|
Zámek a kostel sv. Jana Nepomuckého ve Vyklanticích za Harrachů
NEVAŘILOVÁ, Zuzana
Diplomová práce se zabývá stavbami zámku a kostela sv. Jana Nepomuckého ve Vyklanticích, které nechal postavit v letech 1722 1729 Jan Jáchym Harrach. V prvé řadě je představena historie panství Vyklantice a zároveň stavební dějiny obou objektů. Popis současného stavu zámku a kostela je konfrontován s fotografiemi ze 70. let 20. století. Posléze se práce zaměří na genealogii rodu Harrachu a další panství, která vlastnili Jan Jáchym a jeho bratr Ferdinand Markvart Harrach. Jádro diplomové práce spočívá v následujících kapitolách, ve kterých je řešena otázka autorství vyklantických staveb. Nejprve je kriticky zhodnoceno dosavadní připsání badatelů, kteří barokní objekty přisuzují K. I. Dientzenhoferovi nebo J. B. Santini-Aichlovi či J. L. von Hildebrandtovi. Průzkum ukazuje, že stavby ve Vyklanticích jsou pravděpodobně dílem místního stavitele, neboť objekty nevykazují kvalitu umělecké tvorby zmíněných architektů.
|
|
Fresková výzdoba od Felixe Antonína Schefflera v kostele sv. Jiří a sv. Martina v Martínkovicích
NEVAŘILOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá freskovou výzdobou kostela sv. Jiří a sv. Martina v Martínkovicích, kterou provedl v roce 1748 Felix Antonín Scheffler. Nejprve se autorka věnuje historii a typologii kostela, posléze charakterizuje tvorbu jejího architekta Martina Allia. Největší pozornost je zaměřena na malíře Felixe Antonína Schefflera, u něhož je představena jeho tvorba, jak na území Slezska, tak i v Čechách. Autorka se krátce zmiňuje o Cosmu Damianovi Asamovi a Johannu Christophu Groothovi, učitelech Schefflera. Těžištěm bakalářské práce jsou fresky, které jsou podrobeny ikonografické a formální analýze, která se soustředí i na restaurátorské práce. Dále autorka zařazuje Schefflerovu tvorbu do kontextu barokní malby v Čechách. Poslední část je zaměřena na hledání vzorů, které Scheffler použil na fresce v kostele sv. Jiří a sv. Martina v Martínkovicích. Autorka zde porovnává martínkovické fresky s Asamovými díly, převážně vytvořenými v letech 1720 1725.
|