Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Staročeský Mastičkář - výklad církevní symboliky
Ondrušková, Věra ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá verbálním vyjádřením církevních a společenských symbolů ve dvou dochovaných verzích staročeského Mastičkáře, v Mastičkáři muzejním a v Mastičkáři drkolenském. Oba záznamy pocházejí ze 14. století. První asi z poloviny století a druhý z 60.-80. let, ale jedná se o opisy starších textů. Práce nejdříve seznamuje čtenáře s vydáními literární památky a poté ji zařazuje do kontextu středověkého dramatu. Následuje vznik a vývoj mastičkářské scény a tři spory související s dílem: spor o pravost Mastičkáře muzejního, spor o vztah staročeského Mastičkáře a německých velikonočních her a spor o původ Mastičkáře. Symboly autorka rozdělila do několika kategorií. Ve své práci se věnuje symbolice postav a jejich jmen, symbolice toponym, zvířat, rostlin, těla a jeho částí, pokrmů a nápojů, nástrojů a čísel. Při výkladu symboliky je nejprve vymezen obecný význam určitého symbolu, poté je uveden význam daného symbolu v díle a nakonec je věnována pozornost jeho verbálnímu vyjádření s důrazem na morfologickou charakteristiku slova - na základě ní autorka tvrdí, že význam symbolu může být ovlivněn tvarem lexému, ale děje se tak spíše ojediněle. V analyzované literární památce byla tato skutečnost zjištěna ve dvou případech. V práci je také ukázáno, jak může význam jednoho symbolu záviset na...
Staročeský Mastičkář - výklad církevní symboliky
Ondrušková, Věra ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá verbálním vyjádřením církevních a společenských symbolů ve dvou dochovaných verzích staročeského Mastičkáře, v Mastičkáři muzejním a v Mastičkáři drkolenském. Oba záznamy pocházejí ze 14. století. První asi z poloviny století a druhý z 60.-80. let, ale jedná se o opisy starších textů. Práce nejdříve seznamuje čtenáře s vydáními literární památky a poté ji zařazuje do kontextu středověkého dramatu. Následuje vznik a vývoj mastičkářské scény a tři spory související s dílem: spor o pravost Mastičkáře muzejního, spor o vztah staročeského Mastičkáře a německých velikonočních her a spor o původ Mastičkáře. Symboly autorka rozdělila do několika kategorií. Ve své práci se věnuje symbolice postav a jejich jmen, symbolice toponym, zvířat, rostlin, těla a jeho částí, pokrmů a nápojů, nástrojů a čísel. Při výkladu symboliky je nejprve vymezen obecný význam určitého symbolu, poté je uveden význam daného symbolu v díle a nakonec je věnována pozornost jeho verbálnímu vyjádření s důrazem na morfologickou charakteristiku slova - na základě ní autorka tvrdí, že význam symbolu může být ovlivněn tvarem lexému, ale děje se tak spíše ojediněle. V analyzované literární památce byla tato skutečnost zjištěna ve dvou případech. V práci je také ukázáno, jak může význam jednoho symbolu záviset na...

Viz též: podobná jména autorů
4 Ondrušková, Veronika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.