Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The Role of Gender in Selected Irish Plays
Pichrtová, Lenka ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat, jak se promítly rozsáhlé změny v irské společnosti do podoby moderního irského dramatu. Kdysi především rurální země svázaná náboženskými dogmaty a koloniální minulostí prošla ve druhé polovině dvacátého století výrazným vývojem, poznamenaným především slábnoucím vlivem katolické církve a rostoucí ekonomickou prosperitou. Ústřední problematikou irské kultury byla vždy snaha o definici všeobjímající národní identity. Tato snaha byla nejdříve na počátku dvacátého století podmíněna touhou odlišit se od Velké Británie a oprostit se od koloniální minulosti. Ve druhé polovině dvacátého století se však ideologický obraz národní identity (jehož validita byla beztak vždy přinejmenším sporná) začal stále více vzdalovat realitě. Úvod této práce bude věnován shrnutí změn, kterých doznala irská společnost v průběhu dvacátého století. Ze stručné charakterizace těchto změn by měla jasně vyplynout nutnost přeformulování hlavních znaků národní identity, kterou pociťovali irští umělci druhé poloviny dvacátého století. V centru zájmu této práce bude analýza tří divadelních her reprezentujících moderní irské drama - Carthaginians Franka McGuinnesse, Dancing at Lughnasa Briana Friela a The Mai z pera Mariny Carr. Původní definice irské národní identity do značné míry stavěla na...
Contemporary culture vs. Irishness in the plays of Martin McDonagh
Pichrtová, Lenka ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Hry irského dramatika Martina McDonagha se v posledních letech setkaly s mohutnou diváckou a kritickou odezvou. Předmětem diskuze se navzdory autorově britské národnosti nejčastěji stává jeho příslušnost k irské dramatické tradici a jeho vyobrazení Irska, kam zasadil většinu svých her. Jeho dramata vybočují z řady mírou násilí a útoky proti tradičním irským hodnotám, jakou je například náboženství nebo rodina. McDonagh sám tvrdošíjně popírá vliv svých irských dramatických předchůdců a jako svůj hlavní zdroj inspirace uvádí současnou popkulturu, zejména akční filmy a seriály. Pečlivé zkoumání jeho her však svědčí o něčem jiném - vliv J.M. Synga, Samuela Becketta a mnoha jiných je nezpochybnitelný. Tyto nesrovnalosti v prohlášeních autora zmátly již mnoho kritiků - k stávajícím nesnadnostem při interpretování a zařazení McDonaghových her se tedy přidává i fakt, že často protichůdná slova dramatika samotného nelze ve většině případů brát za bernou minci. McDonagh nerozlučně sepjal většinu svých dramat s irskými reáliemi a stal se terčem mnoha kritiků, tvrdících, že své renomé založil na zesměšňování irského venkova. Avšak lehkost, se kterou McDonaghovy hry překračují hranice států a kultur svědčí o tom, že jádro dramatikovy práce spočívá hlouběji. Při translokaci jeho dramat sice zhusta dochází ke ztrátě...

Viz též: podobná jména autorů
1 Pichrtová, Lucie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.