Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Polarita diskurzu v popularizačních textech o zdraví. Srovnání češtiny s francouzštinou
Rucki, Zdeněk ; Sládková, Miroslava (vedoucí práce) ; Šotolová, Jovanka (oponent)
Mezilidská komunikace se odehrává mezi dvěma komunikačními póly - pólem autora sdělení a pólem příjemce sdělení. Jejich vzájemný vztah vytváří v textu tzv. polaritu, která hraje v různých typech textů různě důležitou úlohu. Významná je např. v popularizační literatuře. Cílem popularizační literatury je zpřístupnit určité poznatky co nejširšímu publiku, což posiluje komunikaci autora se čtenářem. Prostřednictvím druhé osoby singuláru či plurálu se autor může na adresáta přímo obracet, klást mu otázky nebo poskytovat rady. První osobou singuláru se může snažit přiblížit svou osobu, své názory či zkušeností, první osobou plurálu může čtenáře zapojovat do struktury knihy a procesu předávání poznatků. Všechny tyto prostředky přispívají ke vzniku polarity v textu, přičemž konkrétní komunikační strategie se mohou v jednotlivých jazykových prostředích lišit. V naší práci bylo srovnáváno využití polarity v českých a francouzských popularizačních textech o zdraví. Tato oblast literatury byla vybrána s ohledem na její výrazně apelativní charakter, jež dává široký prostor pro komunikaci se čtenářem a práci s polaritou. V první části práce bylo na vzorku dvaceti českých a dvaceti francouzských původních publikací zkoumáno procentuální rozložení jednotlivých polaritních prostředků (první a druhá osoba singuláru a...
Polarita diskurzu v popularizačních textech o zdraví. Srovnání češtiny s francouzštinou
Rucki, Zdeněk ; Šotolová, Jovanka (oponent) ; Sládková, Miroslava (vedoucí práce)
Mezilidská komunikace se odehrává mezi dvěma komunikačními póly - pólem autora sdělení a pólem příjemce sdělení. Jejich vzájemný vztah vytváří v textu tzv. polaritu, která hraje v různých typech textů různě důležitou úlohu. Významná je např. v popularizační literatuře. Cílem popularizační literatury je zpřístupnit určité poznatky co nejširšímu publiku, což posiluje komunikaci autora se čtenářem. Prostřednictvím druhé osoby singuláru či plurálu se autor může na adresáta přímo obracet, klást mu otázky nebo poskytovat rady. První osobou singuláru se může snažit přiblížit svou osobu, své názory či zkušeností, první osobou plurálu může čtenáře zapojovat do struktury knihy a procesu předávání poznatků. Všechny tyto prostředky přispívají ke vzniku polarity v textu, přičemž konkrétní komunikační strategie se mohou v jednotlivých jazykových prostředích lišit. V naší práci bylo srovnáváno využití polarity v českých a francouzských popularizačních textech o zdraví. Tato oblast literatury byla vybrána s ohledem na její výrazně apelativní charakter, jež dává široký prostor pro komunikaci se čtenářem a práci s polaritou. V první části práce bylo na vzorku dvaceti českých a dvaceti francouzských původních publikací zkoumáno procentuální rozložení jednotlivých polaritních prostředků (první a druhá osoba singuláru a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.