Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)
Razáková, Věra ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)" se zabývá událostmi, které vedly ke zkáze Jeruzalémského chrámu. Jedná se o analýzu textů zaměřenou na zmapování příčin zániku Prvního chrámu v biblickém textu. Práce sleduje vznik a formování B-žího lidu, lidu Izraele, na vybraných textech Tanachu. Zachycuje četná a opakovaná varování před porušováním Zákona (Tóry), který lid Izraele přijal na Sinaji. Tato varování přicházejí od Hospodina skrze proroky, kteří jsou jeho ústy. Přichází odpuštění od Hospodina milosrdného a tresty od Hospodina spravedlivého. Snahy o návrat k Hospodinu (tšuva) a pokusy o náboženské reformy se střídají s odpadlictvím, zapomínáním či přímo odmítáním Zákona, tolerováním i přímou podporou modloslužby. Jádrem této práce je analýza a reflexe tématu zkázy Jeruzalémského chrámu v textech Tanachu, a to s důrazem na pokus o identifikaci možných příčin této události, tak jak jsou v textu vyjádřeny. Jeruzalémským chrámem je míněn institut centralizovaného kultu ve své vrcholné fázi. Tato práce se snažila zachytit události, činitele a příčiny, které vedly až k samotnému zničení Prvního (Šalamounova) chrámu v Jeruzalémě, tak jak jsou zachyceny v textech Tanachu. Zkoumání biblického textu je velice komplexní činnost a v rámci diplomové práci (tj. v práci...
Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)
Razáková, Věra ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)" se zabývá událostmi, které vedly ke zkáze Jeruzalémského chrámu. Jedná se o analýzu textů zaměřenou na zmapování příčin zániku Prvního chrámu v biblickém textu. Práce sleduje vznik a formování B-žího lidu, lidu Izraele, na vybraných textech Tanachu. Zachycuje četná a opakovaná varování před porušováním Zákona (Tóry), který lid Izraele přijal na Sinaji. Tato varování přicházejí od Hospodina skrze proroky, kteří jsou jeho ústy. Přichází odpuštění od Hospodina milosrdného a tresty od Hospodina spravedlivého. Snahy o návrat k Hospodinu (tšuva) a pokusy o náboženské reformy se střídají s odpadlictvím, zapomínáním či přímo odmítáním Zákona, tolerováním i přímou podporou modloslužby. Jádrem této práce je analýza a reflexe tématu zkázy Jeruzalémského chrámu v textech Tanachu, a to s důrazem na pokus o identifikaci možných příčin této události, tak jak jsou v textu vyjádřeny. Jeruzalémským chrámem je míněn institut centralizovaného kultu ve své vrcholné fázi. Tato práce se snažila zachytit události, činitele a příčiny, které vedly až k samotnému zničení Prvního (Šalamounova) chrámu v Jeruzalémě, tak jak jsou zachyceny v textech Tanachu. Zkoumání biblického textu je velice komplexní činnost a v rámci diplomové práci (tj. v práci...
Jehuda Halevi a jeho cesta do Země zaslíbené , s přihlédnutím k jeho religiózní poezii
Razáková, Věra ; Holubová, Markéta (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
Závěr Juda Halevi napsal svým celým srdcem desítky, ba stovky básní a popsal celý filozofický systém s cílem přesvědčit am jisrael, žijící v diaspoře (tedy v galutu), že jejich místo je v Erec Jisra'el. Přesvědčit je o tom, že jedině tam jsou Židé skutečně blízko svému B-hu, jedině tam mohou naplnit své poslání vyvoleného národa a svoji část Smlouvy, kterou uzavřeli jako národ na Sinaji. Konec konců Izrael je částí oné Země zaslíben, o jejímž darování Hospodinem izraelitům čteme opakovaně v samotné Tóře. Halevi na základě vlastní zkušenosti viděl stále znovu a znovu se opakující období časů tragických pro Židy, časů, které se nevyhnou snad žádné generaci. Nemodlí se snad Židé směrem k Jeruzalému, nemodlí se snad za obnovení slávy Izraele a Jeruzaléma? Zároveň ale respektoval, že rozhodnutí je na každém individuálně. Ale cítil jako naprostou nutnost uskutečnit to, o čem byl sám tak pevně přesvědčený a vydal se na cestu, aby vykonal aliju, neboť jeho cesta do Země zaslíbená nebyla pouhou poutí (z poutě se poutníci navracejí zpět do svých domovů), ale skutečnou alijou. Halevi chtěl zemřít v zemi praotců, ve svaté zemi Erec Jisra'el, tam kde byl podle svého přesvědčení svému Hospodinu nejblíže. Moje práce se zabývá životem a dílem Judy Haleviho. Důraz je položen na takové události jeho života a na taková díla,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.