|
Trestný čin vraždy a zabití podle § 140 TZ, § 141 TZ
Rossmannová, Kateřina ; Hořák, Jaromír (vedoucí práce) ; Krupička, Jiří (oponent)
TRESTNÝ ČIN VRAŽDY A ZABITÍ PODLE § 140 TZ, § 141 TZ Tématem mé diplomové práce je trestný čin vraždy (§ 140) a trestný čin zabití (§ 141 trestního zákoníku). Jedná se o nejzávažnější trestné činy, které směřují proti lidskému životu. Tématem lidského života jsem se zabývala hned v první kapitole, kde jsem nastínila právní zakotvení ochrany lidského života z hlediska naší právní úpravy i z hlediska úpravy mezinárodní. Důležitým bodem mé práce je vymezení lidského života, jelikož toto hledisko je pro trestné činy vraždy a zabití velice podstatné, nastínila jsem tedy počátek a konec lidského života. Do této kapitoly jsem zařadila i trestný čin novorozeného dítěte matkou. V kapitole následující jsem se zabývala skutkovou podstatou trestného činu vraždy a zabití. Samostatně jsem hovořila o objektu, objektivní stránce, subjektu a subjektivní stránce těchto trestných činů. V rámci objektu jsem se zaměřila i na předmět útoku a oběť (poškozeného) a u podkapitoly subjektu jsem se snažila vymezit subjekt trestného činu vraždy. Čtvrtá kapitola je věnována zařazení trestných činů vraždy a zabití v rámci trestního zákoníku a porovnávala jsem úpravu, která je platná a účinná dnes s úpravou, která tu byla do přijetí trestního zákoníku. Následuje kapitola, která je samostatně věnována trestnému činu vraždy podle §...
|
|
Hodnoty současné mládeže
ROSSMANNOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí a zabývá se problematikou hodnotové orientace současné mládeže. Teoretická část se věnuje hodnotám jako takovým, jejich druhům a definicím. Dále pak je zaměřena na charakteristiku mládeže po její psychické i tělesné stránce a zmapování socializace a hodnot současné mládeže. Praktická část se věnuje objasnění výsledku výzkumného šetření, které bylo provedeno dotazníkovou formou na určitém vzorku dnešní mládeže. Cílem tohoto šetření bylo zjištění, k jakým hodnotám se hlásí respondenti cca 15 ? 18 let věku a studenti prezenčních forem vysokoškolského studia a to s důrazem na postižení proměn jejich hodnocení významu klíčových hodnot v různých životních etapách.
|
|
Motivace ke "zdobení těla" u studentů VŚ
ROSSMANNOVÁ, Kateřina
Cílem práce bylo identifikovat motivaci studentů a studentek VŠ k různým typům zdobení těla. V teoretické části jsem se zabývala otázkou motivace a motivace ke zdobení těla. Zaměřila jsem se dále na typy zdobení těla a jako dva hlavní druhy jsem zvolila piercing a tetování. V závěru současného stavu je vymezení studentů VŠ. Cílový soubor byl tvořen studujícími na VŠ, kteří mají alespoň jedno tetování, piercing, či jiné zdobení těla. Respondenty jsem získala na 2 vysokých školách (Zdravotně-sociální fakulta Jihočeské Univerzity a Právnická fakulta Univerzity Karlovy) a pomocí aplikace Facebook, kde byl dotazník pomocí snowball rozeslán mezi další studující. Celkem jsem zpátky obdržela 152 vyplněných dotazníků. Dotazník měl 15 otázek, z toho 11 uzavřených otázek a 4 otázky otevřené. Ve své práci jsem si stanovila 4 výzkumné hypotézy. Hypotéza číslo 1 zněla: V motivaci ke zdobení těla u studentů VŠ převažují vnitřní faktory. Tato hypotéza se potvrdila, 27,7 % respondentů uvedlo, že jejich motivace souvisí s projevem osobnosti. Hypotéza číslo 2 zněla: Motivace ke zdobení těla se liší dle pohlaví. Hypotéza se nepotvrdila. U obou pohlaví převažují vnitřní motivy ? projev osobnosti. Další potvrzenou hypotézou byla hypotéza číslo 3: V potencionální motivaci k odstranění zdobení těla by převažovali zdravotní důvody. 43,7 % respondentů uvedlo právě tento důvod, jako důvod hypotetického odstranění zdobení těla. Hypotéza číslo 4 zněla: V motivaci pro zdobení těla u studentů VŠ nepřevažují módní trendy. Tato hypotéza se také potvrdila. Odpověď, že zdobení těla je IN označilo 10,3 % respondentů a důvod, že zdobení těla mají všichni, jen 3,1 % respondentů. Jen mizivé procento odpovědělo, že chtěli zapadnout (0,4 %). Práce může sloužit jako podklad pro další studium motivace ke zdobení těla, nebo jako zdroj informací nejen pro akademickou obec, která se zabývá otázkou motivace.
|