opera dei pupi
Jarošková, Karolína ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit čtenáři lidové loutkové divadlo opera dei pupi, které se rozvinulo zejména na Sicílii ve druhé polovině 19. století. V úvodní části popíšu literární vlivy, které živily tuto tradici, ze které pak loutkáři čerpali látku pro svůj repertoár, kterým byly v první řadě příběhy o francouzském králi Karlu Velikém a jeho rytířích, tzv. paladinech. Zmapuji způsob zpracování této látky pro potřeby opery dei pupi a způsob, jakým byla propojena s orální tradicí. Dále představím vedlejší repertoár tohoto divadla, kterým byly například frašky. V následující kapitole se zaměřím spíše na formální stránku opery dei pupi, která zahrnuje osobnost loutkáře, jeho činnost, strukturu samotného divadla, charakteristiku loutek a jejich ovládání. V této části rovněž popíšu specifický koncept každodenních představení na pokračování, a jak v praxi tato představení probíhala. V analytické části se zaměřím na proces uvedení děje na scénu, který zahrnuje jak improvizaci, tak i pevně daná pravidla. Stěžejním tématem této části je pak tzv. copione, což jsou loutkářovy vlastnoručně psané poznámky, o které se opíral při uvedení představení. Tato část bude obsahovat četné úryvky jak z copione, tak z odehraného představení, a na jejich základě bude mít čtenář možnost porozumět funkci copione v rámci...
Vývoj meziválečného italského divadla skrze osobnost Massima Bontempelli
Klesal, Johan ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na život a tvorbu italského spisovatele Massima Bontempelli (1878 - 1960) zejména v meziválečném období 20. století. Chronologicky je tak pojednáno o politicko-společenské situaci tehdejší Itálie se stručnou zmínkou o uměleckém kontextu. Nadále se pak práce věnuje již samotnému autorovi. Od Bontempelliho biografických údajů je pozornost přenesena nejprve k jeho zásadním prozaickým dílům, včetně vyložení tvůrčích zásad a záměrů, a poté se obrací zejména na autorovu dramatiku se stručnou informací ke každé divadelní hře. Závěrečná kapitola pak podrobněji analyzuje tři Bontempelliho dramata s důrazem na výše popsané teoretické poznatky.
Tři tváře současné italské dramatiky - Fausto Paravidino, Letizia Russo, Davide Enia
Chaloupková, Veronika ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce by ráda přispěla k dalšímu poznání současného divadla a hodlá poskytnout zájemci náhled do italského prostředí. Práce zpracovává obraz tří autorů nejmladší generace italských dramatiků. Jsou jimi Fausto Paravidino, Letizia Russo a Davide Enia. Výběr těchto autorů je dán pozitivním přijetím jejich her divadelními a literárními kritiky, inscenováním jejich textů na evropských divadelních scénách, získáním prestižních cen, a rovněž pak subjektivními preferencemi. Většina jejich textů nebyla přeložena do českého jazyka a česká recepce jejich tvorby zatím není příliš početná. Úvodní kapitola představuje všechny autory společně. Věnuje se jejich nejvýznamnějším dílům a získaným oceněním a upozorňuje na vydané sbírky her a další zahraniční projekty. Analýzy konkrétních publikovaných textů v kapitolách jsou určeny chronologickou posloupností napsání jednotlivých děl a pořadí autorů je vedeno rovněž časově podle roku získání nejprestižnější italské ceny pro mladé dramatiky (Premio Riccione). Texty jsou opatřeny krátkými ukázkami z děl převážně v překladu autorky práce. Druhá kapitola pojednává o dramatikovi Faustovi Paravidinovi (1976), jehož hry jsou v zahraničí uváděny nejvíce. Je u něj patrná inspirace anglosaským prostředím a americkým filmem, což se promítá do jazyka jeho her a...
Eduardo Pavlovsky - mezi absurdnem a psychodramatem
Bočková, Lenka ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Předložená práce stručně mapuje život a podrobně analyzuje vybrané dílo světově proslulého argentinského autora Eduarda pavlovského, jehož dílo mělo vliv na pozdější generace dramatiků nejen v Argentině. Stručně představuje některé události, které vznik děl do určité míry ovlivnily. Rovněž nás seznamuje s žánry, které měly na autorovu tvorbu největší vliv. Studii uzavíraj í přílohy, do kterých j sem se snažila zařadit co nejvíce dokumentačních materiálů fotografií, rozhovorů či jiných dostupných materiálů, které bezprostředně souvisí s Pavlovského životem či tvorbou. Také jsem do příloh zařadila vlastní pracovní překlad analyzované hry Potestad (Moc) . Pro analýzu byla vybrána tři dramata La espera trágica (Tragické čekání), EI seňor Galíndez (Pan Galíndez) a Potestad (Moc), která vytvářejí nad jeho tvorbou pomyslný oblouk, od počátků ke zralému dramatikovi. Zároveň se na těchto dílech ukazuje Pavlovského žánrový rozsah. V rámci dvou závěrečných rozborů jsem vyčlenila i kapitolu pro bližší seznámení se s tématy ve hrách reflektovaných. Nezbylo již místo na celistvější shrnutí dramatikova díla a podrobnější zaměření se na spojení všech jeho profesí dramatik, herec, psychoanalytik. Nicméně ze studie vyplývá, že všechny jeho profese měly a stále mají vliv na jeho tvorbu. Jak jednou řekl sám Pavlovsky, jedno...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.