|
Obsah makronutrientů a soli ve výživě batolat
Radomská, Věra ; Velemínský, Miloš (vedoucí práce) ; Stránský, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na obsah makronutrientů a soli ve výživě batolat. V teoretické části se zabývám charakteristikou batolecího věku, ve které popisuji fyziologický a psychosociální vývoj batolete. Dále se zaměřuji na podrobný rozbor jednotlivých složek zdravé výživy, pitný režim a na technologické postupy při přípravě pokrmů. Charakterizuji správné a nesprávné stravovací návyky u batolat. V této kapitole zdůrazňuji i velký vliv rodiny na osvojení si správných stravovacích návyků. Cílem výzkumné části je zjistit, jaká je úroveň znalostí rodičů o zdravé výživě batolat, druhým cílem je zjistit na základě programu Nutriservis Professional příjem makronutrientů a soli v jednotlivých dnech a čtyřdenním průměru. Jako třetí cíl jsem si stanovila porovnat výsledky o přísunu makronutrientů a soli s doporučením DACH, závaznými pro ČR. Čtvrtým cílem je vypracovat na základě vyhodnocení výsledků doporučení pro rodiče pro stravování batolat. K realizaci výzkumné části byly použity metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. První část výzkum byla provedena formou dotazníkového šetření. Druhá část byla realizována písemným zaznamenáváním každého jídla po dobu 4 dnů u 52 batolat. Získané záznamy stravy jsem následně zpracovala pomocí programu Nutriservis Professional. Zjištěné hodnoty příjmu...
|
|
Současný jídelníček dítěte předškolního věku
RADOMSKÁ, Věra
Hlavním cílem bakalářské práce s názvem Současný jídelníček dítěte předškolního věku je zjistit, jak je realizována zdravá výživa u předškolních dětí po dobu 14 dnů. Dalším cílem je zjistit, jaká je úroveň znalostí rodičů týkající se dodržování zásad zdravé výživy u předškolních dětí. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou předškolního věku, ve které se popisuje fyziologický a psychosociální vývoj dítěte. Dále se zaměřuji na podrobný rozbor jednotlivých složek zdravé výživy a na dovolené postupy technologie příprav pokrmů. Je zde také zdůrazněn velký vliv rodiny a mateřské školy na výživu dítěte. Pro zpracování výzkumné části byla použita metoda kvalitativního výzkumu, která byla realizována písemným zaznamenáváním každého jídla po dobu 14 dnů u 20 předškolních dětí z okolí města České Budějovice. Jednotlivé záznamy stravy jsem shromažďovala od února do března 2014. Informace byly poskytnuty od rodičů jejich dětí. Výpočty hodnot příjmu energie, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny byly zpracovány programem "Nutriservis Profesional". K hodnocení základních složek výživy, energie a vlákniny byly použity záznamové listy, do kterých v průběhu 14 dní byl prováděn záznam stravy, nápojů a pohybové aktivity. Za dva týdny po rozdání záznamových archů všem účastníkům výzkumného souboru jsem si vyplněné záznamy vyzvedla zpět. U každého respondenta jsem si ze získaných údajů o jeho tělesné hmotnosti vypočítala doporučené denní množství bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny. Získané záznamy stravy jsem následně zpracovala pomocí programu "Nutriservis Profesional". Zjištěné hodnoty příjmu energie, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny jsem porovnávala s doporučenými denními hodnotami. Zpracovaná data jsou interpretována formou tabulek a prostého textu.
|