Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jurodivost a šamanismus
Nesrsta, Radek ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
Abstrakt! ! Cílem bakalářské práce je hledání styčných bodů mezi dvěma socionáboženskými fenomény, u nichž na základě intenzivního historického styku etnik, jimž jsou vlastní, předpokládáme souvislost. Rozborem hagiografických legend a historických textů se pokoušíme identifikovat změny, které prodělává byzantský fenomén šílenství pro Krista po jeho introdukci do kultruního prostředí Kyjevské Rusi a jeho proměny v nástupnických státech, a tyto jevy, jež v novém prostředí vzešly a dohromady tvoří fenomén ruské jurodivosti, nahlížíme podrobněji, za účelem komparace analogií s šaminismem středoasijských a sibiřských etnik. ! ! Na počátku práce se zabývám povahou pramenů a představuji kořeny jurodivosti, jež se nacházejí v Byzantské říši, avšak navazují na maloasijské a středomořské kulturní prostředí. Nejprve představuji legendy jednotlivých světců. Fenomén ruské jurodivosti zasazuji do širšího historického a náboženského kontextu, ke kterému patří jevy, jež je možné vnímat na pomezí jurodivosti, a stručně se zabývám středoasijským a sibiřským šamanismem. Na těchto podkladech pak stojí samotný rozbor možné kulturní výměny a komparace podobných rysů daných společensko-náboženských institucí.! !
Jurodivost a šamanismus
Nesrsta, Radek ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
Abstrakt! ! Cílem bakalářské práce je hledání styčných bodů mezi dvěma kulturními fenomény, u kterých na základě sdílení stejného prostředí a intenzivního historického styku předpokládám souvislost. Ač na první pohled jurodivost i šamanismus vycházejí z jiných tradic a kořenů. Rozborem hagiografických legend a historických záznamů o jednotlivých svatých se pokouším identifikovat změny, které vedou ke vzniku typické formy "šílenství pro Krista" na Rusi, jež je v křesťanském světě unikátním jevem. Zabývám se vztahem "arktické hysterie", respektive klikušestvím a menerikem, jež jsou pravděpodobně podobami, které na sebe na území Sibiře bere, k šamanismu. Po stručném představení jeho základních tezí se dostávám k samotnému hledání styčných bodů s fenoménem ruské jurodivosti. Jmenovitě v legendách, procesu iniciace, oděvu a zázračných schopnostech.
Jurodivost a šamanismus
Nesrsta, Radek ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent)
Abstrakt! ! Cílem bakalářské práce je hledání styčných bodů mezi dvěma socionáboženskými fenomény, u nichž na základě intenzivního historického styku etnik, jimž jsou vlastní, předpokládáme souvislost. Rozborem hagiografických legend a historických textů se pokoušíme identifikovat změny, které prodělává byzantský fenomén šílenství pro Krista po jeho introdukci do kultruního prostředí Kyjevské Rusi a jeho proměny v nástupnických státech, a tyto jevy, jež v novém prostředí vzešly a dohromady tvoří fenomén ruské jurodivosti, nahlížíme podrobněji, za účelem komparace analogií s šaminismem středoasijských a sibiřských etnik. ! ! Na počátku práce se zabývám povahou pramenů a představuji kořeny jurodivosti, jež se nacházejí v Byzantské říši, avšak navazují na maloasijské a středomořské kulturní prostředí. Nejprve představuji legendy jednotlivých světců. Fenomén ruské jurodivosti zasazuji do širšího historického a náboženského kontextu, ke kterému patří jevy, jež je možné vnímat na pomezí jurodivosti, a stručně se zabývám středoasijským a sibiřským šamanismem. Na těchto podkladech pak stojí samotný rozbor možné kulturní výměny a komparace podobných rysů daných společensko-náboženských institucí.! !

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.