Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti psychoterapeutické intervence v domovech pro seniory
RÁČKOVÁ, Zdeňka
Předkládaná bakalářská práce se zabývá možnostmi psychoterapeutické intervence v domovech pro seniory. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti psychoterapeutické intervence v domovech pro seniory a jaké psychoterapeutické přístupy jsou v domovech pro seniory využívány. Dalším cílem práce je zjistit, jaké terapeutické prostředky a techniky se v domovech pro seniory využívají. Bakalářská práce je tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce obsahuje čtyři větší kapitoly, přičemž se první z nich zabývá stářím a jeho změnami v somatické, kognitivní, emocionální a sociální oblasti. Druhá kapitola vymezuje termín domov pro seniory, pro koho je určen a jaké služby jsou v těchto zařízeních poskytovány. Třetí kapitola se zabývá psychoterapií, psychoterapeutickým vztahem a osobností psychoterapeuta, dále jsou zde zmíněny základní formy psychoterapie, tři důležité směry, přístupy a psychoterapeutická intervence. Poslední čtvrtá kapitola se zaměřuje na terapeutické prostředky využívané v domovech pro seniory: animoterapie, arteterapie, dramaterapie, ergoterapie, muzikoterapie a reminiscenční terapie. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kterého se zúčastnilo pět zaměstnankyň domovů pro seniory. S každou zaměstnankyní byl uskutečněn polostrukturovaný rozhovor, jehož obsah byl sestaven na základě předem stanovených cílů a výzkumných otázek bakalářské práce. Data byla zpracována prostřednictvím obsahové analýzy. Z výzkumu bylo zjištěno, že psychoterapeutickou intervenci umožňuje svým klientům pouze jeden domov pro seniory z pěti dotazovaných. Ve všech zařízeních však probíhají různé terapeutické prostředky a techniky, které chybějící psychoterapii suplují.
Předčasné zahájení školní docházky u rozumově akcelerovaných dětí
RÁČKOVÁ, Zdeňka
Cílem předkládané diplomové práce je zjistit a popsat, jak rodiče zpětně nahlíží na předčasné zahájení školní docházky u svých rozumově nadaných dětí, co rodiče k tomuto rozhodnutí vedlo a jaké byly reakce okolí. Teoretická část diplomové práce v jednotlivých kapitolách pojednává o tématech vztahujících se k problematice nadání, vývojové akcelerace a předčasného zahájení školní docházky. Teoretická část je rozdělena do tří větší částí - první z nich je věnována nadání, jeho definicím a vývojové akceleraci, dále souvislostem mezi nadáním, inteligencí a dědičností. Zmíněny jsou zde i některé modely nadání. Druhá část se zabývá nadaným dítětem, jeho charakteristikami a asynchronií v jeho vývoji. Poslední třetí část se zaměřuje na zahájení vzdělávání u dětí s akcelerovaným kognitivním vývojem, na školní zralost a připravenost, a možnosti akcelerace ve vzdělávání. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kterého se zúčastnili rodiče celkem šesti dětí, které zahájily školní docházku předčasně a zároveň v té době byly rozumově akcelerované. Opakovaným vyšetřením v pedagogicko-psychologické poradně bylo později u všech dětí diagnostikováno nadání v rozumové oblasti.
Důsledky dětství stráveného v dětském domově na život jedince
RÁČKOVÁ, Zdeňka
Cílem předkládané bakalářské práce je zjistit, jaké jsou důsledky dětství stráveného v dětském domově, a jak jsou lidé, kteří v dětském domově vyrůstali, spokojeni se svým současným životem. Teoretická část bakalářské práce v jednotlivých kapitolách pojednává o tématech vztahujících se k problematice důsledků dětství stráveného v dětském domově a psychické deprivaci. Teoretická část je rozdělena do tří větší částí, kdy je první z nich věnována rodině, jejím funkcím, charakteristikám a vlivu na socializaci jedince. Dále jsou zde definovány dysfunkční a afunkční rodiny. Druhá část se zabývá ústavní péčí a dětským domovem internátního i rodinného typu, další kapitola porovnává ústavní výchovu s výchovou rodinnou. Poslední třetí část se zaměřuje především na psychickou deprivaci, její podmínky a zejména důsledky. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, kterého se zúčastnilo pět respondentů, kteří své dětství strávili v dětském domově. Výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů doplněných o metodu čáry života zjišťuje důsledky dětství stráveného v dětském domově a spokojenost respondentů se svým současným životem.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.