|
Pracovní postup pracovníka pracoviště krizového řízení při řešení mimořádné události ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Prachatice.
PŮBAL, Přemysl
Bezpečnost občanů je jednou ze základních povinností státu. Proto je systém krizového řízení v České republice jednou z forem ochrany obyvatelstva, která je garantována státem. Při jeho vytváření a provozování spolupracují jak věcné příslušné orgány veřejné správy, tak i právnické a fyzické osoby. V diplomové práci je hodnocena připravenost menších samosprávních celků, jako jsou obce I. typu (obce), obce II. typu (obec s pověřeným úřadem) a především obce III. typu (obec s rozšířenou působností). Přesto, že se systém krizového řízení v České republice neustále vyvíjí a je podložen i po legislativní stránce, je právě na nižších úrovních do značné míry zanedbáván. Činnosti v této oblasti jsou v mnoha případech buď odkládány, nebo v horších případech považovány za zcela zbytečné a jejich realizace se vůbec neuskuteční. V souvislosti s řešením mimořádných událostí byly orgánům obcí svěřeny určité kompetence k jejich řešení. Ale na druhou stranu v případech řešení krizových stavů nejsou rozlišovány jednotlivé úrovně obcí. Problémy nastávají v oblasti odborné, materiální i personální, kdy především obce na I. typu nedisponují takovými prostředky, aby mohly v případě vzniku krizové situace adekvátně reagovat. Přece jenom lepší podmínky panují u obcí s rozšířenou působností, které také díky většímu rozpočtu dokáží ve svém správním území lépe zajistit krizovou připravenost obce na mimořádnou událost nebo krizovou situaci, a její následné řešení spojené s minimalizací způsobených škod a odstranění následků z působení mimořádné události nebo krizové situace. Základním cílem diplomové práce je charakterizovat systém krizového řízení v České republice. Teoretická část je za pomoci legislativy a odborné literatury zaměřena na vysvětlení základních pojmů, jako jsou krizové řízení, systém integrovaného záchranného systému, havarijní a krizové plánování, charakteristika mimořádné události a krizové situace nebo orgány krizového řízení. Dále je diplomová práce zaměřena především na úsek krizového řízení na úrovni obce s rozšířenou působnosti, kde je popsána jak působnost, tak i jednotlivé orgány obce. Řeší se zde především jednotlivé postupy menších samosprávních celků při prevenci obce při přípravě na mimořádné události, podílení se obce na záchranných a likvidačních pracích a úkony prováděné v souvislosti s ochranou obyvatelstva. Jako poslední obsahuje teoretická část finanční zajištění úkonů souvisejících s přípravou na mimořádné události nebo krizové situace a prováděním záchranných a likvidačních prací. Pro splnění cílů diplomové práce byly stanoveny dvě výzkumné otázky, které řeší jak připravenost krizového pracovníka, tak i možnost vypracování návrhu na metodický postup při řešení krizové situace. V praktické části diplomová práce popisuje vybrané postupy jednotlivých orgánů krizového řízení při vzniku krizové situace. Po provedení řízeného rozhovoru s panem kpt. Ing. Jaromírem Habáskem (pracoviště prevence, ochrany obyvatelstva a krizového řízení) z územního odboru HZS Prachatice, byla z hlediska četnosti a rozsahu škod na správním území obce s rozšířenou působností Prachatice vybrána modelová krizová situace Povodeň velkého rozsahu, na níž byly aplikovány jednotlivé postupy orgánů krizového řízení.
|